ARCO LAAJENEE TURKUUN – SCHAUMAN ARKKITEHDIT OSAKSI SUOMEN SUURINTA ARKKITEHTITOIMISTOA

Suomalaisen arkkitehtuurin edelläkävijä ARCO Architecture Company Oy laajentaa toimintaansa yrityskaupalla, jossa arvostettu Schauman Arkkitehdit Oy Turusta liittyy osaksi helsinkiläis-tamperelaista arkkitehti- ja asiantuntijajoukkoa.

ARCO Architecture Company syntyi syksyllä 2021, kun Aihio Arkkitehdit, Arkkitehdit Soini & Horto sekä Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit yhdistyivät. Nyt ARCO vahvistaa asemaansa Suomen suurimpana arkkitehtitoimistona ostamalla Schauman Arkkitehdit Oy:n, joka toimii sekä Turussa että Helsingissä.

”Schaumanin osaaminen ja näytöt erityisesti sosiaali- ja terveysalan erityisrakennusten suunnittelussa, puurakentamisessa, isoissa kauppakeskushankkeissa ja sisustussuunnittelussa tuovat arvokkaan lisän ARCOn tarjontaan”, toteaa ARCOn toimitusjohtaja Sami Horto.

Vuonna 1975 arkkitehti Frank Schaumanin perustama Schauman Arkkitehdit työllistää nykyään noin 50 arkkitehtia ja arkkitehtuurin asiantuntijaa. Schauman Arkkitehtien toimitusjohtaja Janne Helinin mukaan nyt oli oikea aika yhdistää voimat ARCOn kanssa.

”Olemme jo vuoden seuranneet ARCOa ja nyt tuntuu todella hienolta olla osa sitä. Tämä on joukko, johon haluamme liittyä. Meillä on kasvupaineita, mutta Turussa on pulaa arkkitehdeistä. Miksi emme siis lähtisi kasvamaan ARCOn kanssa?” Helin toteaa.

ARCO haluaa olla kasvualusta kestävälle ja laadukkaalle arkkitehtuurille sekä alan parhaille osaajille. ARCO tarjoaa ainutlaatuisia uramahdollisuuksia arkkitehdeille uran kaikissa vaiheissa. ”ARCOlla tekijän kädenjälki näkyy työssä. Arkkitehtimme ovat yksilöitä, joiden vahvuuksia haluamme tukea tekijöiden, tiimien ja asiakkaiden yhteistyössä”, Sami Horto sanoo.

”ARCOn osaaminen ja leveämmät hartiat antavat aivan uudenlaisen mahdollisuuden vastata ilmastonmuutoksen ja kaupungistumisen kaltaisiin megatrendeihin, niin Suomessa kuin kansainvälisesti”, uskoo Janne Helin. ”Tunnistamme vastuumme, jonka äärellä toimimme päivittäin: rakennamme ympäristöä, joka on pysyvää pitkälle tulevaisuuteen.”

Schauman Arkkitehtien henkilöstö jatkaa toimintaansa Turussa ja Helsingissä. Yhdistymisellä ei ole henkilöstövaikutuksia. ARCOn tavoitteena on alusta asti ollut kasvaa, ensi vaiheessa Suomessa ja tulevaisuudessa myös sen ulkopuolella. ARCOn pääomistajan Intera Partnersin osaaminen ja resurssit mahdollistavat kasvun myös tämän yhdistymisen kaltaisin yritysjärjestelyin.

Sami Horto, toimitusjohtaja, ARCO Architecture Company, +358 40 544 4234, sami.horto@arco.fi

Janne Helin, toimitusjohtaja, Schauman Arkkitehdit Oy, +358 400 639 581, janne.helin@schaumanarch.fi

ARCO Architecture Company Oy

ARCO Architecture Company syntyi vuonna 2021, kun Aihio Arkkitehdit, Arkkitehdit Soini & Horto sekä Cederqvist & Jäntti Arkkitehdit yhdistyivät. ARCOn vuotuinen liikevaihto on noin 20 miljoonaa ja se työllistää lähes 200 arkkitehtuurin asiantuntijaa. ARCO toimii Helsingissä ja Tampereella. Toimiston tunnetuimpia hankkeita ovat muun muassa Helsingin Malminkartanon keskiosan suunnittelukilpailun voittanut Latvus, Tampereen Nokia Arena, kaupunkikeskus Lippulaiva, Keilaniemen Portti sekä Scandic Grand Central Helsingissä. ARCOn tavoitteena on perustamisesta lähtien ollut luoda arkkitehtuuria, joka kiinnostaa myös kansainvälisesti. Yksi yhdistyneen ARCOn ensimmäisiä kilpailuvoittoja on ollut Tallinnan Mustamäen uuden Triplé-kokonaisuuden suunnittelu.

Schauman Arkkitehdit Oy, Schauman Arkkitehdit Helsinki Oy

Schauman Arkkitehdit on perustettu Turussa 1975. Helsingin ja Turun yksikköjen yhteenlaskettu liikevaihto on noin neljä miljoonaa euroa. Schauman keskittyy suunnitteluratkaisujen sisällössä korkeaan laatuun, synnyttämään mieleenpainuvaa ja puhuttelevaa arkkitehtuuria, sekä takaamaan toimeksiannon moitteeton kokonaissuoritus. Schauman haluaa olla kumppani, joka kulkee asiakkaan rinnalla projektin elinkaaren alusta loppuun. Schauman pyrkii toimistona ylittämään asiakkaiden odotukset ja tuottamaan näin lisäarvoa hankekokonaisuuteen. Turun ja Helsingin yksiköissä on noin 50 ammattitaitoista suunnittelijaa: arkkitehtia, sisustusarkkitehtia ja muita asiantuntijoita. Hankkeet liittyvät usein asunto- ja liikerakentamiseen, kouluympäristöihin, sote-sektorin erityisrakennuksiin sekä sisustussuunnittelu- ja peruskorjaushankkeisiin. Schaumanin vahvuuksia ovat lisäksi muun muassa puurakentamisen sekä maankäytön suunnitteluperiaatteiden tuntemus.

Intera Partners

Intera Partners on suomalainen yritysten kasvuun keskittyvä, vastuullinen pääomasijoittaja. Intera omistaa kohdeyhtiöitä Suomessa ja Ruotsissa. Sen hallinnoimien rahastojen sijoittajina on johtavia pohjoismaisia ja eurooppalaisia institutionaalisia sijoittajia.