Tuomas Kyröstä Hyvän mielen lähettiläs

Mielenterveyden keskusliitto on nimennyt Hyvän mielen lähettilääksi 2016 Mielensäpahoittaja-hahmon luoneen kirjailija Tuomas Kyrön. Mielenterveysmessuilla 2015 julkistettu nimitys on tunnustus mielenterveyden hyväksi julkisuudessa tehdystä työstä.

– Tuomas Kyrön luoma Mielensäpahoittaja-hahmo on valloittanut koko Suomen kuvaamalla osuvasti, toisaalta synkästi ja toisaalta ironisesti suomalaista kansanluonnetta. Suomalainen kuten Mielensäpahoittajakin puhuu kyllä ääneen, mutta usein enempi itsekseen, sanoo toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka.

– Mielensäpahoittaja toi suomalaisten mielen hyvinvoinnin ulos kaapista tavalla, jonka koko kansa tunnistaa. Juuri sitä tarvitaan, että mielenterveysongelmat arkipäiväistyisivät.

– Tärkeintä on, että tarinoissa ei ole häpeän hiventäkään. Hän kirjoittaa hyvin rakastavasti ja luo alustaa keskustelulle, jossa mielen murtumista ei tarvitse hävetä, Sydänmaanlakka kuvaa.

– Teksteissä on yhtä aikaa läsnä vakavuus ja vaikeiden asioiden vaatima hartaus sekä hersyvä huumori, joka saa hymyilemään. Erilaisuuden hyväksymisessä kaikkein oleellisinta on, että näille kummallekin tunteelle on yhtä lailla tilaa.

Mielensäpahoittaja ja Mielenterveyden keskusliitto ovat tänä syksynä kampanjoineet mielenterveyskuntoutujiin kohdistuvaa stigmaa vastaan Facebookin Mielensätäräyttäjät-kampanjalla ja Mielensäpahoittajan vuosikalenterilla.

– Kampanjan viesti on yhteinen: jokainen meistä on oikeutettu mielen hyvinvointiin, suurin osa suomalaisista on tekemisissä mielenterveysasioiden kanssa ja ne ovat asioita, joista pitää voida puhua häpeämättä, Sydänmaanlakka sanoo.

Mielenterveyden keskusliitto on myöntänyt Hyvän mielen lähettilään tunnustuksen vuodesta 2004 kiitoksena hyvän mielen levittämisestä, aktiivisuudesta ottaa esille mielenterveyskysymyksiä sekä kannustuksena jatkaa henkisen hyvinvoinnin edistämistä.

Toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka, Mielenterveyden keskusliitto, puh. 050 363 9920, olavi.sydanmaanlakka@mtkl.fi (soittopyyntö mieluiten tekstiviestillä Mielenterveysmessujen aikana 17.-18.11.)

Hyvän mielen lähettiläs Tuomas Kyrö, tuomas.kyro@mielensapahoittaja.fi

Aiempia Hyvän mielen lähettiläitä

• radiotoimittaja Pertti Salovaara
  • koomikko Ismo Leikola
  • laulaja-näyttelijä Samuli Edelmann
  • risteilyisäntä Petri Lehtinen
  • taikuri Jarmo Luttinen
  • Isä Mitro
  • koomikko Krisse Salminen
  • laulaja Anita Hirvonen

Mielenterveyden keskusliitto on mielenterveyskuntoutujien ja heidän läheistensä kansalaisjärjestö. Liitolla on 160 jäsenyhdistystä eri puolilla Suomea ja niissä 17 000 jäsentä.

www.mtkl.fi

www.mielenterveysmessut.fi