BoD:n tuoteuudistuksen myötä kirjan julkaisu entistä helpompaa

Suomessa jo kuusi vuotta markkinoilla ollut BoD™ – Books on Demand GmbH – uudistaa tuoteportfoliotaan ja sopimusehtojaan tavoitteena tehdä kirjan julkaisusta kirjailijalle entistä helpompaa ja kannattavampaa. Uudistuksen myötä muun muassa kirjailijan palkkio e-kirjamyynnistä nousee 50 prosenttiin ja sopimuskausi lyhenee viidestä vuodesta kahteen.

Tuoteuudistusta lähdettiin tekemään yhdessä asiakkaiden kanssa, ja lopputuloksena BoD palvelee asiakkaitaan entistä vahvemmin. BoD on alusta alkaen halunnut tarjota varsinkin aloitteleville kirjailijoille väylän päästä markkinoille, sillä heidän on yhä vaikeampi saada kirjansa julkaistua perinteisten kustantamoiden kautta. Kesäkuun uudistusten myötä BoD haluaa kannustaa vielä empiviä kirjailijanalkuja mukaan. ”Olemme asiakkaidemme kanssa keskusteltuamme päättäneet uudistaa ja vahvistaa palvelutarjontaamme. Ensisijainen tavoitteemme on, että kirjan julkaisu on kirjailijalle helpompaa ja vaivattomampaa”, kertoo Florian Geuppert, BoD:n toimitusjohtaja.

E-kirjasta entistä kannattavampaa kirjailijalle

Yksi tuoteuudistukseen vaikuttanut tekijä on e-kirjojen suosion kasvaminen. E-kirjojen markkinat kasvavat jatkuvasti erityisesti uusien lukulaitteiden ansiosta, ja BoD:n myyntiluvuista e-kirjan osuus onkin kaksinumeroinen – selkeästi yli markkinoiden keskiarvon. BoD on ottanut e-kirjojen suosion huomioon, ja ammattitaitoinen konvertointi e-kirjamuotoon sisältyy jokaiseen kirjaprojektiin. Lisäksi kirjailijan e-kirjamyynnistä ansaitsema palkkio nousee 50 prosenttiin aiemmasta 25 prosentista.

Korkeamman palkkion maksamisen mahdollistavat niin e-kirjojen markkinoiden kasvu kuin BoD:n sisäisten prosessien keventäminen. Kilpailijoihin verrattaessa BoD:n tarjonta on erittäin houkutteleva sekä palkkioiden että jakelukanavien laajuuden suhteen: kirjailijan mahdollisuudet saada kirjansa näkyville ja tienata palkkiota kasvavat.

Sopimuskauden lyhentäminen ja hintamuutokset tekevät palveluista entistä helpommin lähestyttäviä

Asiakkailtaan saamansa palautteen perusteella BoD on päättänyt keventää sopimusehtojaan lyhentämällä kirjasopimuksen kautta viidestä vuodesta kahteen. ”Asiakkaamme ovat erittäin tyytyväisiä, minkä huomaa muun muassa siitä, että he suosittelevat meitä ahkerasti eteenpäin. Olemme kuitenkin asiakastyytyväisyyskyselyiden kautta huomanneet, että monelle ensikertalaiselle, jolla ei ole kokemusta yhteistyöstä BoD:n kanssa, viisivuotinen sopimus on ollut kynnyskysymys kirjan julkaisussa. Kahden vuoden sopimuksella tulemme asiakkaitamme vastaan”, Geuppert valaisee uudistuksen taustoja.

Lisäksi BoD laskee jo ennestään kilpailukykyisiä hintojaan ja selkeyttää hinnoitteluaan. Lisämukavuutta tuova henkilökohtaisen palvelun paketti Comfort halpenee 299 eurosta 249 euroon. BoD kasvattaa myös Profi-kansipohjiensa valikoimaa, joten yhteensä kirjailija voi nyt valita mieleisensä 36 pohjasta.

Lisätietoja BoD:sta

BoD™ – Books on Demand GmbH – on digitaalisen kirjanjulkaisualan markkina- ja teknologiajohtaja Manner-Euroopassa ja tarjoaa kirjailijoille ja kustantamoille ammattimaisia kirjojen julkaisu- ja painopalveluita sekä mahdollisuuden e-kirjan julkaisuun painetun nimikkeen rinnalla. BoD:n liikeidea perustuu moderniin print-on-demand -teknologiaan: Kirjoja painetaan vasta tilauksesta, eikä asiakas näin joudu rahoittamaan kirjasta tiettyä painosmäärää. BoD on kansainvälinen yritys, joka on ollut vuodesta 2007 alkaen Suomen markkinoilla ja sen toiminta on vahvassa kasvussa. BoD:n palvelimella on yhteensä yli miljoona nimikettä, ja yrityksellä on näin ollen vahva asema kirja-alalla.

Yhteydenotot: Miltton, Ulla Helander, ulla.helander@miltton.fi, 040 741 9615