Allianssin palkinto Omat avaimet -hankkeelle

Suomen nuorisoalan kattojärjestö Allianssi on myöntänyt Nuorisotyön menetelmät -tunnustuksen henkilökeskeiselle voimavoimavaravalmennukselle Hevarille, joka on osa Mielenterveyden keskusliiton ja Aspa-säätiön Omat avaimet -projektia.

Hevari on ryhmätyömenetelmä, joka on kehitetty Mielenterveyden keskusliiton voimavaravalmennuksen ja Aspa-säätiön henkilökeskeisen toimintatavan pohjalta. Henkilökeskeisen voimavaravalmennuksen Hevarin kehittänyt työryhmä Johanna KainulainenTuija NissinenAnna Pöllönen ja Anne Kukkonen työskentelee Mielenterveyden keskusliiton ja Aspa-säätiön yhteisessä Omat avaimet -projektissa, ja he kouluttavat ammattilaisia Hevarin saloihin.

Hevarin ohjaajan opas on työväline 18–29-vuotiaiden nuorten aikuisten ryhmämuotoiseen ohjaamiseen. Sen avulla tuetaan nuorta toivon herättämisessä, omien tunteiden käsittelyssä, voimavarojen vahvistamisessa ja tulevaisuuden unelmoinnissa. Tavoitteena on lisätä tunnetta mielekkäästä ja omannäköisestä arjesta sekä käynnistää nuoressa oma identiteettityön prosessi.

"Käytännönläheisille harjoituksille ja valmiille menetelmille, joilla voidaan työstää nuoren itsetuntemusta, toivon heräämistä ja tunnetaitoja, on olemassa huutava tarve. Tarpeesta kertoo esimerkiksi se, että ammattilaisille syksyllä järjestämämme koulutukset täyttyivät hetkessä ja tavoitimme muutamassa kuukaudessa lähes 200 ammattilaista. Kehittämiämme harjoituksia on otettu innolla käyttöön jo pian koulutusten jälkeen asumispalveluissa, ammatillisessa kuntoutuksessa ja mielenterveyskentällä. Palaute on ollut vastaanottavaista: Tää on just sitä, mitä kaivattiin! Se tietenkin ilahduttaa", kertoo voimavaravalmentaja Anna Pöllönen.

Omat avaimet -projektin (2017–2019) tarkoitus on ollut tukea nuoria aikuisia projektissa kehitettyjen työmenetelmien avulla nuoren oman näköisen elämän toteutumisessa ja sosiaalisten taitojen vahvistamisessa. Lisäksi projektin toiminta-alueilla Ylä-Savossa ja Pohjois-Karjalassa on pyritty vahvistamaan kokemusasiantuntijuutta ja nuorten aikuisten palvelujen yhteiskehittämistä. Projektia on hallinnoinut Aspa-säätiö, ja sen rahoittaja on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Allianssi on kattojärjestö, joka edistää nuorten hyvinvointia ja yhdistää nuorisoalan toimijoita. Nuorisotyön menetelmät -tunnustus jaettiin nyt toisen kerran. Tällä kertaa valinnassa painotettiin nuorten mielenterveyteen ja hyvinvointiin painottuvia menetelmiä. Tunnustus jaettiin kahdelle taholle: Hevarin lisäksi tunnustuksen sai Sirkus Magentan sosiaalinen sirkus.

Omat avaimet -sivulta löytyvät projektin tuottamat materiaalit, kuten Hevarin ohjaajan opas, Yksilövalmennus nuorille – ohjaajan opasHellurei ja helkkarin tunteet -tunnekortit sekä paljon erilaisia tehtäviä.

Lisätietoja hankkeesta ja sen kehittämistä menetelmistä voimavaravalmentajiltamme: