Pertti Salovaarasta Hyvän mielen lähettiläs

Mielenterveyden keskusliitto on nimennyt Hyvän mielen lähettilääksi 2015 Pertti Salovaaran. Mielenterveysmessuilla 2014 julkistettu nimitys on tunnustus mielenterveyden hyväksi tehdystä työstä.

- Mielen sairastaja ei ole koskaan yksin vaikeuksiensa kanssa, muistuttaa palkittu Pertti Salovaara. - Samanlaisten ongelmien kanssa painivia löytyy maastamme pilvin pimein. Siksi ongelmista on hyvä puhua ja näin keventää taakkaa.

- Yhteiskunta ja työelämä on ottanut meistä yliotteen. Se tuntuu määrittelevän meille ihmisyytemme arvoja. Se määrittelee meille, millainen on arvokas elämä ja miten sitä toteutetaan, taustoittaa Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka Salovaaran valintaa.

- Pertti Salovaara on minulle henkilökohtaisesi eräänlainen yhteiskunnan ja elämän vakauden (radio)ääni. Pertillä pitkä työhistoria ja yhteiskunnallisen vakauden ja tieliikenteen sujuvuuden ääni. - Tuntuu lohdulliselle, että juuri tuollainen vakaus sairastui psyykkisesti ja tuli esiin sairautensa kanssa, Sydänmaanlakka jatkaa.

- Pertti Salovaaran tie muistuttaa koko yhteiskuntaa siitä, että me kaikki olemme ihmisiä. Me kaikki olemme hauraita ja meillä kaikilla on yhtäläiset oikeudet mahdollisuuteen sairastua. Mielen sairastuminen ja niiden haasteiden kohtaaminen ei ole vain Mielenterveyden keskusliiton etuoikeus. Pertti Salovaara on meille muistutus siitä, että meidän ihmisten tehtävänä on määrittää ihmisyytemme kautta sekä yhteiskunnallisia että työelämän arvoja.

- Erityisen osuvana muistan median keskustelupalstalla nimimerkin ”lohtu” yleisökommentin: Pertti olet hieno ihminen. Sinulla on suuri lahja näyttää ihmisyyden kasvot meille itsessäsi.

MTKL:n Hyvän mielen lähettilään tunnustus annetaan kiitoksena hyvän mielen levittämisestä ja aktiivisuudesta ottaa esille mielenterveyskysymyksiä. Samalla toivotaan, että tunnustus kannustaa viemään henkisen hyvinvoinnin viestiä eteenpäin jatkossakin.

Mielenterveyden keskusliitto on nimennyt Hyvän mielen lähettilään vuodesta 2004 alkaen. Aikaisempia lähettiläitä ovat muun muassa koomikko Ismo Leikola, risteilyisäntä Petri Lehtinen, taikuri Jarmo Luttinen, Isä Mitro, stand up -koomikko Krisse Salminen, toimittaja Lauri Karhuvaara, laulaja-näyttelijä Samuli Edelman sekä laulaja Anita Hirvonen.

Mielenterveyden keskusliitto valvoo ja ajaa mielenterveyspotilaiden, mielenterveyskuntoutujien ja heidän läheistensä etuja yhteiskunnassa. Järjestö toimii asiantuntijana heitä koskevissa kysymyksissä ja kehittää tarvittavia palveluja. Toiminnan punainen lanka on vapaaehtoisuus ja vertaistuki. Toiminnassa yhdistyvät hoitoa ja kuntoutusta vahvasti edesauttava kokemusasiantuntemus sekä ammattilaisuus. Mielenterveyden keskusliittoon kuuluu noin 190 jäsenyhdistystä. Yhdistysten jäseninä on mielenterveyskuntoutujia, heidän läheisiään ja auttamishaluisia vapaaehtoisia.

Lisätietoja:       Olavi Sydänmaanlakka, toiminnanjohtaja, Mielenterveyden keskusliitto, p 050 363 99 20

Pertti Salovaara, pertti.salovaara(at)hotmail.com, p 0400836388

Helena Hulkko, viestintä- ja markkinointijohtaja, Mielenterveyden keskusliitto, p 050 582 2211, helena.hulkko(at)mtkl.fi

Kuvat:                http://mtkl.fi/yhteystiedot/mediapalvelu/