Oy Suomen Michelin Ab: 70 vuotta Michelin-renkaita Suomeen

Elokuun 16. päivänä 1946 rekisteröitiin Suomessa uusi yritys: Oy Suomen Michelin Ab, toimialanaan autonrenkaiden maahantuonti ja tukkumyynti. Kyseessä oli ensimmäinen Suomeen rekisteröity suuren kansainvälisen rengasvalmistajan maahantuontiyritys. Michelin ankkuroitui maahamme ja teki tunnetuksi ”ne kestävät ja pyöreät renkaat - Misukat”.

Rengasala on muuttunut aikojen saatossa yhä kovemmin kilpailluksi ja kasvavat, kehittyvät markkinat ovat tuoneet uusia haasteita. Vuonna 1889 perustettu Michelin, vanteelta irrotettavan ilmatäytteisen autonrenkaan ranskalainen keksijä, nousi jo 1960-luvun alussa maailman suurimmaksi rengasvalmistajaksi.

Menestyksen perustana ovat aina olleet valtavat investoinnit innovaatioihin ja tuotekehitykseen. Ilmatäytteisen autonrenkaan keksimisen jälkeen alan suurin innovaatio oli epäilemättä radiaalirunkoisen vyörenkaan kehittäminen.

Suomen Michelinin historia on täsmälleen yhtä pitkä kuin Michelinin koko rengasalan mullistaneen radiaalirenkaan historia: Michelin patentoi keksintönsä samana päivänä kuin päätös Oy Suomen Michelin Ab:n perustamisesta allekirjoitettiin. Päivämäärä oli 4.6.1946 - Suomen marsalkka Mannerheimin 79-vuotispäivä.

Michelinin esihistoria Suomessa
Michelin on ollut mukana autoistuvassa Suomessa jo paljon ennen kuin se asettui maahamme suomalaisena yrityksenä. 1900-luvun alusta 1920-luvun loppupuolelle autokanta kasvoi parissakymmenessä vuodessa alle tuhannesta yli neljäänkymmeneen tuhanteen autoon. Michelin oli mukana kehityksessä omalla agentuurillaan perustamalla Viipuriin edustuksen nimellä Michelin & Cie. Renkaiden myyntiä hoiti maineikas Sergei Nikolajeffin autoliike Helsingistä käsin.

Vuonna 1932 Michelin & Cie siirtyi Helsinkiin ja avasi konttorin osoitteessa Eteläranta 6. Samalla palkattiin Michelinin ensimmäinen suomalainen työntekijä konttoripäälliköksi sekä ensimmäinen ”matkustaja” (ransk. ”voyageur”) eli myyntiedustaja, joka kiersi kuorma-autolla ympäri maata toimittamassa renkaita asiakkaille.

Sodan alettua valtio takavarikoi yrityksen koko rengasvaraston puolustustarpeisiin, ja Michelinin toiminta Suomessa tyrehtyi.

Michelin valtaa Suomen rengasmarkkinat
Oy Suomen Michelin Ab aloitti toimintansa toisen maailmansodan jälkeen vaikeissa olosuhteissa. Rauha toi mukanaan myös luovutetuilta alueilta tulleiden suomalaisten siirtolaisten asuttamisen ja sotakorvausten maksuvelvoitteen. Valuutasta oli huutava pula, minkä takia tuonti-lisenssien saaminen oli hyvin vaikeaa. Samaan aikaan oli kuitenkin rakentamisen ja teollisen tuotannon voimakkaan kasvun aika, mikä tarkoitti, että renkaita kului.

Sodan loputtua renkaiden maahantuonti oli vielä toistakymmentä vuotta rajoitettua ja se vapautui vasta vuoden 1962 lopussa yhtä aikaa autokaupan vapautumisen kanssa. Tuonnin vapautumisen jälkeen Michelin kasvoi Suomessa nopeasti ja 1970-luvun loppuun mennessä oli rakennettu viisi aluevarastoa ympäri maata Oulua myöten. Michelinin kuorma-auton renkaat valtasivat lähes puolet markkinoista.

Suomalaiset oppivat luottamaan ranskalaismerkkiin, ja 1980-luvun lopulla Michelin nousi markkinajohtajaksi Suomessa myös henkilöauton kesä- ja talvirenkaiden markkinoilla. Tähän vaikutti erityisesti varta vasten suomalaiseen talveen kehitetty nastarengas Michelin XM+S200. Rengas perustui olennaisesti jo 1970-luvun lopulla aloitettuun systemaattiseen pohjoisten talviolosuhteiden tutkimiseen ja analysointiin sekä rengastestaukseen pääosin Suomen Lapissa.

Michelinin uusi aika Suomessa
Michelinin noustua markkinajohtajaksi Suomessa rengasmarkkinoille alkoi ilmaantua uusia, merkittäviä rengasmerkkejä ja kilpailu alalla kiristyi entisestään. Michelin perusti Suomeen vuonna 1988 holding-yhtiön, joka yritysostojen kautta pian muotoutui merkittäväksi jälleenmyyntiketjuksi nimellä Suomen Euromaster Oy. Se oli uranuurtaja, jonka synty oli Oy Suomen Michelin Ab:n paikallisen markkina-tuntemuksen tuella uuden aikakauden alkusoittoa. Michelin-yhtymään kuuluva Euromaster-ketju on nykyisin Euroopan suurin rengasjälleenmyyntiverkosto.

Maailmanmarkkinoiden nopea globalisaatio teki tarpeelliseksi vanhojen liiketoimintamallien tehostamisen erityisesti Euroopan lähes satavuotisen, maakohtaisiin organisaatioihin perustuvan toiminnan osalta. Niinpä vuonna 2003 Michelin yhdisti pohjoismaiset toimintonsa perustamalla Tukholmaan emoyhtiön, Michelin Nordic Ab:n, jonka sivuliikkeinä toimivat Oy Suomen Michelin Ab Suomessa, Michelin Gummi Compagni AS Tanskassa ja Norsk Michelin Gummi A/S Norjassa. Michelin Nordic AB vastaa renkaiden maahantuonnista kaikkiin Pohjoismaihin, ja hallinto sekä myynnin tukitoiminnot hoidetaan Tukholmassa sijaitsevasta pääkonttorista käsin.

Oy Suomen Michelin Ab:n palveluksessa olevat tuotesegmentteihin erikoistuneet suomalaiset asiantuntijat hoitavat Suomessa omat asiakaskontaktinsa maanlaajuisesti niin kuluttaja- kuin business-to-business -sektoreilla.

Michelinin vankat siteet Suomeen
Michelin on vahvasti sitoutunut kehittämään pohjoismaiseen talveen suunniteltuja talvirenkaita. Michelinin testiryhmä on jokavuotinen vieras Suomen Lapissa. Ivalossa kehitetään ja testataan Michelinin sekä raskaan kaluston että henkilöauton pohjoismaisia talvirenkaita.

Marraskuussa 2015 Michelin sinetöi toiminnan jatkuvuuden Ivalossa ostamalla 1990-luvulta alkaen yksinoikeudella vuokraamansa ja täysimittaiseksi kehittämänsä talvirenkaiden testikeskuksen.

Rallin maailmanmestaruussarja on toinen alue, jolla Michelin on sarjan syntymisestä vuonna 1973 saakka ollut voimakkaasti läsnä Suomessa. Kaikki suomalaiset rallin maailmanmestarit ovat saavuttaneet suurimmat voittonsa Michelin-renkain, kuten useimmat muutkin: vuodesta 1973 vuoteen 2015 Michelinillä on kaikkiaan 48 rallin MM-titteliä.

Vuoden 2016 Neste Rallin voittanut britti Chris Meeke toi Citroënillaan Michelinille 25:nnen Suomen MM-osakilpailun voiton. Sorateillä ajettava Neste Rally Finland on maailman nopein ralli, jolle luonteenomaisia ovat näyttävät, pisimmillään kymmenien metrien mittaiset hypyt. Neste Ralli on yksi Michelinin tärkeimmistä ”koelaboratorioista” henkilöauton renkaiden tuotekehityksessä - menestyksestä hyötyvät viime kädessä tavalliset kuluttajat.

Suomi on pieni, kehittynyt ja erittäin kilpailtu rengasmarkkina-alue. Maamme haasteelliset erityispiirteet päivittäisessä autoilussa ja korkeatasoinen moottoriurheiluperinteemme takaavat innovatiiviseen tuotekehitykseen voimakkaasti panostavan Michelinin jatkuvan kiinnostuksen ja läsnäolon markkinoillamme.

Lehdistön yhteyshenkilö, Michelin Nordic, Tukholma: Lotta Wrangle
Puhelin: 46 72 250 07 40, sähköposti: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin on johtava rengasvalmistaja, joka on omistautunut ihmisten ja tavaroiden liikkuvuuden parantamiseen kestävän kehityksen periaatetta kunnioittaen. Michelin valmistaa ja myy renkaita kaiken tyyppisiin ajoneuvoihin ja tarjoaa innovatiivisia liiketoiminnan tukipalveluita sekä digitaalisia sovelluksia matkailuun. Lisäksi Michelin julkaisee matkaoppaita, hotelli- ja ravintolaoppaita sekä kaupunki- ja tiekarttoja. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa ja sillä on paikallinen organisaatio 170 maassa; henkilöstön määrä on 112 300. Michelinillä on 68 tehdasta 17 maassa sekä tuotekehityksestä ja tutkimuksesta vastaava teknologiakeskus, jonka yksiköt sijaitsevat Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa. (www.michelin.com, www.michelin.fi)

Avainsanat: