Eläkkeensaajien asumistukea ei saa lakkauttaa

Eläkkeensaajien asumistuen lakkauttaminen yhdessä nykyisten maksukattojen kanssa leikkaa pienituloisimpien pitkäaikaissairaiden eläkkeistä jopa 25 %. Leikkaus osuu pahimmin nuorina ja vaikeimmin sairastuneisiin mielenterveyskuntoutujiin, eikä sitä voi hyväksyä, toteaa Mielenterveyden keskusliiton liittovaltuusto.

Hallitus on esittänyt eläkkeensaajien asumistuen lakkauttamista ja sen yhdistämistä yleiseen asumistukeen. Vaikutusten kohtuullistamiseksi on esitetty korkeintaan 60 euron kuukausittaista suojaosuutta, jonka piiriin tulisi noin 74 000 eläkkeensaajaa.

Suojaosuudesta huolimatta muutos tarkoittaa vuodessa pahimmillaan jopa 720 euron korotusta eläkkeensaajan asumiskustannuksiin. Pienimpien eläkkeiden saajien käytettävissä olevia tuloja muutos vähentää yli kuukauden nettoeläkkeen verran.

74 000 eläkkeensaajan joukossa on tuhansia mielenterveyskuntoutujia, koska psyykkisiin sairauksiin sairastutaan usein jo nuorena eikä ansiotuloihin perustuvaa eläkettä ehdi kertyä.

Jo nyt pitkäaikaissairaiden, jatkuvasti erilaisia lääkkeitä ja runsaasti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tarvitsevien vuosittaiset omavastuuosuudet vievät heiltä pahimmillaan noin kahden kuukauden nettoeläkkeen eli 1569,62 euroa (= terveydenhuollon maksukatto 679 euroa, lääkekustannusten katto 612,62 euroa + matkakustannusten katto 272 euroa).

Nämä yhdessä asumistuen leikkauksen kanssa tarkoittavat siis 25 %:n leikkausta kaikkein pienituloisimpien, pitkäaikaissairaiden mielenterveyskuntoutujien nettoeläkkeisiin. Olisiko vastaava leikkaus mahdollinen työssäkäyvien nettopalkkoihin, kysyy Mielenterveyden keskusliiton liittovaltuusto.

Eläkkeensaajien asumistuen lakkauttamisella, eläkkeiden indeksijäädytyksillä ja lääkkeiden ja sairaanhoitokulujen omavastuuosuuksiin esitetyillä korotuksilla hallitus ajaa tuhannet jo nyt köyhyysrajalla elävät eläkkeensaajat sekä toimeentulotuen että leipäjonojen asiakkaiksi. Eläkkeensaajien asumistuen lakkauttamisesta pitää ehdottomasti luopua, vaatii Mielenterveyden keskusliiton liittovaltuusto.

Tarmo Raatikainen, liittovaltuuston puheenjohtaja, 041 548 3605
Merja Karinen, lakimies, 050 561 7416

Mielenterveyden keskusliiton liittovaltuusto piti syyskokouksensa tänään 7.11.2015 Vantaalla. 27-jäseninen valtuusto edustaa liiton 160 jäsenyhdistystä ja 17 000 henkilöjäsentä eri puolilta Suomea. Mielenterveyden keskusliitto on mielenterveyskuntoutujien ja -potilaiden sekä heidän läheistensä kansalaisjärjestö. www.mtkl.fi