American Express Offline tarjoaa ratkaisumallin tulevaisuuden vähittäiskaupalle

Verkossa asiointi tarjoaa kuluttajalle paljon etuja, kuten laajan tuotevalikoiman ja mahdollisuuden helppoon kaupankäyntiin. Verkkokauppa ei kuitenkaan täysin kykene vastaamaan kuluttajien vaatimuksiin - ostettavan tuotteen kokeilu, hypistely tai sovittaminen kun eivät onnistu täysin kitkatta ilman kivijalkaliikkeessä vierailua ja ylimääräistä vaivaa. Toukokuussa 2015 kuluttajille aukeava American Express Offline -kauppakonsepti lähtee testaamaan uutta retail-alan toimintamallia, jossa kivijalkaliike ja verkkokauppa toimivat saumattomasti yhteen.

American Express kartoitti teettämässään tutkimuksessa kuluttajien ostotottumuksia löytääkseen trendejä ja käyttäytymiskaavoja, joiden avulla kuluttajat toimivat nykyajan ostoympäristöissä. Tarkoituksena oli kartoittaa myös sitä, minkälaisia haasteita kuluttajat kohtaavat erilaisissa ostotilanteissa, ja mihin he kaipaisivat muutosta tulevaisuudessa. Tutkimuksesta selviää, että useilla kuluttajilla on tapana etsiä ulkomailla ollessaan sellaisia tuotemerkkejä, joita Suomessa ei ole saatavilla – lähes 60 prosenttia kyselytutkimukseen vastanneista totesi luottavansa vaate-, kosmetiikka- ja sisustusostoksissaan ulkomaiden tarjontaan. Trendi heijastuu myös verkkokauppaan, sillä reilu 62 prosenttia vastaajista ilmoitti tukeutuvansa verkkokauppoihin silloin, kun tuotemerkkiä ei ole mahdollista ostaa Suomesta. Kuluttajilla onkin verkkokaupan jatkuvan kasvun myötä yhä laajemmat mahdollisuudet kartoittaa tuotteita ja palveluita. Tämä on herättänyt runsaasti keskustelua siitä, mikä kivijalkakaupan rooli on tulevaisuudessa.

Tutkimustulokset tukivat kuitenkin myös American Expressin jo aikaisemmin havaitsemaa ilmiötä: kuluttajat arvostavat verkkokauppojen laajaa valikoimaa, mutta haluaisivat koskettaa, sovittaa ja testata tuotteita ennen ostopäätöstä. Reilu 30 prosenttia tutkimukseen vastanneista kuluttajista kertoi kokevansa vaatteiden, asusteiden, sisustus- tai kosmetiikkatuotteiden ostamisen verkosta vaikeaksi. Yleisimmäksi syyksi verkko-ostamisen hankaluudelle koettiin juuri se, ettei tuotetta pääse sovittamaan. Kun kivijalkaliikkeen valikoima ei riitä ja verkko-ostamisessa menetetään mahdollisuus elämykselliseen ostokokemukseen, on selvää, että tulevaisuudessa tarvitaan uusia retail-alan ratkaisumalleja.

Innovatiivinen vähittäiskaupan uudistaminen, kuluttajien osallistaminen ja keskustelun herättäminen ovat American Expressin intressejä pitkällä tähtäimellä, minkä johdosta yritys pyrkii teoillaan osoittamaan olevansa maksupalveluntarjonnan edelläkävijä. Toukokuussa 2015 lanseerattava American Express Offline on verkkokaupan ja kivijalkaliikkeen hybridi, joka tuo kuluttajan saataville verkkokaupan laajan valikoiman ja kivijalkaliikkeen elämyksellisyyden. Offlinessa toimii vuorollaan joku tuotemerkki tai verkkokauppa, jonka tuotevalikoimaa ei ole saatavilla Suomessa muualta kuin verkosta. American Express Offline pyrkiikin vastaamaan tutkimuksessa esiin tulleisiin haasteisiin ja luomaan kuluttajille edistyksellisen ostoympäristön. Offlinessa nähtävien brändien mallistot on valikoinut huippustylisti Minttu Vesala, joka toimii konseptin kuraattorina. Offlinen ensimmäisenä brändinä toimii Adidas, joka tuo valikoiman Originals-tuotteitaan kivijalkaan. Kuluttajien on mahdollista käydä sovittamassa ja tutustumassa mallikappaleisiin, sekä tilata haluamiaan tuotteita verkkokaupasta.

American Express Offline sijaitsee osoitteessa Uudenmaankatu 4-6, 00120, Helsinki. Liike on avoinna 18.5. alkaen arkisin klo 10 – 18.

American Expressin kuluttajatutkimuksen tiedot: Tutkimus toteutettiin American Expressin toimesta alkuvuodesta 2015 kirjallisena kyselynä, jonka otos oli 1002 henkilöä. Kohderyhmä oli 15 – 45-vuotiaat henkilöt Suomen suurimmissa kaupungeissa (Helsinki, Vantaa, Espoo, Turku ja Tampere).

Jason Quirk, American Express Finland Country Manager   +358 9 6132 0466   Jason.e.quirk@aexp.com

Henri Kunnas, Miltton    +358 50 3504585  henri.kunnas@miltton.fi

American American Express

Express on maailmanlaajuinen luotto- ja maksukortteja, matkashekkejä sekä matka- ja rahoituspalveluja tarjoava yritys. Yhtiöllä on noin 70 miljoonaa kortinhaltijaa ympäri maailmaa. Suomessa American Express tarjoaa Green CardGold Card ja Platinum Card -maksuaikakortteja yksityisasiakkaille ja American Express Corporate Card -korttia yritysasiakkaille.  American Express on perustettu vuonna 1850 ja se on toiminut Suomessa vuodesta 1979 saakka.