Black Week pähkinänkuoressa: suomalaiset tekivät verkosta 25% enemmän ostoksia viime vuoteen verrattuna - perjantain suosituin tuote oli Apple iPhone 11 64GB

Klarnan tilastot paljastavat, että suomalaiset tekivät Black Friday -viikon aikana verkossa 25 prosenttia enemmän ostoksia viime vuoteen verrattuna. Suurin ostopiikki oli perjantaina kello 21.00–22.00 välisenä aikana. Hintavertailupalvelu Hintaoppaan mukaan verkkokauppojen keskimääräinen alennusprosentti Black Fridayna oli -4,0% prosenttia ja suosituin tuote perjantaina Apple iPhone 11 64GB 599 euron hinnalla.

Shoppailupalvelu Klarna on seurannut vuoden vilkkaimman ostoviikon kehitystä. Verkko-ostaminen oli aktiivista koko viikon ajan: suomalaiset tekivät viikon aikana verkko-ostoksia 25 prosenttia enemmän viime Black Friday -viikkoon verrattuna ja perjantaina kasvua viime vuoteen nähden oli 6 prosenttia.

Maanantai vahvisti asemaansa myyntipäivänä, kun suomalaiset tekivät ostoksia 87 prosenttia aktiivisemmin viime vuoden Black Friday -viikon maanantaihin verrattuna.  Perjantai oli kuitenkin yhä viikon suurin myyntipäivä. Klarnan tilastoista selviää, että eniten myyntiä Black Friday -viikon aikana tehtiin juuri perjantaina kello 21.00–22.00 välisenä aikana.

”Ostokset siirtyivät tänä vuona selkeästi verkkoon pandemiatilanteen takia myös Suomessa, mikä näkyy 25 prosenttia suurempana verkkomyyntinä viime vuoden Black Friday -viikkoon verrattuna. Suomalaiset tekivät ostoksia myös tasaisemmin koko viikon ajan, ja monet ilmoittivat ennen Black Week viikkoa suunnitelleen ostonsa hyvissä ajoin etukäteen”, toteaa Klarnan markkinointijohtaja Jannica Nyman.

Klarnan tilastoista selviää, että Suomen aktiivisimmat Black Friday -shoppailijat löytyvät tänä vuonna maantieteellisesti Pirkanmaalta (+31% kasvua viime vuoteen nähden), Pohjois-Pohjanmaalta (+30%) ja Uudeltamaalta (+28%). Tähän tulokseen päädytään, kun eri alueilla asuvien ihmisten ostokäyttäytymistä verrataan kuluneen viikon ja viime vuoden Black Friday -viikon välillä.

Black Friday -viikon aikana naiset tekivät valtaosan ostoksista, kuten myös viime vuonna. Nyt shoppailijoista 75 prosenttia oli naisia ja 25 miehiä. Yli 66-vuotiaat suomalaiset lisäsivät shoppailua Black Friday -viikolla ikäryhmistä eniten.

Apple iPhone 11 64GB perjantain suosituin tuote

Myös Hintaoppaan hakujen perusteella Black Friday -viikon suosio kasvoi viime vuodesta: viikon ajan hakuja tehtiin jopa 45 prosenttia enemmän viime vuoteen verrattuna.

”Tänä vuonna Black Friday ja Black Week laajentuivat entisestään, kun moni kauppa avasi tarjouksensa jo viikkoa aikaisemmin perjantaina. Kuluttajat olivat aktiivisia jo alkuviikosta ja Black Weekin maanantai kasvoi ostospäivistä eniten”, kertoo Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett.

Eräs Black Fridayn seuratuimmista trendeistä on hintojen kehittyminen. Hintaoppaan seurannan mukaan verkkokauppojen tuotteista 34 prosenttia oli Black Fridayna alennuksessa. Keskimääräinen alennusprosentti oli -4,0%*, mutta viikon aikana nähtiin myös suuria alennuksia. Esimerkiksi Sony Bravia KD55X7055 -television hinta laski Black Weekillä 699 eurosta 399 euroon, eli alennusprosentiksi muodostui -43%.

Hintaoppaan data osoittaa, että Black Fridayn suosituimmat tuotekategoriat olivat tänä vuonna matkapuhelimet, kuulokkeet ja näytöt. Viime vuoteen verrattuna suosio kasvoi eniten robottipölynimurit ja legot -kategorioissa.

Apple iPhone 11 64GB nousi perjantain suosituimmaksi tuotteeksi 599 euron hinnalla. Toiseksi suosituin tuote oli Sony PlayStation 5 (PS5) pelikonsoli ja kolmanneksi suosituin Jabra Elite 75t -kuulokkeet.

”Osaa tuotteista myytiin perjantaina myös normaalia kalliimmalla hinnalla. Perjantaina klikatuista** tuotteista hinta nousi 22% prosentilla tuotteista”, Matinvesi-Bassett kertoo.

Marraskuun alennusmyyntiputki jatkuu vielä Cyber Mondaylla

Black Friday 2020: suosituimmat kategoriat

1.      Matkapuhelimet

2.      Kuulokkeet

3.      Näytöt

Black Friday 2020: suosituimmat tuotteet

1.      Apple iPhone 11 64GB

2.      Sony PlayStation 5 (PS5) -pelikonsoli

3.      Jabra Elite 75t -kuulokkeet

4.      Polar Ignite -urheilukello

5.      Samsung Galaxy S10 128GB

6.      Polar Vantage M -urheilukello

7.      MSI Optix MAG271CP -näyttö

8.      Sony PlayStation Plus 1 Year Subscription Card

9.      Sony PlayStation 4 (PS4) Slim 500 GB -pelikonsoli

10.   Apple iPhone 11 128GB

Hintaopas kerää kuluttajille 830 verkkokaupan hinnat yhdelle sivulle. Palvelussa on 521 844 indeksoitua tuotetta ja 2 348 048 indeksoitua hintaa.

*Vertailu perustuu 400 000 tuotteen prosentuaaliseen hinnanmuutokseen. Hintaopas vertasi 1.1.2020 ja 27.11.2020 voimassa olleita hintoja.
**Hintaopas on verrannut Black Fridayna 27.11.2020 klikattujen 92 000 tuotteen hintaa siihen, minkä hintaisia samat tuotteet olivat 1.11.2020

Liisa Matinvesi-Bassett, maajohtaja, hintaopas.fi, liisa.matinvesi@hintaopas.fi, 050 414 9301

Klarna Press Office, press@klarna.com

Hintaopas
Hintaopas.fi on riippumaton ja Suomen kattavin tuotteiden vertailupalvelu. Hintaopas sisältää 830 Suomessa toimivan verkkokaupan hinta- ja tuotetiedot, jotka helpottavat kuluttajien päätöksentekoa. Hintaoppaan käyttäminen on kuluttajille ilmaista ja läpinäkyvää, koska palvelu kattaa kaikki verkkokaupat huolimatta siitä, ovatko ne Hintaoppaan asiakkaita vai eivät. Hintaopas on perustettu vuonna 2002 ja toimii samalla konseptilla kymmenessä maassa. Hintaoppaan omistaa norjalainen mediakonserni Schibsted Media Group, jonka palveluita Suomessa ovat myös Tori.fi ja Lendo.fi.

Klarnasta
Klarna tekee shoppailusta smooothia. Klarnan avulla maksat heti tai vasta tuotteen saavuttua. Yli 200 000 kauppiasta tarjoaa Klarnan innovatiivisen shoppailukokemuksen asiakkailleen verkossa ja myymälässä. Näiden joukossa ovat esimerkiksi H&M, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Abercrombie & Fitch, Nike ja AliExpress. Yrityksen arvoksi on tällä hetkellä arvioitu 10,65 miljardia dollaria, mikä tekee Klarnasta Euroopan arvokkaimman finctech-yrityksen ja yhden maailman suurimmista yksityisistä fintech-yrityksistä. Klarna on perustettu vuonna 2005, sillä on yli 3 500 työntekijää ja se toimii 17 maassa. Lue lisää: klarna.com