Asuinpaikka vaikuttaa työntekijöiden ominaisuuksiin – norjalaiset itsevarmoja, suomalaiset tunteikkaita

Työntekijöiden ominaisuuksissa on suuria eroja maantieteen, sukupuolen ja iän perusteella. Oikotien uratestin kautta kertynyt, yli 144 400 ihmisen vastaukset käsittävä data kertoo suomalaisten ominaisuuksista työntekijöinä. Vastaava data norjalaisista osoittaa pohjoisten naapureidemme kuvailevan itseään suomalaisia itsevarmemmiksi ja kunnianhimoisemmiksi.

Pohjoismaissa käytetystä laatusertifioidusta persoonallisuustestistä lyhennetyn Oikotien uratestin on tehnyt jo yli 144 400 ihmistä. Persoonallisuustestin kautta on kertynyt aivan uutta tietoa suomalaisten työntekijöiden luonteenpiirteistä, luontaisista taipumuksista ja työtekoon vaikuttavista ominaisuuksista. Uratesti on toteutettu yhteistyössä työpsykologisia testejä Pohjoismaissa kehittävän Assession kanssa.

Maantiede erottaa työntekijät toisistaan

Yllättävin havainto on testin tehneiden kaupunkikohtaiset erot. Suomen yli 100 000 asukkaan kaupungit eroavat merkittävästi toisistaan. Uudellamaalla, Lahdessa ja Turussa ihmiset ovat uutuushakuisia, kunnianhimoisia ja toimivat mielellään paineistetussa ilmapiirissä. Erityisesti Espoossa ja Lahdessa yli 20 % vastanneista kuvaa suosivansa jopa erittäin paineistettuja ympäristöjä ja tekevänsä paljon asioita samaan aikaan. Helsinkiläiset erottuvat taas kunnianhimossa, johtamisen halussa ja uutuushakuisuudessa. Erittäin kova uutuushakuisuus on Helsingissä puolitoista kertaa todennäköisempää kuin muussa maassa.

Muualla Suomessa ollaan jäyhempiä ja perinteisempiä. Jyväskylässä ja Tampereella työntekijät ovat sosiaalisessa vuorovaikutuksessa ensin hieman varautuneempia, mutta tämän jälkeen lämmetään. Jyväskylässä myös pidetään tärkeänä tehtävän huolellista loppuunsaattamista. Tampereella taas suositaan enemmän ympäristöjä, joissa ei ole koko ajan jotain uutta meneillään. Toisaalta 43 % tamperelaisista suosii mielikuvitusrikkautta, mikä on eniten suurkaupungeista.

Norjassa kunnianhimoisemmat työntekijät

Vastaava uratesti on tehty myös Norjassa. Kun verrataan samoissa ammateissa toimivia vastaajia, Norja erottuu edukseen. Testin tehneiden joukosta norjalaiset ovat helpommin lähestyttäviä kuin suomalaiset ja luottavat enemmän itseensä. Vuonomaan työntekijät myös viihtyvät noin neljä kertaa todennäköisemmin erittäin paineistetussa ympäristössä. Lisäksi erittäin kovan kunnianhimon todennäköisyys on kaksi kertaa suurempi norjalaisella työntekijällä kuin suomalaisella.

Suomalaisten vastaajien keskuudessa nousee esiin tunteiden arvostus ja luovuus. Yli 80 prosentissa ammateista suomalaiset kuvaavat itseään enemmän tunneohjautuviksi kuin norjalaiset ja 62 prosentissa ammateista suomalaisilla oli enemmän luovuutta painottavia henkilöitä.

”Vaikka olemmekin sosiaalisesti pidättyväisempi kansa, meitä ohjaa vahvasti tunne ja luovuus työelämässä. Tätä pitäisi ehdottomasti pystyä hyödyntämään paremmin. Havaitsimme eron luovuuden käyttämisessä suomalaisten eduksi erityisesti opettajilla, mikä voi olla merkittäväkin syy Suomen menestykseen PISA-tutkimuksissa”, toteaa Assessio Finlandin toimitusjohtaja Kimmo Feldt.

Miehet käyttävät tunteita päätöksenteossa iän myötä

Naiset vaikuttavat käyttävän jokaisessa eri ikäryhmässä tunteitaan päätöksentekoon selkeästi miehiä enemmän. Naisista noin 30 % arvioi käyttävänsä tunteitaan päätöksenteon pohjana erittäin paljon, kun testin tehneistä miehistä näin arvioi vain 13 %. Kiintoisaa on, että ero on suurin noin 25-vuotiailla nuorilla aikuisilla, mutta myöhemmin erot tasoittuvat, koska miehillä tunteiden käyttö lisääntyy iän myötä.

”Isyyden on viime aikoina havaittu muuttavan miesten elämää myös aivojen tasolla ja iän myötä tapahtuva testosteronin lasku on yhteydessä erilaiseen tunnekokemiseen. On erittäin kiinnostavaa, että havaitsimme tämän myös työelämässä. Lisäksi näyttää siltä, että miesten jännityshakuisuus kasvaa 30 ikävuoden jälkeen, mutta rauhoittuu 40 tietämillä”, toteaa Kimmo Feldt.

KAUPUNKIEN ERITYISPIIRTEET

Espoo Itsevarmuus, kova tempo ja uudet kontaktit
Helsinki Korkeat vaatimukset itselle ja uusien ympäristöjen suosiminen
Jyväskylä Empatia, jännityshakuisuus ja huolellinen päätöksenteko
Kuopio Luova ajattelu, rationaalisuus ja perusteellinen päätöksenteko
Lahti Kova tempo, sosiaalinen varmuus ja käytännönläheisyys
Oulu Empatia ja suhteiden vaaliminen
Tampere Luova ajattelu ja mielikuvitusrikkaus
Turku Korkeat vaatimukset itselle ja harkitsevampi päätöksenteko
Vantaa Nopea päätöksenteko, ihmisläheisyys ja perinteikkyys

Mika Ruokonen, johtaja, Sanoman rekrytointiliiketoiminta, p. 041 447 5652

Kimmo Feldt, toimitusjohtaja, Assessio Finland, p. 044 994 9954
www.oikotie.fi/uratesti

Uratesti on Sanoman rekrytointimedioihin kuuluvan Oikotie Työpaikkojen julkaisema kuluttajille suunnattu testi, joka koostuu 30 kysymyksestä, joilla mitataan henkilön luonteenpiirteitä ja henkilökohtaisia ominaisuuksia työntekijänä. Uratesti on toteutettu yhteistyössä työpsykologisia testejä Pohjoismaissa kehittävän Assession kanssa. Testin pohjana Det Norske Veritaksen laatusertifioima työpersoonallisuuskysely ja tieteellisesti pätevä luotettavuustarkastelu.  Testi toteutetaan henkilön tekemänä itsearviointina. Vastaava testi toteutettiin Norjassa lokakuussa 2013, jossa sen teki muutaman viikon aikana yli 160 000 norjalaista.

Oikotie.fi on asuntojen, autojen ja työpaikkojen markkinapaikka verkossa. Oikotie.fi on osa Sanoma Digital – Finlandia, joka kokoaa yhteen Suomen suosituimpia internet-palveluita ja yli 200 sähköisen liiketoiminnan ammattilaista.

Assessio on Skandinavian johtava työelämäarviointien tuottaja ja konsultointiyritys, joka keskittyy tukemaan liiketoiminnan kannalta kriittisiä henkilövalintoja, suorituksen johtamista, yksilönkehitystä, johtamisen kehittämistä sekä organisaation tukijärjestelmien kehittämistä.