Siikalatvan Suopursut on vuoden mielenterveysyhdistys

Mielenterveyden keskusliitto palkitsi tänä vuonna ensimmäistä kertaa reippaan kehitysloikan ottaneen mielenterveysyhdistyksen Vuoden Pomppu -palkinnolla. Palkinnon sai Siikalatvan mielenterveysyhdistys Suopursut ry, joka nosti jäsenmääränsä reilussa vuodessa lähes kymmenkertaiseksi.

Vielä viime vuonna Siikalatvan Suopursuissa oli 9 jäsentä ja toiminta hiipumassa. Nyt jäseniä on 88 ja heille tarjolla mm. ruoka-apua, liikunta- ja kulttuuritoimintaa, retkiä, virkistystä sekä vertaistukea. Yhdistyksen toimitilat ovat Pulkkilassa entisessä kunnantalossa.

Yhdistys on myös löytänyt useita yhteistyökumppaneita: mielenterveystoimiston, nuorten työpajan, seurakunnan, mielenterveyskuntoutujien palvelukoti Sinivuokon, Rantsilan tukikeskuksen, Jokilaaksojen tiimin (kuuden paikallisen mielenterveysyhdistyksen yhteisyhdistys) sekä paikalliset elintarvikemyymälät.

– Kun vertaa sitä, miten hilkulla Suopursujen loppuminen oli ja mitä toiminta on nyt, voin vain todeta, että paljon on työtä tehty hyvän asian eteen. On saatu jäseniä, mielekästä toimintaa ja sääntömääräiset asiat kuntoon, tiivistää mielenterveysyhdistyksen puheenjohtaja Toini Miettinen.

Juuri tässä oli syy Suopursut ry:n valintaan. Yhdistyksen uusi nousu on malliesimerkki vapaaehtoistyön, innostuksen ja perinteisen yhdistystoiminnan voimasta, jonka herättämiseen riittää joskus yksikin ihminen.

– Mielenterveysyhdistysten perinteitä kunnioittaen on nostettu kuoleva yhdistys elinvoimaiseksi. Töitä tekemällä ja hyödyntämällä idearikkautta sekä rakkautta mielenterveystyöhön on saatu aikaan konkreettisia tuloksia, perustelee Mielenterveyden keskusliiton järjestö- ja ansiomerkkitoimikunnan puheenjohtaja Markus Lustig.

Täysin ilman rahaa toiminnan virittäminen harvoin onnistuu. Saatuaan sääntömääräiset asiat kuntoon Suopursutkin haki ja sai Mielenterveyden keskusliiton yhdistysavustusta. Rahaa myönnettiin viime vuonna 2000 euroa ja tänä vuonna 1900 euroa. Puolet siitä menee ryhmä-, vertaistuki-, liikunta- ja kulttuuritoiminnan kehittämiseen. Lisää varoja hankitaan myyjäisillä.

– Tuntuu tosi hyvältä, kun jotkut jäsenet sanovat, että on niin mukava käydä täällä, on kuin tulisi kotiin. Ja todellakin tunne on molemminpuolinen, Toini Miettinen sanoo.

– Kiitos myös Siikalatvan asukkaille, jotka ovat tukeneet yhdistystä ostamalla leivonnaisia myyjäisistämme!

Lisätietoja

puheenjohtaja Toini Miettinen, Siikalatvan mielenterveysyhdistys Suopursut ry, puh. 040 744 7152

puheenjohtaja Markus Lustig, Mielenterveyden keskusliiton järjestötoimikunta, puh. 046 6006 595

yhdistyksen yhteystiedot: suopursut.yhdistys@gmail.com, puh. 044 9760 464