Amer Sports kehittää brändiportfoliotaan - Suunnon uusi omistaja on Liesheng

Amer Sports ja Liesheng ovat sopineet yrityskaupasta, jossa Lieshengistä tulee Suunnon uusi omistaja. Liesheng on puettavien teknologioiden kehittämiseen ja valmistukseen erikoistunut kiinalainen teknologiayhtiö.

Amer Sportsin strategiana on keskittyä kansainvälisesti tunnettujen urheiluvälinebrändien kehittämiseen lifestyle-, vaatetus- ja jalkinesegmenteissä, tavoittaa kuluttajat entistä paremmin suoraan omissa myyntikanavissa (D2C) ja vahvistaa brändejään suurilla markkinoilla, kuten Kiinassa ja Yhdysvalloissa.

”Näemme kaikissa brändeissämme paljon potentiaalia. Urheilukellojen, sukellustietokoneiden ja tarkkuusinstrumenttien valmistajana Suunto ei kuitenkaan ole Amer Sportsin liiketoiminnan ytimessä. Siksi olemme huolellisen harkinnan jälkeen tulleet siihen johtopäätökseen, että vahvan teknologia- ja tuotekehitystaustan omaava Liesheng on omistaja, joka pystyy tarjoamaan Suunnolle paremmat mahdollisuudet kasvaa täyteen potentiaaliinsa. Uskomme omistajavaihdoksen tukevan kaikkien osapuolten tavoitteita”, sanoo Michael Hauge Sørensen, Amer Sportsin operatiivinen johtaja.

Vuonna 2015 Guangdongin osavaltiossa Kiinassa perustettu Liesheng on globaalisti toimiva, innovatiivinen kulutuselektroniikan yritys, jonka tuotteita myydään yli 100 maassa ympäri maailmaa kymmenille miljoonille käyttäjille. Se on yksi maailman johtavia langattoman äänentoiston osaajia ja tunnettu menestyksekkäästä kuluttajabrändistään Haylousta. Liesheng tekee aktiivista tutkimustoimintaa kuluttajille suunnatun terveysteknologian, IOT:n ja big datan alueilla.

Vuonna 2017 Liesheng sai kansallisen korkean teknologian yrityssertifioinnin Kiinassa. Yhtiöllä on monipuolinen T&K-tiimi, jossa työskentelee noin 60 prosenttia yhtiön työntekijöistä. Tutkimus- ja kehittämistoimintaan panostettu osuus yhtiön liikevaihdosta ylittää selvästi alan keskiarvon.

”Suunnon hankinta on tärkeä osa kasvustrategiaamme, ja näemme näiden kahden yhtiön välillä suuria synergiaetuja. Globaalina kulutuselektroniikan yhtiönä Liesheng tarjoaa Suunnolle uusia mahdollisuuksia tuotekehitykseen, keskitettyyn hankintaan sekä pääsyn laajemmille kansainvälisille markkinoille erityisesti Aasiassa. Lieshengille Suunto ja sen vahva brändi avaavat ovia niin uusiin tuotekategorioihin kuin uusille markkina-alueille”, sanoo Ma Hao, Lieshengin hallituksen puheenjohtaja.

Lieshengin mukaan Suunto jatkaa toimintaansa Suomessa ja Suunnon brändi, tuotteet, palvelut ja työsuhteet säilyvät ennallaan.

”Suunnosta on kehittynyt Amer Sportsin omistuksessa ikoninen, globaali ulkoilu- ja seikkailubrändi. Olen innoissani siitä, että voimme nyt yhdistää voimamme Lieshengin kanssa ja aloittaa uuden vaiheen Suunnon matkalla. Toimintomme täydentävät toisiaan, eikä yritysten tuotteissa ja markkinoissa ole merkittäviä päällekkäisyyksiä. Teknologiaan ja puettaviin teknologioihin menestyksekkäästi keskittynyt omistaja avaa Suunnolle sekä uusia kasvumahdollisuuksia että leventää harteitamme innovoimaan uusia tuotteita ulkoilmaseikkailuihin”, sanoo Heikki Norta, Suunnon toimitusjohtaja.

Amer Sportsin ja Lieshengin välisen yrityskaupan toteutuminen edellyttää tavanomaisia viranomais- ja muita hyväksyntöjä sekä tiettyjen kaupan ehtojen täyttymistä. Osapuolet ovat sopineet, että he eivät julkaise kaupan yksityiskohtia. Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

Amer Sportsin taloudellisena neuvonantajana yrityskauppaprosessissa on toiminut Rothschild & Co ja oikeudellisena neuvonantajana Avance.

Mediatiedustelut:
Anu Sirkiä
Viestintäjohtaja, Amer Sports
anu.sirkia@amersports.com

Amer Sports
Amer Sports on urheilualan yhtiö, jonka kansainvälisesti tunnettuja tuotemerkkejä ovat Salomon, Arc’teryx, Peak Performance, Atomic, Suunto, ja Wilson. Amer Sports tarjoaa teknisesti edistyksellisiä urheiluvälineitä, jalkineita ja asusteita, jotka parantavat urheilusuoritusta ja lisäävät urheilusta ja ulkoilusta saatavaa nautintoa. Yrityksen toimintaa tasapainottavat monipuolinen laji- ja tuotevalikoima sekä läsnäolo kaikilla tärkeillä markkinoilla.

Liesheng
Vuonna 2015 perustettu Liesheng on kasvanut maailmanlaajuiseksi kulutuselektroniikan brändiyritykseksi, jonka tuotteita myydään yli 100 maassa, ja joka palvelee kymmeniä miljoonia käyttäjiä.

Visionsa "Redefining Intelligent Life" mukaisesti Liesheng tutkii älykkään elämän skenaarioita ja on sitoutunut parantamaan ihmisten elämänlaatua datan avulla. Nopeasti kasvavana ja erittäin luovana globaalina yrityksenä Liesheng pitää teknologisia innovaatioita liiketoiminnalleen tärkeänä, ja siksi 60 prosenttia yhtiön työntekijöistä on T&K-henkilöstöä. Lieshengillä on kaksi T&K-keskusta, jotka sijaitsevat Kiinan Shenzhenissä ja Dongguanissa. Lisäksi yhtiö rakentaa uuden alueellisen pääkonttorin Chongqingin kaupunkiin, joka tuo yhteen eri alojen tieteellisiä kykyjä.

Liesheng on luonut menestyksekkään kulutuselektroniikkabrändin nimeltä Haylou, ja yhtiö jatkaa terveysteknologian, IOT:n ja big datan tutkimista ja innovointia tarjotakseen kuluttajilleen uudenlaisia älykkään ja terveellisen elämän ratkaisuja.

Suunto
Seikkailu on toinen nimemme. Tutkimusretkeilyn etujoukoissa kulkeminen on ollut geeneissämme jo vuodesta 1936, jolloin suomalainen suunnistaja Tuomas Vohlonen ryhtyi kehittämään entistä tarkempaa kompassia ja keksi myös uuden tavan valmistaa nestetäytteisiä kompasseja. Suunto on edelleen urheilukellojen, sukellustietokoneiden ja tarkkuusinstrumenttien suunnittelun ja innovoinnin eturintamassa ja seikkailijoiden suosiossa kaikkialla maailmassa. Suunnon pääkonttori ja tehdas sijaitsevat Suomessa. Suunto kuuluu Amer Sports -konserniin, jonka tuotemerkkejä ovat myös Salomon, Arc'teryx, Peak Performance, Atomic ja Wilson.