AVANADE TUTKI: YHÄ USEAMPI TYÖNTEKIJÄ KÄYTTÄÄ OMIA LAITTEITAAN TYÖPAIKALLA

Valtaosa suomalaisista haastatelluista arvioi, että omat laitteet lisäävät työtyytyväisyyttä.

HELSINKI 4.6.2012 – Työntekijät käyttävät työnantajan laitteiden lisäksi omia IT-laitteitaan valtaosassa maailman suuria yrityksiä, myös Suomessa. Globaalin teknologiapalveluiden tarjoajan Avanaden selvityksen mukaan omien laitteiden käyttämiseen työnteossa suhtaudutaan myönteisesti. Valtaosa yrityksistä on ryhtynyt muokkaamaan koko infrastruktuuriaan tukemaan omien laitteiden käyttöä.

Kaikista Avanaden selvityksessä haastatelluista 88 prosenttia ja suomalaisvastaajista 72 prosenttia kertoi, että työntekijät käyttävät omia laitteitaan työasioiden hoitoon. Kaikista vastaajista 54 prosenttia, suomalaisvastaajista 78 prosenttia, arvioi omien laitteiden käyttämisen parantavan työtyytyväisyyttä.

Omien laitteiden käytön sallimista ei kuitenkaan Suomessa osata vielä nähdä keinona houkutella nuoria työntekijöitä yritykseen. Vain kolmasosa yrityksistä raportoi muuttaneensa yhtiön toimintatapoja houkutellakseen nuorempia työntekijöitä. Suomalaisvastaajista vain neljä prosenttia sanoi samaa kun taas ruotsalaisista vastaajista 28 prosenttia kertoi muokanneensa toimintatapojaan houkutellakseen nuoria työntekijöitä. Maailmanlaajuisesti vain joka viides vastaaja ja suomalaisittain ainoastaan joka kymmenes vastaaja uskoo, että omien laitteiden käytön salliminen auttaisi uusien työntekijöiden rekrytoinnissa.

Kaikki kyselyyn vastanneet pitävät työntekijöiden mahdollisuutta työskennellä missä tahansa parhaana puolena omien laitteiden käytössä. Toiseksi parhaana pidetään työntekijöiden parantunutta halukkuutta tehdä ylitöitä.

“Yritysjohto tarkastelee omien laitteiden käyttöä vielä suhteellisen suppeasta näkökulmasta. Tutkimuksen mukaan johdon huomio kiinnittyy tuottavuuteen sekä mahdollisuuteen työskennellä missä tahansa, eikä esimerkiksi nuorempien työntekijöiden vastuun lisäämisen mahdollisuuksiin tai työntekijöiden parantuneeseen työtyytyväisyyteen”, sanoo Petri Ketola, Avanaden Suomen maajohtaja.

Avanaden tutkimus osoitti myös, että omilla laitteilla käytetään sähköpostin ja sosiaalisen median ohella myös keskeisiä yrityssovelluksia. Vastaajista maailmanlaajuisesti 45 prosenttia kertoi työntekijöiden käyttävän asiakkuudenhallintajärjestelmiä, 44 prosenttia ajan- ja kulujenseurannan järjestelmiä sekä 38 prosenttia toiminnanohjausjärjestelmiä. Suomalaisista vastaajista 44 prosenttia kertoi käyttävänsä ajan- ja kulujenseurannan järjestelmiä mutta vain 22 prosenttia käyttää asiakkuudenhallinta- ja toiminnanohjausjärjestelmiä.

Tutkimuksen mukaan yritysjohdossa tiedetään, että yritysten on syytä varautua omien laitteiden käyttämiseen. Haastatelluista 65 prosenttia piti asiaa tärkeänä oman organisaationsa kannalta. 60 prosenttia vastaajista kertoi yhtiönsä muokkaavan IT-infrastruktuuria sellaiseksi, että omien laitteiden käyttö olisi vaivattomampaa. Suomalaisista vastaajista 72 prosenttia kertoo yrityksensä investoivan seuraavan vuoden aikana työntekijöiden omien laitteiden käyttämisen tukemiseen.

“Tietohallinnon pitäisi osata muuttua portinvartijasta auttajaksi, jotta erilaisten laitteiden, sovellusten ja palvelujen käyttö on ylipäätään mahdollista. Jos tietohallinto osaa ottaa uuden roolin, sen keskeinen painopiste voi siirtyä tuottavuuden kasvattajan suuntaan, riskienhallintaa tietenkään unohtamatta”, Ketola sanoo.

Avanade teetti loka-joulukuussa Wakefield Research -tutkimusyhtiöllä Consumerization of IT -tutkimuksen. Sitä varten haastateltiin 605 suurten yritysten johtajaa ja IT-päättäjää 17 maassa. Pohjoismaissa tehtiin 100 haastattelua, joista 25 Suomessa.

Lisätietoa tutkimuksesta (englanniksi)

Avanade

Avanade tarjoaa liiketoimintaa tukevia teknologiaratkaisuja ja palveluita, jotka yhdistävät näkemyksen, innovaatiot ja Microsoft-teknologioiden erikoisosaamisen. Tuotteemme ja palvelumme auttavat tuhansia organisaatioita kaikilta toimialoilta tehostamaan toimintaansa, työntekijöidensä tuottavuutta ja asiakasuskollisuutta. Avanade yhdistää maailmanlaajuisen asiantuntijaverkostonsa liiketoiminta-, toimiala- ja teknisen osaamisen tarkkaan hiottuun toimintamalliin, joka tuottaa korkealaatuisia ratkaisuja hyödyntäen sekä vakiintuneita että uusia teknologioita – paikan päällä, pilvipalveluna tai ulkoistettuna. Avanaden enemmistöosuuden omistaa Accenture ja sen perustivat vuonna 2000 Accenture LLP ja Microsoft Corporation. Avanade työllistää 15 000 ammattilaista yli 20 maassa. Yhtiön Suomen konttori sijaitsee Helsingissä. Lisätietoa löytyy osoitteesta www.avanade.fi

YHTEYSTIEDOT MEDIALLE:

MILTTON: EVI FAGERNÄS