Huolet eivät vietä joulua - joulun ajan mielenterveyspalvelut

Joulun pyhät voivat auheuttaa mielenterveyspalvelujen saatavuuteen muutan viikon mittaisen katkoksen. Apua on pyhinäkin saatavilla paikallisista mielenterveysyhdistyksistä sekä neuvontapuhelimista.

Joulun pyhät ja niitä seuraavat välipäivät sekä uusi vuosi aiheuttavat moniin mielenterveyspalveluihin muutaman viikon mittaisen katkoksen. Kun arki rikkoontuu, voi joulun aika tuntua todella pitkältä ja huolet vallata ajatuksista entistä suurempaa roolia:

– Joulun lähestyminen meillä Mielenterveyden keskusliitossa lisää sellaisten yhteydenottajien määrää, joille joulu on yksinäisyyden aikaa. Ei ole läheisiä, joiden kanssa voisi viettää aikaa. Joulun lähestyminen saattaa ahdistaa jo etukäteen, kun edes yhtään postikorttia ei tipahda postiluukusta. Mieli voi olla täynnä ahdistusta ja pelkoa, pohtii kuntoutusneuvoja Raili Alén, ja rohkaisee jokaista ottamaan yhteyttä esimerkiksi omiin ikääntyviin sukulaisiin ja naapureihin, joille voi viedä myös joulukortin. Alén kannustaa myös ulos lähtemiseen:

– Pyhien ajaksi ei kannata jäädä neljän seinän sisälle, pieni kävelylenkki tekee hyvää, jolloin myös ajatukset tuulettuvat. Joulun aikana auki ovat myös monet kuuntelevat puhelimet ja chat-linjat, jotka toimivat myös pyhäpäivinä.

Myös monet Mielenterveyden keskusliiton jäsenyhdistykset ovat auki joulun aikaan. Oman asuinalueesi jäsenyhdistyksen löydät yhdistyshausta syöttämällä paikkakuntasi hakukentään. Katso myös paikallisyhdistysten joulu 2019.

Joulun 2019 aukioloaikoja

Henkeä uhkaavat tilanteet – soita 112
Vakavissa ja henkeä uhkaavissa sairaus- ja onnettomuustapauksissa saa apua ympäri vuorokauden numerosta 112.

Päivystykset auttavat, kun oma terveysasema on kiinni

Tänä vuonna pyhät sijoittuvat siten, että tavallisimmin palvelut ovat kiinni joulun ajan 21.12.-26.12., uudenvuoden päivänä 1.1. sekä loppiaisena 6. tammikuuta.

Mielenterveyden keskusliiton neuvontapalvelut palvelevat seuraavasti:

Valtakunnallinen mielenterveysneuvonta: 0203 919 20
Arkisin klo 10-15