Älykäs sensorilaite Thingsee One ylitti joukkorahoitustavoitteensa

Värkkääjät rahoittivat jokamiehen #ihmelaitteen

Thingsee One, maailman ensimmäinen heti käyttövalmis jokamiehen älykäs sensorilaite, saavutti 99 000 dollarin joukkorahoitustavoitteensa yli viikon etuajassa. Avoimeen lähdekoodiin perustuva kehityslaite mullistaa asioiden internetin (Internet of Things, IoT) nopean ja helpon käyttöönoton jokapäiväisessä elämässä. Thingsee One mahdollistaa myös liiketoiminnan aloittamisen  huomattavasti pienemmin kehityskustannuksin. Helposti ohjelmoitavalla ja käyttövalmiilla laitteella voidaan  saavuttaa jopa satojen tuhansien säästöt uusien IoT –sovellusten kaupallistamisessa. Laite tulee markkinoille huhtikuussa 2015.

Oulussa toimiva, entisten Nokian työntekijöiden perustama Haltian on saanut joukkorahoituskampanjan tavoitteensa täyteen Kickstarter-palvelussa yli viikko ennen kampanjan päättymistä. Rahoitusta kerätään Thingsee Onen markkinoille saattamista ja laajamittaisen valmistuksen aloittamista varten.

Kampanja tuli suomalaisille tutuksi viime viikolla Venäjälle karanneen heliumpallon aiheuttaman kohun myötä (Iltalehti).

”Olemme iloisia Thingsee Onen saamasta hienosta vastaanotosta ja innostuneesta palautteesta. Rahoituskampanjassa on nyt käynnissä loppurutistus. Sen jälkeen keskitymme täydellä vauhdilla laitteen viimeistelyyn ja sen markkinoille saattamiseen jo huhtikuussa 2015”, yrityksen perustajajäsen Ville Ylläsjärvi kommentoi.

Valtava käyttöpotentiaali

Thingsee One sopii monille erilaisille käyttäjäryhmille tee-se-itse-harrastajista ohjelmisto- ja palvelukehityksen ammattilaisiin.

“Laitetta voi käyttää lukemattomilla erilaisilla tavoilla. Start-up-yrittäjät, joilla ei ole resursseja kehittää omaa laitetta sovelluksilleen, saavat monipuolisen alustan ohjelmistojen kehittämistä varten.  Isommat ohjelmointiyritykset hyötyvät avoimen lähdekoodin laitteesta. Tee-se-itse-ihmiset voivat puolestaan käyttää testiympäristöä, mobiilisovellusta ja web-sovellusta uusien asioiden kokeiluun arjessaan”, Ville Ylläsjärvi kertoo.

Thingsee One on teknisesti monipuolisin markkinoilla olevista kehityslaitteista. Monipuolisella liitettävyydellä (mm. GPRS, WLAN, Bluetooth Low Energy 4.1) ja sensoreilla sekä korkealuokkaisella mekaniikalla ja käyttöliittymällä varustettu laite on suunniteltu mobiilikäyttöön matkapuhelinverkon kautta. Iskun- ja vedenkestävä laite toimii myös ilman virtalähdettä: optimoidun virrankulutuksen myötä akku kestää yhdellä latauksella jopa vuoden ajan.

Yksinkertaisimmillaan Thingsee Onea voi käyttää kytkemällä sen päälle ja määrittämällä sensorien asetukset haluttua käyttöä varten, vaikkapa paikantamiseen tai nopeusrajoitusten seurantaan. Kaikkien sensorien tuottamaa informaatiota voi tutkia ja käyttää mobiilisovelluksen avulla.

Toinen tapa hyödyntää Thingsee Onea on rakentaa oma serveri käyttämällä ohjelmistokehityspakettia (SDK), ohjelmointikieliä ja ohjelmistokehyksiä. Kehittäjät voivat rakentaa minkä tahansa sensoripohjaisen palvelun Thingsee Onen järjestelmän päälle. Thingsee One on rakennettu avoimen lähdekoodin reaaliaikakäyttöjärjestelmälle (RTOS), joten jos kehittäjät haluavat lisää joustavuutta, halutun toiminnallisuuden voi ohjelmoida laitteelle.

Ville Ylläsjärvi

Founder and Vice President, Thingsee
Haltian Ltd

+358 50 4869981, ville.yllasjarvi@haltian.com