Mielenterveyden keskusliiton Mestaruusturnaus pelataan 21–22.2.2015

Mielenterveyden keskusliiton Mestaruusturnaus pelataan 21–22.2.2015 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa (D-halli). Tänä vuonna turnaus kokoaa mielenterveysalan palloilujoukkueet yhteen viikonlopun ajaksi jo 14. kerran. Lauantaina ratkotaan salibandymestaruudet kilpa- ja harrastesarjassa, joissa pelaa yhteensä 21 joukkuetta. Sunnuntaina viisi joukkuetta kamppailee futsalin mestaruudesta.

Tapahtuman avaa lauantaina klo: 8.45 Tommi Evilä ja turnausjärjestelyistä vastaa Tampereen Ilves. Turnaukseen osallistuvat joukkueet ovat Mielenterveyden keskusliiton paikallisyhdistysten joukkueita sekä muita mielenterveysalan joukkueita. Viikonloppu kokoaa yhteen noin 400 pelaajaa.

Mielenterveyden keskusliiton Liikunta- ja kulttuurityöryhmän puheenjohtajana toimii Esa Nordling. Nordling toteaa, että mielenterveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä ei huomioida riittävästi. Liikunnan myönteiset vaikutukset psyykkiseen hyvinvointiin unohdetaan helposti tai tuodaan esille vain liikunnan fyysisiä vaikutuksia.

Tutkimusten mukaan liikunta lisää ihmisen positiivisia näkemyksiä itsestään, synnyttää positiivisia tunteita ja lievittää masennusta. Lisäksi ryhmämuotoiset liikuntamuodot, esimerkiksi pallopelit, rakentavat sosiaalista pääomaa, millä on todettu olevan jopa elämää pidentävää vaikutusta. Mielenterveyskuntoutujien elämässä liikunta on erinomainen hoitomuoto ja tärkeä osa mielenterveyden edistämistä.

Vuosittainen turnaus motivoi pelaajia harjoittelemaan ja liikunta koetaankin varsin tärkeäksi toiminnaksi paikallisissa mielenterveysyhdistyksissä. Paikallisyhdistysten toiminta perustuu vertaisuuteen ja yhdistysten liikuntaryhmät ovat ns. matalan kynnyksen liikuntaryhmiä, joihin liikuntaa aloittelevan on helpompi mennä mukaan kuin yleiseen liikuntaryhmään.

Paikallisyhdistyksissä järjestettävä liikunta on fyysistä ja psyykkistä terveyttä edistävää liikuntaa. Liikunnan avulla yhdistykset ovat löytäneet uusia yhteistyökumppaneita omalta paikkakunnalta esimerkiksi kunnan liikuntatoimi, paikalliset urheiluseurat sekä muut kansanterveysyhdistykset.

Lapin yliopiston lehtori, YTT Liisa Hokkasen tutkimuksessa Mielenterveysaktiivien toiminta tulee ilmi, että paikallisissa mielenterveysyhdistyksissä toimijat ovat kokeneet paikallisyhdistyksen toiminnan lisänneen mielekästä toimintaa, yhteisöllisyyttä ja vaikuttamismahdollisuuksia. Vaikka paikallisyhdistysten resurssit ovat pieniä, Mestaruusturnausta pidetään tärkeänä tapahtumana, johon halutaan tulla kokemaan liikunnan riemua, onnistumisen elämyksiä ja tapaamaan vanhoja ja uusia tuttuja.

Mielenterveyden keskusliitto on maanlaajuinen kansalaisjärjestö, joka haluaa luoda jokaiselle mielenterveysongelmaan sairastuneelle mahdollisuuden kuntoutumiseen. Se tarjoaa koulutuksia, neuvontapalvelua ja sopeutusvalmennusta kuntoutumisen polulle – askeleksi toimivaan arkeen ja työelämään. Liitto ajaa mielenterveyspotilaiden, mielenterveyskuntoutujien ja heidän läheistensä oikeuksia yhteiskunnassa. Mielenterveyden keskusliittoon kuuluu noin 170 vapaaehtoisvoimin toimivaa jäsenyhdistystä, joihin kuuluu 18 000 henkilöjäsentä.

Mielenterveyden keskusliiton toiminnan päärahoittaja on Raha-automaattiyhdistys.