35 vuotta suomalaista jäätelöhistoriaa

Ensimmäisiä Jättis-tuutteja päästiin maistelemaan vuoden 1979 Nummelan maatalousmessuilla. Yhden päivän aikana jäätelötuutteja myytiin kokonainen jäätelöautollinen, ja uusi suosikkijäätelö oli syntynyt. Nyt 35 vuotta täyttävä Jättis juhlistaa juhlavuottaan uudella Sour-maulla sekä kiusaamisen vastaisella Ison ei tarvitse isotella -kampanjalla artistijuhlavuottaan viettävien Matin ja Tepon kanssa.

6. huhtikuuta 1979 tuotantoon otettu vanilja-Jättis oli Suomen ensimmäinen jättituutti. Nummelan maatalousmessuvieraat olivat ensimmäisiä, jotka pääsivät maistelemaan suurta jäätelöuutuutta, ja kaikki jäätelöt myytiin messuilla päivässä loppuun. Iso tuutti ja pursotettu muoto toivat jotain täysin uutta pienempiin ja tasaisiin tuutteihin tottuneille suomalaisille. Tuolloin Jättis-tuutit pakattiin vielä muovipusseihin ja teipattiin kiinni. Moni asia on muuttunut tästä, mutta jäätelöä valmistetaan edelleen Suomessa suomalaiseen makuun.

Jättis-makuja on vuosien varrella karttunut moneen lähtöön, mm. toffee, appelsiini, lakritsi, päärynä, vadelma, minttu-suklaa, salmiakki, kinuski, sitruuna-lakritsi, nougat ja kaktus. Kaikki maut on kehitetty erityisesti suomalaisten makumieltymysten mukaisesti kuten esimerkiksi Salmiakki-Jättis, jolle myönnettiin Suomen Salmiakkiyhdistys ry:n Salmiakki Finlandia -palkinto vuonna 2006.

Uusia Jättis-makuja kehitetään edelleen Suomessa Ingmanin Sipoon tehtaalla, jossa jäätelömestari Jouni tiimeineen valmistaa jäätelöt suomalaiseen makuun. Tiimin kehittämä kesäuutuus on raikas Sour, jonka inspiraatio saatiin suomalaisten rakastamista kirpeistä karkeista.

Vuosien varrella jättijäätelön ystäviä on löytynyt myös Venäjältä ja Virosta. Viennin huippuvuosi oli 1994, jolloin Jättistä vietiin maihin jopa 27,2 miljoonaa kappaletta.

Jättis osana yhteiskuntaa – kampanja kiusaamista vastaan

Juhlavuottaan viettävä Jättis on lyöttäytynyt yhteen toisen juhlavuottaan viettävän instituution, Matin ja Tepon kanssa. Suomalaisten ikisuosikit Matti ja Teppo juhlistavat 45-vuotista taivaltaan iskelmätaivaalla uudella aluevaltauksella ”Ison ei tarvitse isotella” -kappaleella, jolla Matti ja Teppo räppäävät yhdessä Key-O -hahmon kanssa. Ison ei tarvitse isotella -kappaleen viesti on yhteinen sekä artisteille että Jättikselle: kiusaaminen ja isottelu eivät tee ketään isoksi.

”Meidän viestimme nuorille on, että nöyrällä asenteella muita kunnioittaen voi elämässä saavuttaa mitä vaan”, Matti korostaa.

”Monet Jättiksen faneista ovat nuoria, joten haluamme kampanjallamme Matin ja Tepon kanssa korostaa, että jokainen voi olla ylpeä itsestään sellaisena kuin on, ”, toteaa puolestaan jäätelöiden markkinointipäällikkö Heidi Rantala. ”Tuomme tätä aihetta esille tänä vuonna erilaisilla tempauksilla, joista yhteistyö Matin ja Tepon kanssa on yksi esimerkki.”

Heidi Rantala, Brand Manager / Unilever Finland Oy
heidi.rantala@unilever.com

Riitta Jantunen, viestintäpäällikkö / Unilever Finland Oy
riitta.jantunen@unilever.com

Iida Valin, PR / Miltton Oy
iida.valin@miltton.fi

Unilever

Yli 190 maassa toimiva Unilever on yksi maailman johtavia päivittäistavaroiden tuottajia. Yhtiön elintarvike-, hygienia- ja kodinhoitotuotteita käyttää yli kaksi miljardia ihmistä päivittäin ja 70 % maailman kotitalouksista. Unileverin tuotevalikoimaan kuuluu maailman tunnetuimpia tuotemerkkejä, kuten Knorr, Omo, Dove, Sunsilk, Hellmann's, Lipton, Magnum, Rexona ja Axe. Suomessa valikoimaa täydentävät Turun Sinappia sekä Ingmanin jäätelöt. Unilever työllistää yli 173 000 henkilöä ympäri maailman, joista noin 270 toimii Suomessa. Unilever on noteerattu Dow Jones Sustainability World -indeksissä jo 14 vuotta peräkkäin.

Lisätietoja Unilever Sustainable Living Plan -ohjelmasta: www.unilever.com/sustainable-living/

Lisätietoja Unileveristä ja sen tuotemerkeistä: www.unilever.fiwww.unilever.com

Lisätietoja Ingmanista: www.ingman.fi