MICHELIN X Multi Energy Micheliniltä uusi polttoainetta säästävä rengas keskipitkän matkan kuljetuskalustoon

Micheliniltä tulee nyt markkinoille X Multi Energy -rengas, joka täydentää keskipitkän matkan kuljetuksiin tarkoitettujen renkaiden valikoimaa. Uusi rengas ja vuonna 2017 markkinoille tullut X Multi -rengas korvaavat Michelin X Multiway 3D -renkaan ja tarjoavat nyt kuljetusliikkeille selkeän valintamahdollisuuden sen mukaan, kumpaa halutaan painottaa enemmän: polttoainesäästöjä vai renkaan pitkää käyttöikää.

Multi X -renkaan käyttöikä on jopa 20 prosenttia pidempi kuin X Multiway 3D -renkaan; uusi X Multi Energy tulee vaihtoehdoksi, joka säästää polttoainetta jopa 1,2 litraa enemmän 100 kilometrillä kuin X Multiway 3 D -rengas (laskettu VECTO-menetelmällä[1]).

Michelin X Multiway 3D:n erinomaiseen suorituskykyyn perustuvat X Multi ja X Multi Energy tarjoavat nyt valinnan mahdollisuuden kuljetusten tyypin (moottoritiellä ajon osuus, toimitusten määrä päivässä, jne.) ja kuljetusliikkeen ensisijaisen painotuksen mukaan - pitkä käyttöikä tai polttoainesäästöt.

Polttoaine on kuljetusliikkeiden toiseksi suurin menoerä. Kuljetusalankin on välttämätöntä kehittää kuljetuksia puhtaammiksi – “vihreämmiksi”, kun EU-komissio on kehittämässä kuljetusliikenteelle ohjeistusta CO2-päästöjen vähentämiseksi. EU:n asiantuntijat ovat kehittäneet VECTO-menetelmän kuljetuskaluston polttoaineenkulutuksen ja CO2-päästöjen laskemiseksi. Kuljetusajoneuvojen valmistajat ovat 1. tammikuuta 2019 alkaen velvollisia ilmoittamaan Euroopan alueella myytävien uusien ajoneuvojensa[2] VECTO-menetelmän mukaisesti lasketut CO2-päästöarvot. Kuljetusliikkeiden on laskutavan ansiosta helpompaa tehdä selkeä valinta polttoainesäästöjen ja niiden kautta CO2 -päästöjen vähentämiseksi. Tällä on merkitystä varsinkin isoille kuljetusliikkeille, sillä tarjouspyynnöissä ja sopimuksissa vähäisten CO2-päästöjen tärkeys korostuu.

Polttoainekulut ovat kaikkien ammattimaisten kuljetusliikkeiden tärkeimpien kulujen seurantalistalla. Silti yllättävän harvat tiedostavat, että renkaiden osuus yhdistelmäajoneuvon polttoaineen kulutuksesta on niinkin suuri kuin yksi kolmasosa. Loput kaksi kolmasosaa kuluvat ilmanvastuksen ja ajoneuvon sisäisen mekaanisen kitkan voittamiseen. Michelin X Multi Energy on juuri vähäisen polttoaineen kulutuksensa takia markkinoiden ykkösrengas keskipitkien kuljetusten tarpeisiin. Jos EU:n VECTO-menetelmällä laskettua kulutusta verrataan kolmen kilpailevan premium-merkin keskimääräiseen kulutukseen, Multi X Energy säästää 1,1 litraa enemmän polttoainetta 100 kilometrillä. Ajoneuvon koko keskimääräiselle käyttöiälle laskettuna säästöä kertyy rahassa yli 3 000 euroa.[3]

Michelin on kehittänyt Multi X Energy -renkaat markkinoiden kärkirenkaiksi kolmen innovatiivisen Michelin-teknologian ansiosta: Infinicoil, Regenion ja Powercoil, joita käytetään sekä vetoakselille että etuakselille/vapaasti pyöriville akseleille tarkoitetuissa renkaissa.

• Infinicoil on lisävyökerros, joka on rakennettu renkaan runkoa kiertävästä teräsvaijerista, pisimmillään jopa 400 metriä, ja se antaa kuviopaloille hyvän vakauden. Sen ansiosta rengas kuluttaa huomattavan vähän polttoainetta ja on pitkän käyttöikänsä ajan kestävä ja vakaa.
  • Regenion-teknologian (jota hyödynnetään 3D-tulostettujen metallimuottien tekemiseen) avulla työstetään kulutuspintaan itseuusiutuvia kuviopaloja. Kun ne kuluvat, kuviossa tulee esiin uusia uria. Siksi pintakuvion vedenpoistokyky ja pito säilyvät renkaan koko käyttöiän ajan.
  • Powercoil on uuden sukupolven kevyempi, mutta entistäkin vahvempi teräslankarakenne renkaan rungossa, minkä ansiosta rengas on tukeva ja kestävä, ja sen vierintävastus on matala.

Michelin X Multi Energy on jälkiuritukseen ja pinnoitukseen erinomaisesti soveltuva rengas, jossa on sekä 3PMSF että M+S -merkinnät osoituksena hyvistä pito-ominaisuuksista kaikissa sääolosuhteissa.

Erittäin matalan vierintävastuksensa ja vähäisen polttoaineen kulutuksensa vuoksi Michelin X Multi Energy on saanut kaikkien tärkeimpien kuorma-autonvalmistajien tyyppihyväksynnän jo vuoden 2017 lopulta alkaen. Rengas on myynnissä jälkimarkkinoilla huhtikuussa 2018 koossa 315/70 R 22.5 sekä vetoakselille että etuakselille/vapaasti pyöriville akseleille tarkoitetuilla kulutuspintakuvioilla.

Kuvia voi ladata osoitteessa https://tinyurl.com/y8spaxsx

[1] VECTO = Vehicle Energy Comparison Calculation Tool. Menetelmä on Euroopan komission kehittämä yhdessä asiatuntijaorganisaatioiden JRC, IVT ja TUV GRAZ kanssa. Sen tarkoituksena on antaa asiakkaille enemmän tietoa kuorma-auton CO2 -päästöistä sekä luoda luokitusjärjestelmä päästöjen vähentämiseksi. Lisää tietoa: https://ec.europa.eu/jrc/en/publication/report-vecto-technology-simulation-capabilities-and-future-outlook.
[2] Yli 16 tonnin kuorma-autot alkaen 01/01/2019; yli 7,5 tonnin kuorma-autot alkaen 01/01/2020.
[3] Keskimääräinen käyttöikä: 5-7 vuotta

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin on johtava rengasvalmistaja, joka on omistautunut ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuden parantamiseen kestävän kehityksen periaatetta kunnioittaen. Michelin valmistaa ja myy renkaita kaiken tyyppisiin ajoneuvoihin ja tarjoaa innovatiivisia liiketoiminnan tukipalveluita sekä digitaalisia sovelluksia matkailuun. Lisäksi Michelin julkaisee matkaoppaita, hotelli- ja ravintolaoppaita sekä kaupunki- ja tiekarttoja. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa ja sillä on paikallinen organisaatio 170 maassa; henkilöstön määrä on 112 300. Michelinillä on 68 tehdasta 17 maassa sekä tuotekehityksestä ja tutkimuksesta vastaava teknologiakeskus, jonka yksiköt sijaitsevat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. (www.michelin.com, www.michelin.fi)