Aurinkolasien suuri koko edustaa muutakin kuin aikansa muotia

Suojaa silmäsi sekä keväthangilla että aurinkorannoilla

Seuraavien viikkojen aikana suomalaiset suuntaavat hiihtolomille, joita on perinteisesti vietetty niin laskettelukeskuksissa ja hiihtoladuilla ympäri Suomen kuin etelän hiekkarannoillakin. Aurinkolasit mielletään usein kesäpäivien asusteeksi, mutta todellisuudessa hyvälaatuiset aurinkolasit ovat olennainen osa jokaisen hiihtolomalaisen perusvarustelua. Lumi heijastaa jopa 85 prosenttia auringon säteilystä, ja lumesta heijastuva auringonvalo lisää valo- ja UV-säteilyannosta huomattavasti saattaen altistaa silmät pysyville silmävaurioille.

Hiihtolomaa vietettäessä ulkoillen ja talviauringosta nauttien silmien suojaaminen UV-säteilyltä asianmukaisilla aurinkolaseilla unohtuu helposti. UV-säteily heijastuu erilaisista pinnoista, kuten lumesta ja vaaleasta hiekasta, ja heijastuminen osaltaan lisää silmiin päätyvän säteilyn määrää. Esimerkiksi tuore lumi heijastaa jopa 85 % UV-säteilystä – kun silmään osuu sekä suoraa että heijastunutta ultraviolettisäteilyä, silmään tuleva säteilyannos kasvaa.

- Paras tapa suojautua kevätauringolta on hyvälaatuiset aurinkolasit. UV 100 % tai UV 400 -merkintä takaa, että aurinkolasit suodattavat UV-säteilyn kokonaan, kauppakeskus Entressen Specsavers Optikko -liikkeessä Espoossa yrittäjänä työskentelevä Tarja Tuominen kertoo.

Perheen pienimpien silmät ovat erityisen herkkiä säteilylle ja sen takia lasten silmien suojaaminen on ensiarvoisen tärkeää. Lapsen omat silmänsisäiset linssit, eli mykiöt, ovat kirkkaat ja läpäisevät jopa 95 % silmään tulevasta valosta, jolloin UV-säteily pääsee mykiön läpi suoraan silmänpohjaan. Runsas UV- säteilylle altistuminen saattaa aiheuttaa myöhemmällä iällä harmaakaihia mykiössä ja silmänpohjan rappeumaa.

Aurinkolasien koolla on väliä

Aurinkolaseissa löytyy valinnanvaraa ja toiminnallisuuksia erilaisia tilanteita varten. Optikkoliikkeiden myymissä laseissa linssit ovat optisesti hiottuja, jolloin linssien optinen laatu ja käyttömukavuus ovat korkeatasoisia. Aurinkolasit voidaan teettää omilla vahvuuksilla ja niiden käyttömukavuutta voidaan lisätä heijastuksenestopinnoitteella. Aurinkolaseihin on mahdollista saada myös ns. älykkäät linssit, jotka tummenevat automaattisesti auringonvalon määrän mukaan. Aurinkolasien valinnassa käyttötarkoitus ja tyyli ovat keskiössä, mutta myös lasien koolla on merkitystä.

- Etenkin keväällä silmät tulisi suojata auringon häikäisyltä, tuulelta ja vaaralliselta UV-säteilyltä. Aurinkolasit toimivat parhaiten kun ne istuvat mahdollisimman tiiviisti kasvoilla. Aurinkolasien koon tulisi näin olla riittävän suuri suojaamaan kantajansa kasvoja. Myös aurinkolasien sankojen tulisi olla tarpeeksi leveät tai kaartuvat, jotta ne suojaisivat myös kasvojen sivuja, Tuominen neuvoo.

Talviurheilijoille suositellaan polarisoituja linssejä, sillä ne ehkäisevät tehokkaimmin lumen pinnasta siroavaa häikäisevää valoa suodattaen samalla silmille haitallisen UV-säteilyn. Polarisoiduilla aurinkolaseilla näkymä selkeytyy ja kontrastit sekä syvyysvaikutelma paranevat. Laseja hankittaessa tärkeintä on kuitenkin varmistaa, että aurinkolaseissa on CE-merkintä. Silloin lasit ovat varmasti turvalliset.

Optikon viisi vinkkiä talviaurinkolasien valintaan:

1. Varmista, että aurinkolaseissa on CE-merkintä ja UV-suoja. UV 100 % tai UV 400 -merkinnät kehyksessä kertovat, että haitallinen ultraviolettisäteily suodattuu käytännössä katsoen kokonaan.

2. Markettilasit voivat suojata UV-säteilyltä, mutta linssien optinen laatu on yleensä optikkoliikkeissä myytäviä aurinkolaseja heikompi, mikä voi aiheuttaa vääristymiä näkökentässä ja heikentää käyttömukavuutta.

3. Hyvät talviaurinkolasit mukailevat kasvojen muotoja, jolloin lasit pysyvät tiukasti päässä myös vauhdikkaissa ulkoliikuntalajeissa. Lisäksi lasit ovat kooltaan riittävän suuret hyvän näkyvyyden takaamiseksi, ja suojaavat myös sivuilta tulevalta säteilyltä.

4. Aktiivisten talviurheilijoiden kannattaa suosia polarisoituja linssejä. Ne suodattavat silmille haitallisen UV-säteilyn ja ehkäisevät samalla myös lumesta, jäästä ja märistä pinnoista kumpuavaa kiiltoheijastusta.

5. Muista myös lasten silmien suojaaminen omien silmiesi ohessa.

Viestintäjohtaja Irene Hernberg, Specsavers Finland, 040 662 5866, irene.hernberg@specsavers.com

Optikkoyrittäjä Tarja Tuominen, Specsavers Optikko Espoo Entresse 09 881 1247, entresse@st.fi.specsavers.com

Kuvapyynnöt:

Viestintätoimisto Miltton, Soila Lehkonen, 050 382 0170, soila.lehkonen@miltton.fi

Specsavers Optical Group on maailman suurin yksityinen optisen alan yhtymä, jolla on yli 1 400 optikkoliikettä Iso-Britanniassa, Irlannissa, Alankomaissa, Espanjassa, Australiassa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Suomessa ja Uudessa-Seelannissa. Yhtymän kokonaisliikevaihto oli vuonna 2013 1,8 miljardia euroa. Optikot Doug ja Mary Perkins perustivat Specsaversin vuonna 1984, ja se on edelleen perheyritys. Suomessa Specsavers aloitti heinäkuussa 2007, ja ketjun liikeverkosto kattaa koko maan.