3 Step IT:lle ennätystulos – kasvua rohkeilla Aasian avauksilla

Tietotekniikan palveluyritys 3 Step IT ylsi viime vuonna historiansa parhaaseen tulokseen. Vuoden 2014 liikevaihto nousi 15 prosenttia 503 miljoonaan euroon, kun se edellisvuonna oli 437 miljoonaa. Lisäksi käyttökate (EBITDA) oli 18,2 miljoonaa euroa (13,4) ja nettotulos 11 miljoonaa euroa (6,9). Yhtiö kasvatti myös työntekijöiden määrää vuoden aikana 230:stä 244:ään.

Euroopassa vaikeasta taloustilanteesta huolimatta suurin euromääräinen kasvu tuli Ruotsista ja Suomesta, ja suurin yksittäinen tulosparannus saavutettiin Ruotsissa. Suomessa onnistuttiin luomaan yli sata uutta asiakassuhdetta vuoden aikana.

- Olemme laajentaneet IT-palveluitamme kattamaan koko työasemien elinkaaren hallinnan. Uusien palveluiden avulla helpotamme laitteiden hankinta- ja vaihtoprosessia sekä käyttöönottoa. Asiakkaamme Suomessa ovat ottaneet uuden palvelukokonaisuuden hyvin vastaan, mikä on osaltaan vaikuttanut kasvuumme, 3 Step IT Groupin toimitusjohtaja Keijo Vikkula sanoo.

Aasian toimintojen osuus nousi vajaaseen 10 prosenttiin. Vuoteen 2020 mennessä yhtiön tavoitteena on kasvattaa Aasian toimintojen osuus liikevaihdosta jopa 50 prosenttiin. Vikkula on tyytyväinen yhtiön viime vuoden tulokseen, ja erityisesti Kaakkois-Aasian panostuksiin. 3 Step IT aloitti Singaporessa vuonna 2011, ja on muutamassa vuodessa luonut kattavan yhteistyöverkoston. Odotukset Aasian-toiminnoista ovat korkealla vuodelle 2015.

- Olemme parhaillaan rakentamassa koneiden jälleenkäsittelylaitosta Kuala Lumpuriin, joka tulee olemaan konsernimme neljäs laitos. Meillä on jo olemassa oleva partneri ja prosessit ovat työn alla, ja paikallisia koulutetaan huhtikuussa muissa toimipisteissämme Porttisuolla ja Ruotsin Vaxjössä. Kaakkois-Aasian ”pienissä” maissa on 650 miljoonaa ihmistä, joten potentiaalisia asiakkaita riittää, Vikkula sanoo.

3 Step IT on onnistunut viemään Aasiaan harvinaista suomalaista palveluosaamista. Vikkula itse vietti viime vuonna kolmanneksen työajastaan Kaakkois-Aasiassa ja kannustaakin suomalaisia yrityksiä pyrkimään hanakammin Aasian markkinoille, joissa suomalaisella osaamisella on hyvä maine. 3 Step IT:n menestys on Vikkulan mukaan asiantuntevien työntekijöiden, tiimien ja partnerien aikaansaannosta.

Kestävä kehitys ja kiertotalous vetureina

Viime vuonna 3 Step IT jälleenkäsitteli ja -myi noin 220 000 käytettyä ICT-laitetta. Vikkulan mukaan kestävä kehitys, kasvavat tehokkuusvaatimukset ja kiinnostus kiertotaloutta kohtaan ovat vaikuttaneet yrityksen menestykseen positiivisesti, niin kotimaassa kuin Aasiassakin. Jopa 95 prosenttia kaikista yhtiölle palautuvista laitteista jälleenmyydään.

Myös hyvin sujunut käytettyjen laitteiden jälleenmyynti on tuottanut tulosta.

Onnistunut jälleenmyynti on ollut suuressa roolissa tekemässä viime vuosien hyvää tulosta. Hintataso, kysyntä ja kanavien kattavuus ovat olleet hyviä. Käytettyjen laitteiden kysyntä on erittäin suurta erityisesti kehittyvissä talouksissa, mutta hyvin löytyy markkinoita myös esimerkiksi Euroopan unionin sisäpuolelta.

Euroopassa talous näyttää jo varovaisia toipumisen merkkejä, ja vuodesta 2015 Vikkula odottaa menestyksellistä kaikilla markkina-alueilla. Aasiaan laajentuminen on tuonut vastaan myös yllättäviä mahdollisuuksia. Yhtiö tarjoaa maaliskuusta eteenpäin Malesiassa islamilaisen käytännön mukaista leasing-palvelua, joka täyttää Sharia-lain vaatimukset. 3 Step IT uskoo, että tämä ensimmäinen avaus islamilaiseen rahoitusmaailmaan on tulevaisuudessa merkittävä kulmakivi yhtiön maantieteelliseen laajentumiseen alueella.

Lähitulevaisuudessa yhtiö keskittyy kasvattamaan liiketoimintaansa myös kansainvälisillä asiakkuuksilla, palvelukokonaisuuden laajentamisella ja rahoituspuolen uusilla kumppanuuksilla.

Lisätietoja: Toimitusjohtaja Keijo Vikkula, puh. +358 40 562 5015, sähköposti Keijo.Vikkula@3stepit.com

3 Step IT on Pohjoismaiden suurin kunnostettujen ja käytettyjen mobiililaitteiden jälleenmyyjä. 95 prosenttia yhtiön eteenpäin vuokraamista laitteista palautuu takaisin kiertoon. Tuotteiden jälleenkäsittelylaitokset ovat Suomessa, Ruotsissa ja Isossa-Britanniassa. Tytäryhtiöitä 3 Step IT:llä on 11 maassa: Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Isossa-Britanniassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Malesiassa, Singaporessa ja Hongkongissa. Työntekijöitä yrityksellä on noin 250 ja sopimusasiakkaita noin 3 700. Yhtiö on perustettu vuonna 1997 ja pääkonttori sijaitsee Helsingissä.