Mielenterveyskuntoutujille kursseilta vertaistukea ja tietoa kuntoutumisesta

Mielenterveyden keskusliitto järjestää vuonna 2015 kymmeniä sopeutumisvalmennuskursseja mielenterveyskuntoutujien toimintakyvyn edistämiseksi. Kurssit on tarkoitettu pysyvällä eläkkeellä ja työelämän ulkopuolella oleville mielenterveyskuntoutujille, jotka eivät ole oikeutettuja Kelan kurssille ja heidän perheilleen. Kursseja järjestetään avo- ja laitosmuotoisina valtakunnallisesti ja ympäri Suomen.

Sopeutumisvalmennuksen tavoitteena on kartuttaa kuntoutujien voimavaroja, tukea kuntoutumista lisäämällä tietoa kuntoutumisesta ja toimintakyvyn edistämisestä sekä kehittää kurssilaisten kykyä laatia omaa elämää koskevia kuntoutumistavoitteita.

Sopeutumisvalmennuskurssit tarjoavat mahdollisuuden keskusteluun ja yhdessäoloon toisten mielenterveyskuntoutujien kanssa, tietoa kuntoutumisesta sekä uusia kokemuksia liikunnan ja yhdessä tekemisen kautta. Sopeutumisvalmennus tarjoaa mahdollisuuden pohtia omaa elämäntilannetta, voimavaroja ja tavoitteita.

”Kursseille osallistuneet ovat kokeneet tärkeänä vertaistuen sekä itsetuntemuksen ja voimavarojen lisääntymisen”, kertoo kuntoutuspäällikkö Jonna Siikamäki. Keskeisenä ideana on kolmen asiantuntijuuden hyödyntäminen: kurssityöryhmässä on aina kuntoutujan lisäksi ammattilais- ja vertaisohjaaja.

Kurssit ovat RAY:n rahoittamia ja kurssilaisille maksuttomia.

Sopeutumisvalmennuskurssille haetaan täyttämällä kurssihakemuslomake. Lisätietoja hakuohjeista saa soittamalla valtakunnalliseen MTKL:n neuvontapuhelimeen p. 0203 91920 tai verkkosivuilta www.mtkl.fi -> kuntoutumisen tukeminen.

Sopeutumisvalmennuskurssit

• Mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöt olivat toiseksi suurin syy myönnetyille eläkkeille tuki- ja liikuntaelinten sairauksien jälkeen. Vuonna 2012 7200 henkilöä jäi eläkkeelle mielenterveyden häiriöiden vuoksi (tule-sairaudet: 7263). Yhteensä ennenaikaiselle eläkkeelle siirtyi 22 319 henkilöä.
  • Masennuksen vuoksi alkaneiden työkyvyttömyyseläkkeiden lukumäärä on kaksinkertaistunut 1990-luvun puolivälin jälkeen.
  • Noin viisi alle 30-vuotiaista jää päivittäin työkyvyttömyyseläkkeelle mielenterveysongelmien vuoksi.
  • Työtoimintaan osallistuvia mielenterveyskuntoutujia on vuosittain n. 9000, joista puolet toivoo pääsevänsä työsuhteiseen työhön.

Lähde: Mielenterveyden keskusliitto 2013, Kela 2013

Mielenterveyden keskusliitto on maanlaajuinen kansalaisjärjestö, joka haluaa luoda jokaiselle mielenterveysongelmaan sairastuneelle mahdollisuuden kuntoutumiseen. Se tarjoaa koulutuksia, neuvontapalvelua ja sopeutusvalmennusta kuntoutumisen polulle – askeleksi toimivaan arkeen ja työelämään. Liitto ajaa mielenterveyspotilaiden, mielenterveyskuntoutujien ja heidän läheistensä oikeuksia yhteiskunnassa. Mielenterveyden keskusliittoon kuuluu noin 170 vapaaehtoisvoimin toimivaa jäsenyhdistystä, joihin kuuluu 18 000 henkilöjäsentä.

Mielenterveyden keskusliiton toiminnan päärahoittaja on Raha-automaattiyhdistys. Lisätietoja: www.ray.fi