Tiedote: Mielensäpahoittaja vähentämään mielenterveysongelmien häpeää

Kalenterihahmoina nähdään muun muassa Kaisa Mäkäräinen, Iina, Minka ja Mikko Kuustonen, Pirjo Heikkilä, Arvi Lind sekä Tuomas Kyrö itse. Osa kalenterin tuotoista lahjoitetaan Mielenterveyden keskusliitolle.

- Jokaisella on oikeus mielen hyvinvointiin. Mielenterveyden häiriöt koskevat jossain elämän vaiheessa suoraan jopa puolta suomalaisista. Mielensäpahoittaja haluaa osallistua talkoisiin tukemalla psyykkisesti sairastuneiden kuntoutumista ja mahdollisuutta haluamaansa elämään, pohtii Mielensäpahoittajan luonut kirjailija Tuomas Kyrö.

Kyllä minä niin mieleni pahoitin kun mielet tärähtivät, lukee kalenterin kannessa. Kalenterin 12 tunnettua suomalaista edustavat eri ikäluokkia, työnkuvia ja elämänvaiheita.

- Toivomme jääkaapin ovessa ja työpaikalla näkyvän, viisaasti humoristisen kalenterin arkipäiväistävän mielenterveyden häiriöitä ja poistavan mielen sairauksiin liittyviä ennakkoluuloja, sanoo Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka.

- Kenen tahansa mieli voi sairastua, aivan kuten kehokin, Sydänmaanlakka muistuttaa. - Viime vuonna 111 327 henkilöä oli työkyvyttömyyseläkkeellä mielenterveys- ja käyttäytymisen häiriöiden vuoksi. Suurimmasta osasta näistä sairauksista voi parantua elämään arkea töineen ja harrastuksineen. Vakavastakin masennuksesta on mahdollista toipua täysin oireettomaksi ja skitsofreniaa sairastavista yli puolet toipuu suhteellisen hyvin sairaudestaan.

Mielensäpahoittajan seinäkalenteria saa syksyllä kaikista hyvin varustetuista kirjakaupoista ja marketeista. Loput kalenteri-Mielensäpahoittajat ja kalenterin ulkoasu paljastetaan syyskuun alussa.

Mielenterveyden keskusliitto on valtakunnallinen kansalaisjärjestö, joka haluaa luoda jokaiselle mielenterveyden häiriöön sairastuneelle mahdollisuuden kuntoutumiseen. Se tarjoaa koulutuksia, neuvontapalvelua ja sopeutusvalmennusta kuntoutumisen polulle – kohti toimivaa arkea ja työelämää. Liitto ajaa mielenterveyspotilaiden, mielenterveyskuntoutujien ja heidän läheistensä oikeuksia yhteiskunnassa. Mielenterveyden keskusliittoon kuuluu noin 160 vapaaehtoisvoimin toimivaa jäsenyhdistystä, joihin kuuluu 17 000 henkilöjäsentä.

Lisätietoja: Olavi Sydänmaanlakka, gsm 050 363 9920

Liitteet: kuva, Olavi Sydänmaanlakka, toiminnanjohtaja, MTKL ja Tuomas Kyrö, kirjailija, WSOY