Sähköautojen menestys asettaa uusia vaatimuksia renkaille

Matala vierintävastus, pienempi rengasmelu ja kestävät kumiseokset: nämä ovat ominaisuuksia, joiden merkitys kasvaa sitä mukaa kun autokanta muuttuu polttomoottorisista sähköiseksi. Sähköautojen renkailta edellytetään matalaa vierintävastusta, jotta auton akun energiasisältö riittää mahdollisimman pitkään ajoon yhdellä latauksella. Lisäksi renkaiden on oltava hiljaiset, jotta ne eivät vähennä ajomukavuutta. Erityisen hyvää kestävyyttä renkailta edellyttävät sähköauton polttomoottoriautoa suurempi omamassa ja sen suuri kiihdytysteho.

Vuonna 2021 Suomeen ilmestyi ennätyksellisen monta sähköautoa. Hieman runsaat 30 prosenttia viime vuonna ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli joko ladattavia hybridejä  tai täyssähköautoja. Tämä selviää Autoalan Tiedotuskeskuksen julkaisemista tilastoista, ja sieltä näkyy myös sähköautokannan kehitys – vuoden 2021 päättyessä on maassamme jo lähes 100 000 ensirekisteröityä sähköautoa.

Sähköautokannan kiihtyvä kasvu asettaa kovia vaatimuksia latausinfrastruktuurin nopealle laajenemiselle niin yksityisellä kuin julkisella sektorilla ja erityisesti huoltoasemilla ja pysäköintialueilla.

Mutta kuten Toni Rämet, rengasvalmistaja Michelinin tekninen asiantuntija Suomessa huomauttaa, sähköautojen nopea yleistyminen asettaa haasteita myös rengasvalmistajille, joiden on kehitettävä ja tuotava markkinoille uusia rengastyyppejä sähköautojen kasvavan käyttäjäkunnan erilaisiin tarpeisiin.

”Ensimmäisiä tuntemuksia sähköauton ratin takana ovat matkustamon hiljaisuus ajon aikana ja auton tehokas kiihtyvyys. Mutta kun voimakkaan kiihdytyksen ääni taukoaa, perinteisten renkaiden rengasmelu erottuu selvästi ja muuttuu hallitsevaksi. Samaan aikaan sähköauton paino ja tehokkaampi kiihtyvyys rasittavat renkaita enemmän kuin polttomoottoriautossa, joten renkaat kuluvat nopeammin kuin mihin on totuttu”, Rämet korostaa ja jatkaa:

”Premium-tasoisten renkaiden valmistajat kuten Michelin ovat olleet varhain mukana sähköautojen kehityksessä ja markkinoilla on jo muutaman vuoden ajan ollut saatavissa varta vasten sähköautoihin kehitettyjä renkaita. Kehitystyö on jatkuvaa, sillä sähköautojen suorituskyvyn ja niiden käyttöolosuhteiden kirjon kasvaessa uusien rengastyyppien tarvekin kasvaa. Uudenlaiset kumiseokset, kulutuspinnan rakenne ja pintakuvion muotoilu vaikuttavat olennaisesti rengasmelun vähentämiseen ja kulutuskestävyyden parantamiseen sekä renkaan käyttöiän pidentämiseen.”

Toimintamatka – olennainen haaste

Perinteisten, polttomoottoriautoihin suunniteltujen renkaiden suhteelliset heikkoudet niitä sähköautoissa käytettäessä eivät rajoitu meluun ja kestävyyteen. Suurin sähköauton hankintaa rajoittava tekijä on epäily toimintamatkan riittävyydestä. Se tosin on jo viime vuosina kasvanut merkittävästi, mihin sähköautoihin kehitetyillä renkailla on keskeinen vaikutus. Kyse on renkaan vierintävastuksesta, sillä mitä matalampi vierintävastus, sitä enemmän kilometrejä kertyy latauskertaa kohti, Rämet sanoo.

”Kun puhumme sähköautoista, puhumme väistämättä myös toimintamatkasta ja huolesta sen riittämättömyydestä seuraavalle latauspisteelle saakka. Näin on vielä muutaman vuoden ajan, kunnes latausinfrastruktuurin kapasiteetti vastaa sähköautojen määrää.”

Koska renkaiden vierintävastuksen osuus on noin 20 prosenttia auton energiankulutuksesta, on ilmeistä, miten suuri merkitys pelkällä renkaan vierintävastuksen vähentämisellä on sähköauton toimintamatkan kasvuun.

PILOT SPORT MICHELIN

”Pienehkötkin parannukset, kuten esimerkiksi Michelinin uusissa sähköautoihin tarkoitetuissa renkaissa, auttavat tuntuvasti auton toimintamatkan kasvattamisessa”, Rämet huomauttaa.

Michelinin laskelmat osoittavat, että uusien sähköautojen renkaiden Michelin ePrimacyn ja Michelin Pilot Sport EV:n  matalamman vierintävastuksen avulla toimintamatkaa voidaan lisätä 7-10 prosentilla eli 28–40 kilometrillä autolla, jonka toimintamatka on 400 kilometriä.

Toistaiseksi kuluttajien saatavissa on vielä vain rajallinen valikoima varsinaisia sähköauton renkaita. Sekä Michelin että muut laaturenkaiden valmistajat kehittävät kuitenkin jatkuvasti uusia rengasteknologioita, jotka vastaavat sähköajon tarpeita.

Sähköautoihin suunniteltujen renkaiden valikoimat kasvavat siis merkittävästi tulevina vuosina, kun sähköautojen odotetaan valtaavan leijonanosan henkilöautojen myynnistä Euroopassa ja ennen pitkää myös Pohjois-Amerikassa.

Lisätietoja:

Maira Zoeller, viestintä- ja PR-vastaava, Michelin Nordic AB, Michelin Europe North
Sähköposti: maira.zoeller@michelin.com
Puhelin: +49 152 54 698 848 (Saksa, Frankfurt)

Toni Rämet, tekninen asiantuntija, Michelin Nordic Suomi
Sähköposti: toni.ramet@michelin.com

Puhelin: 040 565 1062

Alansa johtavana yrityksenä Michelin on sitoutunut edistämään asiakkaidensa kestävää liikkumista kehittämällä ja toimittamalla renkaita eri tarpeisiin ja eri käyttövoimilla toimiviin ajoneuvoihin sekä tarjoamalla palveluita ja asiakkaiden liiketoimintaa tukevia ratkaisuja. Michelin toimittaa myös innovatiivisia digitaalisia palveluita kuten karttoja ja oppaita täydentämään matkailun sujumista ja innostavia kokemuksia. Yhtymän pääkonttori sijaitsee Clermont-Ferrandissa Ranskassa. Kaupallista, teollista ja T&K -toimintaa yhtymällä on yhteensä 170 maassa ja sen henkilöstön määrä on yli 123 600 koko maailmassa. Vuonna 2020 Michelin valmisti noin 170 miljoonaa rengasta 71 tuotantolaitoksessaan. (www.michelin.com)

Lainaukset

Toni Rämet, tekninen asiantuntija, Michelin Nordic Suomi.