Bioteknologiayritys Amgen valittiin jälleen Suomen parhaaksi pieneksi työpaikaksi

Lääkkeitä kehittävän ja markkinoivan Amgenin Suomen-yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi pienten yritysten sarjassa jo kolmantena vuonna peräkkäin, kun Great Place to Work® Institute julkisti tänään Suomen parhaat työpaikat -listauksen. Työn merkityksellisyys ja työntekijöiden välinen luottamus olivat Amgenin menestyksen kulmakiviä.

Suomen parhaat työpaikat -tutkimuksen mukaan Amgenin työntekijät ovat ylpeitä työstään ja he kokevat työpanoksensa tärkeäksi.

”Hyvä työpaikka on sellainen, johon tulee aamulla mielellään, ja jossa työn kokee merkitykselliseksi. Tässä olemme selkeästi onnistuneet. Amgen tarjoaa bioteknologian saavutuksia sairaudenhoidon arkeen, joten työllämme on positiivisia vaikutuksia lukemattomien ihmisten elämään. Tämä on työtä, jolla todella on tarkoitus”, kertoo Amgenin Suomen maajohtaja Matti Arvela.

Merkittävä tekijä Amgenin menestyksen takana on myös työpaikalla vallitseva luottamus niin johtoa kuin työntekijöitä kohtaan. Luottamuksen rakennusaineina ovat selkeästi määritellyt tehtävänkuvat ja työntekijöille annettu itsenäisyys oman työnsä suorittamisen suhteen. Keskinäinen luottamus valaa myös pohjaa työn ja muun elämän yhteensovittamiselle.

”Kaikki lähtee luottamuksesta. Tämä pätee sekä töihin että työn ja muun elämän yhteensovittamiseen. Luottamus rakentuu, kun työtehtävät ja vastuut ovat selviä. Sillä, missä ja miten työtä tehdään, ei ole suurta merkitystä, vaan luotamme tässä työntekijöihimme. He ovat oman työnsä asiantuntijoita. Esimerkiksi lupia lyhyisiin asioiden hoitoon kesken työpäivän ei tarvitse kysellä erikseen, ja etätyö on mahdollista”, sanoo Arvela.

Hyvästä työpaikkahengestä kertoo myös se, että vaikka etätyö on mahdollista, se ei ole kovin suosittua Amgenilla. ”Ihmiset eivät halua jäädä paitsi porukan yhteisistä keskusteluista”, Arvela kertoo.

Suomen parhaat työpaikat -tutkimus perustuu yli 30 vuoden tutkimustyöhön hyvän työpaikan keskeisistä elementeistä.

Lisätiedot:
Matti Arvela, maajohtaja, Amgen, 040 518 6544, matti.arvela@amgen.fi

Amgen on vuonna 1980 perustettu amerikkalainen lääkeyritys, joka keskittyy kehittämään innovatiivisia lääkehoitoja vakaviin sairauksiin kuten syöpään, munuaissairauksiin, nivelreumaan ja osteoporoosiin. Amgenin pääkonttori sijaitsee Kaliforniassa, ja sillä on tytäryhtiöitä ympäri maailmaa. Suomeen Amgen tuli vuonna 1996 osana pohjoismaista organisaatiota. Amgen on yksi Suomen nopeimmin kasvavista lääkeyrityksistä, ja Espoon Keilarannassa Lifescience Centerissä sijaitsevassa konttorissa työskentelee tällä hetkellä 30 työntekijää.