Ainutlaatuinen verkkokurssi masennuksesta

Mielenterveyden keskusliitto avaa torstaina 30.1. täysin uudenlaisen verkkokurssin masennukseen sairastuneille, heidän läheisilleen ja heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Uutta on se, että kurssin ovat kokonaan suunnitelleet ja tuottaneet masennuksen itse kokeneet ihmiset. Kurssi on Suomessa ensimmäinen laatuaan ja herättänyt kiinnostusta jo ennakkoon.

Katso kurssin traileri: https://www.youtube.com/watch?v=m1i0YfcsfyM

Uusi ”Masennus kuin ikisade?” -kurssi kertoo tekstein, kuvin ja kielikuvin, podcastein, videoin, musiikilla sekä testien, käytännön vinkkien ja tutkitun tiedon avulla, miltä masennus näyttää ja tuntuu siihen sairastuneen ihmisen ajatuksissa, tunteissa ja arjen kokemuksissa.

Vastaavaa koulutuskokonaisuutta ei aiemmin ole tehty, vaikka masennusta sairastaa vuosittain Suomessa 5–7 prosenttia väestöstä eli noin 275 000–385 000 ihmistä.

Kurssin rakenteesta ja teemoista vastaa neljän kokemuskehittäjän ryhmä. Monipuolisen aineiston ovat tuottaneet 13–90-vuotiaat masennuksen sairastaneet ihmiset eri puolilta Suomea. Heitä on yhteensä 150. Kurssin tietosisällöt on tarkistanut VTT, kokemuskehittäjä Päivi Rissanen Mielenterveyden keskusliitosta.

”Masennuksesta puhutaan usein oireiden kautta, mutta tämä kurssi pureutuu ensimmäistä kertaa laajasti masennuksen kokemukseen. Uskomme, että juuri se auttaa sekä masennukseen itse sairastuneita että heidän läheisiään ja heidän kanssaan työskenteleviä ammattilaisia ymmärtämään sairautta paremmin”, Rissanen sanoo.

Kurssilla käsitellään mm. masennukseen liittyvää häpeän tunnetta, joka yhä edelleen estää sairastuneita hakemasta apua ajoissa ja puhumasta kokemuksistaan. Sairaudesta toipumiselle tärkeitä teemoja ovat myös toivo sekä kohtaamiset muiden ihmisten kanssa.

Kurssilla puhutaan myös kaksoisdiagnoosista, jossa masennukseen yhdistyy päihdeongelma ja muista masennuksen liitännäisongelmista kuten oppimisvaikeuksista, syömishäiriöistä ja kroonisista kivuista. Näihin kaikkiin on vaikea saada tehokasta hoitoa.

Seuraa kurssia sosiaalisessa mediassa:
#masennuskuinikisade

Tutustu kurssiin (esimerkkiaineistojen julkaisemisesta tulee sopia erikseen Riitta Hämäläisen kanssa, yhteystiedot alla):

Miltä masennus tuntuu, miltä sen näyttää? Video (2 min.)
Kumpi oli ensin, masennus vai päihdeongelma? Saako masennukseen apua, jos on lisäksi päihdeongelma? Podcast (19 min.)

Vähitellen sain purettua solmuja, voimaa pienistä asioista. Toipumisen tarinoita. Sähköinen vihko

Mistä kurssin nimi?
Suoraan masennukseen sairastuneiden itse käyttämistä kielikuvista: ”Musta möykky mahassa. Ikisade. Kuin betonipaaden alla makaisi.”

Lisätietoja ja haastateltavia:
VTT, kokemuskehittäjä Päivi Rissanen, Mielenterveyden keskusliitto, puh. 050 433 6518 paivi.rissanen@mtkl.fi
Digiasiantuntija, kokemuskehittäjä Esko Pylsy, Mielenterveyden keskusliitto, puh. 040 678 4282, esko.pylsy@mtkl.fi
Koulutus- ja kehittämiskoordinaattori Riitta Hämäläinen, Mielenterveyden keskusliitto, puh. 050 5299 729, riitta.hamalainen@mtkl.fi

Masennus kuin ikisade? -verkkokurssi on maksuton, jatkuva ja kaikille avoin. Kurssi avataan verkossa 30.1. ja sille voi ilmoittautua milloin vain tästä linkistä. Kurssilaisille on kevään kuluessa tarjolla myös ryhmächat. Kurssin on tuottanut Mielenterveyden keskusliitto ja se julkaistaan järjestöjen yhteisellä Hyväkysymys.fi-alustalla.