Uusi lehti mielen hyvinvoinnista maitokauppoihin 1.10.

Lehtipisteisiin ilmestyy torstaina 1.10. uudenlainen, mielenterveyspainotteinen hyvinvoinnin aikakauslehti Tunne & Mieli. Kaikelle kansalle tarkoitettua lehteä julkaisee mielenterveyskuntoutujien järjestö Mielenterveyden keskusliitto.

– Aihepiirin asiatiedolle on kysyntää, sillä mielenterveyden häiriöitä on jossain vaiheessa elämää noin puolella suomalaisista. Käytännössä ne siis koskettavat tavalla tai toisella jokaista joko omakohtaisesti tai läheisen ihmisen kautta, sanoo päätoimittaja Sirkku Immonen.

– Terveysteemat puolestaan ovat olleet nousussa pitkään, ja tähän asti on painotettu enimmäkseen fyysisen hyvinvoinnin, terveellisen ravinnon, kuntoilun ja fitness-elämäntavan näkökulmia. On kuitenkin merkkejä siitä, että ihmiset tiedostavat entistä vahvemmin henkisen kasvun ja psyykkisen hyvinvoinnin yhteyden kokonaisvaltaiseen terveyteen, hän sanoo.

Tunne & Mieli -lehden keskeisiä aihepiirejä ovat mielenterveys, kehon ja mielen hyvinvoinnin yhteys, ihmissuhteet ja henkinen kasvu. Asiantuntijatiedon lisäksi joka numerossa on tavallisten ihmisten tarinoita siitä, kuinka he ovat selviytyneet elämänsä haastavimmista vaiheista ja mikä auttaa heitä jaksamaan arjessa.

Esimerkiksi ensimmäisessä numerossa haastatellaan kolmea kanssakulkijaa: kolmekymppistä kohtukuoleman kokenutta perheenäitiä, psykoosien kanssa elämään oppinutta keski-ikäistä mielenterveyden kokemusasiantuntijaa sekä 90-vuotiasta sotaveteraania.

Lehdessä on myös hyvän mielen vinkkejä, jotka tarjoavat ilonaiheita laajalla skaalalla: itsensä kehittämisestä ja ihmissuhdeneuvoista liikuntaohjeisiin ja kulttuuritärppeihin.

Nykyisin 68-sivuinen lukupaketti aloitti ilmestymisensä Käsikädessä-nimellä jo vuonna 1972. Lehteä tehtiin aluksi järjestön jäsenille, ja tilattava yleisölehti siitä tuli 2000-luvun alussa. Tähän asti lehteä on ollut saatavana vain tilaajille, ja tästä eteenpäin se on myös irtonumeromyynnissä Lehtipisteissä ympäri maata.

– Haluamme olla kaiken kansan hyvinvointimedia, ja irtonumeromyynti tukee tätä tavoitetta. Pääpaino on vielä painetussa lehdessä, jonka rinnalle haluamme aikaa myöten kasvattaa oman mielen hyvinvoinnista kiinnostuneiden ihmisten yhteisön myös sosiaalisessa mediassa, Sirkku Immonen toteaa.

– Vastaavaa lehteä ei ole ennen ollut irtonumeromarkkinoilla, mutta aika on nyt kypsä mielenterveyteen liittyvien tabujen rikkomiseen. Se on – ja on ollut aina – julkaisijan perimmäinen tavoite, hän tiivistää.

Tunne & Mielen tuotto käytetään kokonaan Mielenterveyden keskusliiton kansalaisjärjestötoimintaan. Myynnistä ja markkinoinnista vastaa liiton omistama yhteiskunnallinen yritys MTKL Vireä Mieli Oy.

www.tunnejamieli.fi
Facebook.com/tunnejamieli
@tunnejamieli

Tunne & Mieli -sisältöjä

• Tarinat mielen sairastumisesta ja muista elämän haasteista selviytymisestä
  • uutiset mielenterveydestä ja tuoreet tutkimustulokset
  • ihmissuhteet, henkinen kasvu, työhyvinvointi, kehon ja mielen hyvinvointi
  • kansikuvajutussa julkisuuden henkilö kertoo suhteestaan mielen teemoihin
  • hyvän mielen vinkit ja kolumnit
  • jumppaa mielelle: sudokut, ristikot ja muita sanatehtäviä

Lisätietoja:
Toimitus- ja markkinointipäällikkö Sari Sakala, MTKL Vireä Mieli Oy, 045 122 5814, sari.sakala@mtkl.fi

Päätoimittaja Sirkku Immonen, Mielenterveyden keskusliitto, 040 124 4700, sirkku.immonen@mtkl.fi

Mielenterveyden keskusliitto on valtakunnallinen kansalaisjärjestö, joka haluaa luoda jokaiselle mielenterveyden häiriöön sairastuneelle mahdollisuuden kuntoutumiseen. Se tarjoaa koulutuksia, neuvontapalvelua ja sopeutusvalmennusta kuntoutumisen polulle – kohti toimivaa arkea ja työelämää. Liitto ajaa mielenterveyspotilaiden, mielenterveyskuntoutujien ja heidän läheistensä oikeuksia yhteiskunnassa. Mielenterveyden keskusliittoon kuuluu noin 160 vapaaehtoisvoimin toimivaa jäsenyhdistystä, joihin kuuluu 17 000 henkilöjäsentä.