Micheliniltä innovatiivisia uutuuksia Frankfurtin autonäyttelyssä

15. syyskuuta alkava Frankfurtin kansainvälinen autonäyttely on yksi alan ehdottomista kohokohdista tänä vuonna. Michelin on vahvasti esillä näyttelyssä ja esittelee joukon kiinnostavia uutuuksia. Luvassa on uuden sukupolven Michelin Pilot Sport 4 ja BFGoodrichiltä maastorengas All-Terrain T/A KO2. Lisäksi Michelinin osastolla voi tutustua Michelin CrossClimate ja Michelin Acoustic -renkaisiin sekä Michelin Tyre Design Studioon.

Michelin Pilot Sport 4 – turvallista ajonautintoa urheilulliseen ajoon
Uuden sukupolven urheilullinen rengas, jossa turvallisuus ja ajonautinto yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla. Rengas mukautuu ajoalustaan täsmällisesti ja nopeasti rakenteensa, pintakuvionsa ja materiaaliensa yhteisvaikutuksesta. Pintakuvio on suunniteltu Michelinin kilparatakokemuksen ja muun muassa Formula E -kilparenkaista kerätyn aineiston pohjalta. Michelin Pilot Sport 4 tarjoaa ominaisuudet, jotka perustuvat uusimpaan teknologiseen innovaatioon:

Nopea ja täsmällinen ajovaste: Uusi Dynamic Response-teknologia takaa äärimmäisen tarkan ohjautuvuuden ja ajovasteen aramidin ja nailonin hybridimateriaalista valmistetun vyökerroksen ansiosta. Kevyt komposiittimateriaali on erittäin tiheää, pitää hyvin muotonsa ja on viisi kertaa vahvempaa kuin teräs. Sen vuoksi se tasoittaa keskipakoisvoimia, jolloin renkaan kosketusala ajopintaan pysyy vakaana erittäin suurillakin nopeuksilla.

Turvallisuutta ja jarrutustehoa märällä tiellä: Entistä parempi suorituskyky märällä pinnalla uuden, ns. funktionaalisia elastomeerejä[1] ja piidioksidia sisältävän kumiseoksen ansiosta. Lisäksi renkaan pintakuvio poistaa tehokkaasti vettä leveiden, pitkittäisten urien kautta.

Pitkä käyttöikä ja energiatehokkuus: Edeltävän sukupolven renkaaseen verrattuna Michelin Pilot Sport 4 on uuden kumiseoksensa ansiosta myös pitkäikäisempi ja kuluttaa vähemmän polttoainetta.

Michelin Pilot Sport 4 -renkaasta tulee markkinoille 19 kokoa 17- ja 18-tuumaisina vuoden 2016 aikana ja 19-tuumaisina vuoden 2017 alusta. Suurin osa rengaskooista on kuitenkin saatavissa jo tammikuussa 2016.

Michelin CrossClimate kesällä ja talvella
Michelin CrossClimate on rengashistorian ensimmäinen kesärengas, joka on sertifioitu myös talvikäyttöön. Rengas tuli markkinoille Euroopassa (lukuun ottamatta Suomea, Ruotsia ja Norjaa) toukokuussa 2015, ja siitä lähtien sen kysyntä on kasvanut vauhdilla; ennusteet lupailevat sen myyntitavoitteen ylittyvän runsaalla 30 prosentilla vuoden loppuun mennessä. Rengas on herättänyt suurta mielenkiintoa eurooppalaisten autonvalmistajien keskuudessa vaihtoehtoisena ensiasennusrenkaana. Useat kansainväliset suuryritykset ovat myös valinneet tämän renkaan yritysautoihinsa. Michelin CrossClimate -renkaan laaja-alainen suorituskyky perustuu uuden rengasteknologian innovaatioihin:

- Erittäin joustavaan kumiseokseen, joka mukautuu tienpinnan epätasaisuuksiin sekä korkeissa että matalissa lämpötiloissa, kesällä ja talvella

- Kulutuspinnan tiheään V-kuvioon sekä itselukkiutuviin 3D-lamelleihin, joiden ansiosta renkaan pito on erinomainen kaikissa olosuhteissa.

EU:n rengasmerkintäjärjestelmän luokituksessa Michelin CrossClimate sijoittuu märkäpidossa parhaaseen A-luokkaan.

BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 – vaativaan maastoajoon
Uusi BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 on erittäin jykevä maastorengas, joka on tarkoitettu vaikeisiin ajo-olosuhteisiin niin asfaltilla, kivisellä soralla kuin mudassa ja lumessakin. Se antaa erinomaisen pidon ja ajovakauden, minkä lisäksi sillä on pitkä käyttöikä. Tässä uutuusrenkaan tärkeimpiä ominaisuuksia:

20 prosenttia vahvemmat renkaan sivut: BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 -renkaan sivujen rakenne on 20 prosenttia jykevämpi verrattuna kestävyydestään tunnettuun edeltäjään. Tämän rakenteen ansiosta rengas kestää sivuihin kohdistuvia iskuja erittäin vaativissa maastoissa.

Parempi vetokyky: Savisella, mutaisella ajopinnalla 10 prosenttia parempi pito ja lumella 19 prosenttia parempi pito kuin edeltäjällä.

Lisää kilometrejä: BFGoodrich All-Terrain T/A KO2 -renkaan käyttöikä sorateillä ja maastossa on jopa kaksinkertainen edeltäjään verrattuna. Asfaltillakin käyttöikä on noin 15 prosenttia pidempi kuin edeltäjällä.

Michelin Acoustic – parempaa ajomukavuutta ja vähemmän rengasmelua
Mercedes-Benz on valinnut Mercedes-AMG S-luokan sedan- ja coupé-malleihinsa vakiorengastukseksi Euroopassa Michelin Pilot Sport 3 -renkaan, jossa käytetään uutta Michelin Acoustic -teknologiaa. Teknologian ansiosta auton sisäpuolinen rengasmelu vähenee 15–20 prosenttia. Michelin Acoustic -teknologia tarkoittaa sitä, että renkaan sisään asetetaan polyuretaanivaahtokerros, joka vaimentaa renkaan ja tienpinnan välisestä kosketuksesta syntyvää rengasmelua. Autossa matkustavien mukavuuteen saadaan näin merkittävä parannus.

Michelin Tyre Design Studio
Rengas on aina monimutkainen yhdistelmä materiaaleja, joilla kullakin on määrätty tehtävä renkaan ominaisuuksien suhteen. Renkaan muotoilu on yhtä monimutkaista: pieninkin muutos esimerkiksi pintakuvion muotoilussa voi vaikuttaa renkaan ominaisuuksiin ja suorituskykyyn. Niinpä muotoilu- ja teknologiatiimien on tehtävä tiivistä yhteistyötä renkaan koko tuotekehitysprojektin ajan, jotta niiden ratkaisut yhdessä muodostavat ominaisuuksiltaan innovatiivisen ja toimivan renkaan. Michelin Design Studio on 16 muotoilijan tiimi, joka toimii kolmella mantereella yhtymän tuotekehityskeskuksissa. Michelin esittelee nyt Frankfurtin autonäyttelyssä tämän muotoilutiimin työtä viimeisten 12 vuoden ajalta, osin näytteillä olevilla tuotteilla ja osin Concept Tyres Book -kirjan esittelyllä.

Michelin Design Studio on tänä vuonna tehnyt yhteistyötä myös Bugattin kanssa ja suunnitellut niiden renkaiden muotoilua, jotka ovat rengasvarustuksena Bugattin Frankfurtissa esiteltävässä konseptiautossa.

Michelinin osasto IAA Frankfurtin autonäyttelyssä: halli 8.0, osasto A23

[1] Funktionaaliset elastomeerit ovat elastomeerejä, jotka parantavat silican hajaantumista kumiseoksessa ja tehostavat sen vaikutusta.

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin on johtava rengasvalmistaja, joka on omistautunut ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuden parantamiseen kestävän kehityksen periaatetta kunnioittaen. Michelin valmistaa ja myy renkaita kaiken tyyppisiin ajoneuvoihin ja tarjoaa innovatiivisia liiketoiminnan tukipalveluita sekä digitaalisia sovelluksia matkailuun. Lisäksi Michelin julkaisee matkaoppaita, hotelli- ja ravintolaoppaita sekä kaupunki- ja tiekarttoja. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa ja sillä on paikallinen organisaatio 170 maassa; henkilöstön määrä on 112 300. Michelinillä on 68 tehdasta 17 maassa sekä tuotekehityksestä ja tutkimuksesta vastaava teknologiakeskus, jonka yksiköt sijaitsevat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. (www.michelin.com, www.michelin.fi)

Avainsanat: