2018: Suomalaisten matkailijoiden vuosi

Vuoden 2018 lähestyessä loppuaan lento- ja hotellihakukone momondo.fi on vertaillut suomalaisten suosimia kaupunkikohteita, trendaavia matkakohteita sekä edullisimpia lentokohteita. Vertailu paljastaa, että suomalaisten suosikkikohteet ovat Málaga, Lontoo ja Bangkok, ja trendaavista kohteista suomalaisia kiinnostavat eniten Afrikan maat. Edullisimmat lentokohteet suomalaisille ovat Euroopassa lähikohteet Pohjoismaissa ja maailmalla Dubai sekä New York.

Rooma on yksi suomalaisten eniten suosimista kaupunkikohteista. *

Suomalaisten suosikkikohteet vuonna 2018 ovat Euroopassa. Ainoan poikkeuksen tekee Bangkok, joka on listalla kolmanneksi suosituin kaupunkikohde. Suomalaismatkailijoiden suosituin kaupunki on Espanjan aurinkorannikon keskus Málaga, jonne keskimääräinen hinta meno-paluulennoille Suomesta on 260 euroa. Toiseksi suosituimpaan ja monipuoliseen kaupunkikohteeseen Lontooseen suomalaiset matkustavat ympäri vuoden, ja sinne lentää Málagaa edullisemmin (158 €).

Vuoden 2018 suosituimmat kaupungit maailmanlaajuisesti
Sija Matkakohde Keskimääräinen hinta meno-paluulennoille
1 Málaga 260 €
2 Lontoo 158 €
3 Bangkok 560 €
4 Berliini 125 €
5 Barcelona 195 €
6 Amsterdam 171 €
7 Tukholma 106 €
8 Lissabon 279 €
9 Rooma 211 €
10 Praha 162 €

Kap Verde on tämän vuoden trendaavin kohde

Suomalaisten matkailijoiden trendaavat matkakohteet löytyvät tänä vuonna eri puolilta maailmaa, mutta erityisesti saarikohteet, kuten Kap Verde ja Malediivit ovat lisänneet suosiotaan. Kap Verden saariryhmän lentohakujen määrä on noussut vuodessa 223 prosenttia, ja kolmantena listalla oleva Malediivit yltää myös huimaan 163 prosentin nousuun. Toiseksi eniten lentohaut kasvoivat Afrikan sydämessä sijaitsevaan Ruandaan (189 %). Myös Mauritius ja Sambia pääsivät listalle yhdessä Venäjän kanssa.

Vuoden 2018 trendaavat matkakohteet maailmanlaajuisesti
Sija Matkakohde Vuotuinen lentohakujen nousu (%)
1 Kap Verde 223 %
2 Ruanda 189 %
3 Malediivit 163 %
4 Mauritius 162 %
5 Sambia 155 %
6 Venäjä 154 %
7 Moldova 149 %
8 Sri Lanka 147 %
9 Kolumbia 146 %
10 Etelä-Korea 145 %

Budjettireissut: vuoden 2018 edullisimmat lentokohteet suomalaisille

Budjettireissuja etsiville suomalaismatkailijoille on ollut tarjolla tänä vuonna useita alle 110 euron kohteita Euroopan sisällä, kun asiaa tarkastellaan keskimääräisten meno-paluulentojen hinnoilla. Viidenkymmenen suosituimman matkakohteen joukosta edullisimmat lentokohteet suomalaisille matkailijoille ovat Kööpenhamina (96 €), Oslo (105 €) ja Tukholma (106 €). Pohjoismaisten kohteiden lisäksi listalle on yltänyt Puolan rannikolla sijaitseva Gdańsk.

Euroopan ulkopuolisista kohteista aurinkoista säätä tarjoileva Dubai on edullisin: keskimääräinen meno-paluulento maksaa 315 euroa. Seuraavana listalla ovat New York ja Los Angeles, joihin lennot maksavat keskimäärin noin 500 euroa. Suosituimmista kaupungeista myös Bangkok on edullisimpien lentokohteiden listalla – kaupungin suosion takana voikin olla sen edullisuus. Aasian kaupungeista edullisten kohteiden listalla ovat myös Singapore, Ho Chi Minh, Denpasar, Phuket ja Tokio.

Vuoden 2018 edullisimmat lentokohteet
Eurooppa Maailma
Matkakohde Keskimääräinen hinta meno-paluulennoille Matkakohde Keskimääräinen hinta meno-paluulennoille
1 Kööpenhamina 96 € Dubai 315 €
2 Oslo 105 € New York 490 €
3    Tukholma 106 € Los Angeles 530 €
4 Gdánsk 109 € Bangkok 560 €
5 Berliini 125 € Singapore 578 €
6 Riika 128 € Miami 595 €
7 Lontoo 158 € Ho Chi Minh 609 €
8 Praha 162 € Denpasar 629 €
9 Amsterdam 171 € Phuket 640 €
10 Krakova 174 € Tokio 746 €

“Ennen vuodenvaihdetta on mielenkiintoista selvittää, minne suomalaiset ovat lentäneet tänä vuonna. Kohteet, joissa lentohakujen vuotuinen nousu on ollut suurinta verrattuna edelliseen vuoteen, ovat levittäytyneet ympäri maailmaa Kap Verdesta Sambiaan ja Kolumbiaan. Kohteiden monimuotoisuus osoittaa, että suomalaiset ovat uteliaita ja seikkailunhaluisia matkustajia. On myös hienoa nähdä, että matkat suosittuihin kohteisiin, kuten New Yorkiin ja Bangkokiin, voivat olla myös suhteellisen edullisia”, kertoo momondo.fin edustaja Mikala Riis Bagger.

Tietoa vertailusta:

Vertailu perustuu momondo.fi-sivulla 1.7.2017–28.10.2018 ja 1.7.2016–28.10.2017 välisenä aikana tehtyihin hakuihin economy-luokan meno-paluulennoille, joissa matkustusajankohtina on vertailtu vuosia 2018 ja 2017. Hinnat voivat muuttua, eikä säästöjä voida taata.

Lue lisää suosituimmista, trendaavimmista ja edullisimmista matkakohteista: https://www.momondo.fi/discover/artikkeli/minne-suomalaiset-matkustavat

* Kuva on mukana havainnollistamassa tiedotetta. Sitä ei ole tarkoitettu käytettäväksi, ladattavaksi tai jaettavaksi.

Lisätiedot:
Ulla Helander

Miltton

ulla.helander@miltton.fi

momondosta

momondo.fi on ilmainen ja inspiroiva kansainvälinen matkahakusivusto, joka vertailee lento-, hotelli- ja matkahintoja. momondo on voittanut lukuisia palkintoja, ja sitä ovat suositelleet useat johtavat kansainväliset mediat, kuten CNN, Frommer’s, The New York Times ja The Daily Telegraph. momondon pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa, ja yritys palvelee matkustajia yli 30 kansainvälisellä markkina-alueella. momondon mobiilisovellukset ovat saatavilla ilmaiseksi iPhone- ja Android-laitteille. momondoa hallinnoi KAYAK, joka on Booking Holdings Inc:in itsenäinen tytäryhtiö.