Alstom solmi historiallisen junasopimuksen Norjassa – toimittaa jopa 200 lähijunaa

Runsaan 1,8 miljardin euron puitesopimus Norske Togin kanssa muodostuu
200 Coradia Nordic -junan toimituksesta. Ensimmäisen 30 junan tilaus on arvoltaan 380 miljoonaa euroa.

24. tammikuuta 2022 – Alstom, maailman johtava älykkään ja kestävän liikkuvuuden yritys, on allekirjoittanut puitesopimuksen Norske Togin kanssa jopa 200 Coradia Nordic -lähijunan toimituksesta. Runsaan 1,8 miljardin euron arvoinen sopimus on merkittävin junahankinta Norjan historiassa. Ensimmäinen tilaus käsittää 30 junaa ja on arvoltaan 380 miljoonaa euroa.

Norske Togin uusien ”Class 77” -junien toimitusten on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2025. Uusi junakalusto tulee liikennöimään Ski-Stabekk-reitillä Oslon alueella.

”Odotamme innolla parempaa kapasiteettia, mukavuutta ja matkapuhelinkattavuutta työmatkalaisillemme”, sanoo Norske Togin toimitusjohtaja Øystein Risan.

”Olemme erittäin tyytyväisiä, että Norske Tog valitsi Alstomin toimittamaan tulevaisuuden junakalustoaan. Olemme ylpeitä voidessamme lisätä kapasiteettia vilkkaasti liikennöidyillä Oslon ja Vikenin alueilla. Valitut Coradia Nordic -junat soveltuvat täydellisesti pohjoisiin sääolosuhteisiin. Lisäksi tämä tilaus vahvistaa Alstomin johtavaa asemaa Norjassa, jossa olemme jo varustamassa koko Norjan kalustoa uudella junien kulunvalvontaratkaisullamme”, kertoo Alstom Nordicin toimitusjohtaja Rob Whyte.

Norske Togin Coradia Nordic on mukautettu vastaamaan erityisesti Norjan rautatieverkoston tarpeisiin. Sen 160 km/h huippunopeus takaa nopean ja mukavan työmatkan tilavassa ja rentouttavassa ympäristössä. Jokainen junayksikkö koostuu kuudesta vaunusta, joihin mahtuu parhaimmillaan 779 matkustaa. Tämä lisää kapasiteettia 40 % verrattuna juniin, jotka ne korvaavat. Uudet junat tullaan varustamaan ETCS[1] kulunvalvontajärjestelmällä, joka on myös Alstomilta. Järjestelmä sisältää maailman johtavan matkamittausratkaisun, joka on suunniteltu vaativimpiin talviolosuhteisiin.

Coradia Nordic on huippumoderni ja monipuolinen juna, joka on suunniteltu täyttämään Pohjoismaiden luotettavan junaliikenteen vaatimukset. Juna on suunniteltu modulaarisella konseptilla, minkä ansiosta operaattorit pystyvät valitsemaan tarpeisiinsa mukautetun kokoonpanon ja sisustuksen. Käytettävyyden maksimoimiseksi ja matkustajavirtojen parantamiseksi kaikki uloskäynnit on varustettu matalalla lattialla. Huomioon on otettu myös Alstomin kestävä lähestymistapa huoltoon ja kunnossapitoon, mikä tarkoittaa, että tuotteen koko elinkaari huomioidaan suunnittelusta käytöstä poistamiseen. Tämä varmistaa sekä Norske Togin omistuksien arvon että ympäristön huomioimisen. Tähän mennessä pohjoismaisille asiakkaille on toimitettu yli 270 Coradia Nordic -junaa.

Alstom Coradia on toiminut kaupallisessa liikenteessä yli 30 vuotta ja vastaa edelleen lähi-- ja kaukoliikenteen tarpeisiin. Tähän mennessä Alstom on myynyt 3300 Coradia-junaa ympäri maailman. Coradia on saatavana sekä diesel- että sähkökäyttöisenä ja muina innovatiivisina päästöttöminä vaihtoehtoina, kuten akku- ja vetykäyttöisenä sähköistämättömille rataosuuksille.

Alstom™ ja Coradia™ ovat Alstom Groupin suojattuja tuotemerkkejä.

[1] European Train Control System, Baseline 3 Release 2

Press:

Samuel MILLER - Puh: +33 (1) 57 06 67 74

samuel.miller@alstomgroup.com

Johanna SVEDIN
Johanna.svedin@alstomgroup.com

Investor Relations:

Martin VAUJOUR – Puh: +33 (6) 88 40 17 57
martin.vaujour@alstomgroup.com

Claire LEPELLETIER – Puh: +33 (6) 76 64 33 06
claire.lepelletier@alstomgroup.com

Alstom viitoittaa tietä kohti vähäpäästöistä tulevaisuutta kehittämällä ja markkinoimalla liikkuvuusratkaisuja, jotka luovat kestävän pohjan tulevaisuuden kuljetuksille. Alstomin tuoteportfolio kattaa kaiken suurnopeusjunista, metroista, monorail-junista, raitiovaunuista ja sähkölinja-autoista integroituihin järjestelmiin, mukautettuihin palveluihin, infrastruktuuriin, kulunvalvontajärjestelmiin ja digitaalisen liikkuvuuden ratkaisuihin. Alstom on toimittanut 150 000 kaupallisen liikenteen kulkuneuvoa ympäri maailman. Alstomin 29. tammikuuta 2021 tapahtuneen Bombardier Transportation -hankinnan myötä konsernin kokonaisliikevaihto nousee 14 miljardiin euroon 31.3.2021 päättyneellä 12 kuukauden jaksolla.  Alstomin pääkonttori sijaitsee Ranskassa, ja sillä on toimintaa yli 70 maassa ja 70 000 työntekijää.   Pohjoismaissa Alstomilla on noin 2 000 työntekijää ja sen pääkonttori sijaitsee Tukholmassa.www.alstom.com   www.alstom.com/nordics