Uusi psykiatrinen hoitotahto halutaan Omakanta-palveluun

Lapin sairaanhoitopiiri on ollut edelläkävijä ja uudistanut psykiatrisen hoitotahdon, joka on tarkoitettu ennakoivaksi oman tahdon ilmaukseksi kaikille täysi-ikäisille. Mukana työssä ovat olleet kokemusasiantuntijoiden edustajat, valtakunnallinen Mielenterveyden keskusliitto ja rovaniemeläinen Balanssi ry. Tavoitteena on saada uusi hoitotahto Omakanta-palveluun, jossa yleinen hoitotahto jo on.

Psykiatrisen hoitotahdon kirjaukset on tarkoitettu niihin tilanteisiin, kun potilas itse ei kykene päättämään asioistaan. Se kannattaa täyttää mahdollisimman terveenä.

”Vakava mielenterveyshäiriö voi osua kohdalle kenelle tahansa meistä. Siksi psykiatrisen hoitotahdon oikea paikka tulevaisuudessa on Omakanta-palvelu”, sanovat hoitotahdon pääkehittäjä, ylihoitaja Johanna Erholtz Lapin sairaanhoitopiiristä ja lakimies Merja Karinen Mielenterveyden keskusliitosta.

Uusittu hoitotahto jakautuu juridisesti sitovaan osaan ja potilaan toiveisiin hoidosta ja hoivasta. Oikeudellisesti sitova on potilaan ilmoitus siitä, kenelle voidaan antaa tietoa hänen sairaudestaan ja ketä voidaan kuulla hoidosta silloin, kun hän itse ei pysty osallistumaan päätöksentekoon.

Toiveita koskevassa osassa voi kertoa, miten haluaa itseään hoidettavan esimerkiksi tahdosta riippumattomassa hoidossa liittyen mm. lääkehoitoon, eristykseen tai rauhoittamiseen. Lisäksi voi kertoa elämänarvoista kuten suhteesta yksityisyyden suojaan, yksin olemiseen, uskontoon tai hartaustilaisuuksiin ja ohjeistaa perushoivasta kuten liikunta- ja nukkumistottumuksista, raha-asioista, ravinnosta ja pukeutumisesta.

”Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa itsemääräämisoikeus tarkoittaa myös asiakkaan toivomusten ja mielipiteiden kunnioittamista. Siksi terveydenhuollon ammattilaisten on otettava psykiatrinen hoitotahto huomioon aina kun mahdollista”, toteaa Johanna Erholtz.

”Kysymys on potilaan itsemääräämisoikeuden vahvistamisesta ja oikeudellisesta ennakoinnista. Psykiatrinen hoitotahto on erittäin hyvä väline selvittää hoidossa olevan ihmisen oma tahto. Se helpottaa hoitohenkilöstöä, joka voi sen avulla tietää täsmälleen, mitä potilas haluaa ja omaisia samasta syystä”, sanoo Merja Karinen.

Liite: Psykiatrinen hoitotahto pdf-muodossa

Lisätiedot:
Johanna Erholtz, puh. 040 730 3364, johanna.erholtz@lshp.fi
Merja Karinen, puh. 050 561 7416, merja.karinen@mtkl.fi

Faktaa psykiatrisesta hoitotahdosta

• Kehitetty Lapin sairaanhoitopiirissä Tervein mielin Pohjois-Suomessa Lapin osahankkeessa
  • Päivitetty työryhmässä, jossa oli Lapin sairaanhoitopiirin edustajien lisäksi mukana mielenterveysyhdistys Balanssi Ry ja Mielenterveyden keskusliiton lakimies
  • Lapin sairaanhoitopiirissä psykiatrinen hoitotahto on johtajaylilääkärin ohje
  • Henkilöstöä on ohjeistettu ottamaan hoitotahto esille sairaalahoidon aikana
  • Löytyy verkosta Lapin sairaanhoitopiirin (www.lshp.fi), Balanssi ry:n (www.balanssi.fi) ja Mielenterveyden keskusliiton (www.mtkl.fi) sivuilta
  • Hoitotahto kannattaa täyttää mahdollisimman terveenä ja ottaa se mukaan mennessään hoitopaikkaan
  • Jos on jo hoidon piirissä, hoitotahdosta kannattaa antaa kopio henkilökunnalle