Micheliniltä viisi uutta rengaskokoa Michelin X Multi -sarjaan

Raskaan kaluston renkaat Michelin X Multi Z ja X Multi D esiteltiin 16 tonnin ja sitä kevyempiin kuorma-autoihin vuosina 2013 ja 2014. Sarja täydentyy viidellä uudella rengaskoolla, ja monipuolisessa X Multi -rengassarjassa onkin nyt kaikkiaan 14 eri rengasta. Sarjan renkaiden on riippumattomissa testeissä todettu säilyttävän hyvän suorituskykynsä vielä kuluneinakin.

Tänä vuonna Michelin X Multi Z (kaikille akseleille) ja Michelin X Multi D (vetoakseleille) -renkaita on kaikkiaan 14 eri rengasta ja seitsemän eri rengaskokoa:
-         215/75 R 17.5
-         225/75 R 17.5 *
-         235/75 R 17.5 *
-         245/70 R 17.5 *
-         245/70 R 19.5 *
-         265/70 R 19.5 *
-         285/70 R 19.5
* uusi koko

Riippumattoman TÜV SÜD -tutkimuskeskuksen testit osoittavat X Multi -renkaiden turvallisuuden
Michelin X Multi Z ja X Multi D -rengasvalikoiman laajentuessa Michelin julkaisee samalla riippumattoman TÜV SÜD -tutkimuslaitoksen vertailutestien tulokset. Testit suoritettiin joulukuussa 2014, ja niiden tulokset ovat vakuuttavat: vielä kun Michelin X Multi Z ja X Multi D -renkaiden kulutuspinnasta on enää yksi kolmasosa jäljellä, niiden jarrutusmatka on keskimäärin 13 metriä lyhyempi märällä ja liukkaalla tienpinnalla kuin kilpailevien merkkien renkaiden jarrutusmatka samoissa olosuhteissa.

Vuoden 2012 lopulla voimaan tullut pakollinen EU-rengasmerkintä antaa kuluttajille puolueetonta tietoa renkaiden ominaisuuksista kolmella tärkeällä alueella - polttoainetehokkuudesta, jarrutuspidosta märällä ja liukkaalla alustalla sekä ulkopuolisesta rengasmelusta. EU:n rengasmerkinnän edellyttämät testit tehdään vain uusille renkaille. Vaikka tunnetuimmat rengasmerkit saavat uusina melko samankaltaisia luokituksia, osoittavat TÜV SÜDin testit kiistatta, että laatuerot tulevat selkeästi esiin, kun renkaat kuluvat.

Michelin asettaa aina etusijalle renkaidensa turvallisuuden. Siksi on tärkeää, että näidenkin Michelin-renkaiden pitkään kestävä, turvallinen suorituskyky myös märissä ja liukkaissa ajo-olosuhteissa saa nyt vahvistuksen riippumattomien testien ansiosta.

Michelin kehittää teknologiaansa asiakkaan eduksi
Michelin X Multi -rengassarja edustaa edistyksellistä asiantuntemusta ja teknologiaa, jonka etuna on paitsi renkaiden kestävä turvallisuus, myös erinomainen kustannustehokkuus kuljetusyrittäjälle. Michelin Multi X -renkaat ovat saatavissa sekä ensiasennuksena uusiin kuorma-autoihin että jälkiasennuksena vanhempiin ajoneuvoihin. Euroopassa uusia kuorma-autoja myydään 50 000 – 70 000 autoa vuodessa. Kevyempiä kuorma-autoja Euroopassa on kaikkiaan liikenteessä noin miljoona kappaletta.

Michelin X Multi -rengassarjan edut kuljetusyrittäjälle:
-         Sarjan renkaat sopivat käyttöön kaiken tyyppisillä teillä ja kaikissa sääolosuhteissa
-         Ne voidaan asentaa ympärivuotisesti, sillä sarjan kaikki renkaat ovat talvikäyttöön hyväksyttyjä, mistä osoituksena renkaiden kyljessä on 3PMSF-merkintä (Three Peak Mountain Snowflake)
-         Ne vähentävät haitallisia saastepäästöjä, sillä ne kuluttavat vähemmän polttoainetta; toinen ympäristölle myönteinen asia on niiden hiljainen vierintämelu: Michelin X Multi -renkaiden ulkoinen melutaso on peräti 5 dB alhaisempi kuin kilpailevien rengasmerkkien keskimäärin. Tämä on merkityksellistä, sillä jo 3 dB:n vähennys puolittaa melutason.
-         Renkaat auttavat optimoimaan kuljetusyrityksen kokonaiskustannukset

Michelin X Multi -rengassarja vastaa monipuolisiin tarpeisiin
Michelin X Multi -rengassarja on kehitetty ensisijaisesti asiakkaille, joiden pääasiallinen toiminta ei välttämättä ole kuljetustoimintaa vaan sitä harjoitetaan oheistoimintana. Usein näillä yrittäjillä on vain yksi kuorma-auto, jolla ajetaan toimituksia hyvin erityyppisillä teillä mukaan lukien kaupungit ja taajama-alueet.

Tämän tyyppinen käyttö asettaa paljon vaatimuksia renkaiden suorituskyvylle. Renkaat arvioidaan sen perusteella, montako vuotta niitä voi käyttää turvallisesti ja miten hyvin ne soveltuvat vaihteleviin käyttöolosuhteisiin. Nämä asiakkaat osaavat myös arvostaa sitä turvallisuutta, jota premium-renkaiden valmistajan asiantuntemus ja laatu tarjoavat.

Lisätietoja:
Raskaan kaluston renkaat, Michelin Nordic Suomi: Jukka Rinne
Puhelin: 0400 550 722, s-posti: jukka.rinne@fi.michelin.com

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@se.michelin.com

Michelin on johtava rengasvalmistaja, joka on omistautunut ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuden parantamiseen kestävän kehityksen periaatetta kunnioittaen. Michelin valmistaa ja myy renkaita kaiken tyyppisiin ajoneuvoihin ja tarjoaa innovatiivisia liiketoiminnan tukipalveluita sekä digitaalisia sovelluksia matkailuun. Lisäksi Michelin julkaisee matkaoppaita, hotelli- ja ravintolaoppaita sekä kaupunki- ja tiekarttoja. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa ja sillä on paikallinen organisaatio 170 maassa; henkilöstön määrä on 112 300. Michelinillä on 68 tehdasta 17 maassa sekä tuotekehityksestä ja tutkimuksesta vastaava teknologiakeskus, jonka yksiköt sijaitsevat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. (www.michelin.com, www.michelin.fi)

Avainsanat: