Sunnuntaina 17. marraskuuta vietetään itsemurhan tehneiden muistopäivää

Sunnuntaina 17. marraskuuta kynttilät syttyvät ympäri Suomea itsemurhan tehneiden muistolle.

Kynttilätapahtumalla kunnioitetaan itsemurhan kautta kuolleiden muistoa ja pyritään tuomaan lohtua läheisensä menettäneille.

Suomessa itsemurhan kautta kuoli 824 ihmistä vuonna 2017. Keskimäärin itsemurhia tehdään kaksi päivässä. Kaikki menehtyneet ovat jollekin läheisiä: äitejä, isiä, lapsia, lapsenlapsia, sisaruksia, puolisoja, rakastettuja, ystäviä tai muita läheisiä.

Kynttilätapahtuma järjestetään kymmenissä Mielenterveyden keskusliiton jäsenyhdistyksissä eri puolella Suomea sekä monilla Surunauhan toimipaikoilla sekä seurakunnissa. Tapahtumissa sytytetään kynttilät itsemurhaan kuolleiden muistolle ja hiljennytään yhteisen surun ääreen.

Tapahtuma on lähtöisin Mielenterveyden keskusliitosta vuodelta 1992. Surunauha on ollut mukana tapahtumia järjestämässä vuodesta 1998 lähtien. Nykyisin Kynttilätapahtumia järjestetään kymmenillä paikkakunnilla.

Itsemurhan tehneiden muistopäivä aloittaa Mielenterveysviikon, jota vietetään tänä vuonna 17.-24.11.2019. Mielenterveysviikko on maamme laajin valtakunnallinen mielenterveysaiheinen teemaviikko ja sitä vietetään aina marraskuussa. Viikko nostaa esiin ajankohtaisia mielenterveyteen liittyviä teemoja, tuo esille epäkohtia, tekee parannusehdotuksia ja vaikuttaa asenteisiin. Mielenterveysviikkoa on vietetty jo vuodesta 1974 marraskuussa, ja sitä koordinoi Mielenterveyden keskusliitto.

Osallistu toimittajille järjestettävään koulutustilaisuuteen Mielenterveysmessujen yhteydessä. Itsemurhien ehkäisyn työkalupaketti media-alan ammattilaisille tiistaina 19.11. Helsingin kulttuuritalolla.

Lisätiedot:
Riika Hagman-Kiuru, toiminnanjohtaja, Surunauha ry,
044 977 9428,
riika.hagman-kiuru@surunauha.net
Koulutustilaisuus: Henna-Riikka Myrskylä, viestintäpäällikkö, henna-riikka.myrskyla@mtkl.fi, 050 574 3586