Itsemurhien ehkäisyn työkalupaketti media-alan ammattilaisille

Tervetuloa media-alan ammattilaisille järjestettävään koulutustilaisuuteen 19. marraskuuta kello 11.00 Helsingin kulttuuritalolle.

Itsemurhat ovat merkittävä kansanterveysongelma Euroopassa. Itsemurhan ehkäisy vaatii monialaista lähestymistapaa ja on tärkeä kysymys myös medialle.

Itsemurhista raportointi on haastavaa, onpa kyseessä Facebook-viesti, paikallisen sanomalehden artikkeli tai uutisaihe televisiossa. Osa media-alan ammattilaisista ei raportoi itsemurhista, sillä he pelkäävät sanovansa jotain väärää. Toiset ottavat riskin ja raportoivat itsemurhista, eivätkö ole täysin tietoisia uutisoinnin vaikutuksista haavoittuvassa asemassa oleviin ihmisiin.

Itsemurhan uutisoinnilla voi olla myös suojaava vaikutus, vaikka itsemurhasta uutisoiminen sisältää aina suuren riskin: itsemurhasta uutisoiminen voi lisätä itsetuhoisen käyttäytymisen riskiä.

Miten itsemurhista voi raportoida turvallisesti ja miten raportoinnilla voi vähentää itsemurhiin liittyviä tabuja?

Media-alan ammattilaisille järjestettävä koulutustilaisuus vastaa tähän kysymykseen 19. marraskuuta kello 11.00 Helsingin kulttuuritalon Arkki-salissa. Koulutus järjestetään osana Mielenterveysmessuja ja samaan aikaan vietettävää mielenterveysviikkoa.

Kouluttajina Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtava asiantuntija Pia Solin ja Koulutetut kokemusasiantuntijat KoKoA ry:n puheenjohtaja Riikka Nieminen.

Ilmoittautuminen tapahtumassa: Kulttuuritalon oikean siiven sisäänkäynnin kautta aulan INFO-pisteeseen.

Lisätiedot: Henna-Riikka Myrskylä, viestintäpäällikkö, henna-riikka.myrskyla@mtkl.fi, 050 574 3586