Äitiyspakkaukset noudetaan jatkossa Matkahuolloista, Siwoista ja Valintataloista

Äitiyspakkaukset siirtyvät tammikuussa Matkahuollon kuljetettaviksi. Uuden yhteistyön myötä vastaanottajat voivat jatkossa noutaa pakkauksensa helposti lähimmästä Matkahuollosta, Siwasta, Valintatalosta tai muusta Matkahuollon pakettipisteestä.

Kelan jakamat äitiyspakkaukset siirtyvät Matkahuollon kuljetettaviksi 12. tammikuuta alkavalla viikolla. Muutoksen jälkeen äitiyspakkaukset toimitetaan noudettaviksi vastaanottajan osoitetta lähimpään Matkahuoltoon, Matkahuolto-asiamiehelle, Siwaan, Valintataloon tai muuhun Matkahuollon pakettipisteeseen.

Jatkossa on tarkoitus, että äitiyspakkauksen saaja voisi äitiysavustuksen hakuvaiheessa ilmoittaa mihin pakettipisteeseen pakkauksensa haluaa. Noutopaikaksi voi siten valita omaa kotia lähimmän pisteen sijasta jonkin toisen päivittäisiin asiointireitteihin paremmin soveltuvan noutopaikan.

Matkahuollon verkostoon kuuluu lähes 1 100 pakettipistettä, joista useimmat ovat avoinna joustavasti kaikkina viikonpäivinä. Tämän ansiosta vastaanottaja voi noutaa pakkauksensa läheltä ja juuri hänelle parhaiten sopivana ajankohtana aamuvarhaisesta iltamyöhään. ”Matkahuollon verkostossa äitiyspakkauksia voi noutaa 300 pisteestä enemmän kuin aiemmin. Verkostomme laajenee uusilla pakettipisteillä koko ajan, joten jatkossa olemme entistäkin lähempänä paketteja lähettäviä ja noutavia asiakkaita”, kertoo Matkahuollon liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman.

Laajoista aukioloajoistaan tunnetut Siwat ja Valintatalot tarjoavat jatkossa vaivattoman tavan noutaa kenties vuoden odotetuin paketti. Näin voimme palvella kauppojemme lähialueiden asukkaita entistä paremmin ja helpottaa tulevan vauvaperheen arkea. Olemme välittäneet viimeisten viiden vuoden aikana reilusti yli 10 miljoonaa pakettia 660 kaupastamme, joten kokemuksemme pakettipalvelun toteuttamisesta on vahva, Suomen Lähikaupan palvelujohtaja Petri Toivonen sanoo.

Ilmoitus tekstiviestillä

Yhteistyön myötä saapuneista pakkauksista ilmoittaminen nopeutuu, sillä Matkahuolto lähettää vastaanottajalle tiedon tekstiviestillä heti, kun lähetys on noudettavissa. Äitiyspakkausta hakiessa onkin tärkeää merkitä gsm-numero ja antaa suostumus puhelinnumeron toimittamisesta edelleen äitiyspakkauksen kuljettajalle, jotta saapumisilmoitus voidaan lähettää tekstiviestillä eikä vastaanottajan tarvitse odottaa kirjeilmoitusta.

Kela jakaa vuosittain n. 40 000 äitiyspakkausta. Äitiyspakkausten hankinnasta ja logistiikasta vastaa Kelan kokonaistoimittaja CT-Logistics Hankinta Oy, joka on osa Logistikas-konseptia. Suomalainen äitiyspakkaus on ainutlaatuinen maailmassa ja se kerännyt paljon positiivista huomiota myös kansainvälisesti.

Liiketoimintapäällikkö Erkki Vehman, Oy Matkahuolto Ab, puh. 0400 780 935, sähköposti erkki.vehman@matkahuolto.fi

Toimitusjohtaja Toni Brigatti, CT-Logistics Hankinta Oy, puh.044 321 1469, sähköposti toni.brigatti@logistikas.fi

Palvelujohtaja Petri Toivonen, Suomen Lähikauppa Oy, puh. 020 700 3142, sähköposti petri.toivonen@lahikauppa.fi

Oy Matkahuolto Ab on suomalainen bussiliikenteen palvelu- ja markkinointiyritys, jonka pääliiketoiminta-alat ovat Matka- ja Pakettipalvelut. Matkapalvelut ylläpitää ja kehittää julkisen joukkoliikenteen matkustuspalveluja, muun muassa valtakunnallisia aikataulu- ja matkakorttijärjestelmiä. Pakettipalvelut ylläpitää ja kehittää bussiliikenteeseen perustuvaa paketinkuljetusjärjestelmää, jonka kautta paketteja voi lähettää ympäri Suomen sekä yhteistyökumppanuuksien ansiosta ympäri maailmaa. Matkahuollolla on 50 omaa toimipaikkaa. Yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa Matkahuollon palveluverkosto kattaa 2 000 palvelupistettä ympäri Suomen.