Budbee ja Tokmanni yhteistyöhön – jatkossa kauppaketjun verkkokauppakuljetukset saa fossiilivapaina

Ruotsalainen kuljetusalan teknologiayritys Budbee ja Suomen suurin halpakauppaketju Tokmanni aloittavat yhteistyön, jonka ansiosta Tokmannin asiakkaat voivat jatkossa valita verkkokauppatilauksilleen uusiutuvalla energialla toteutetun kotiinkuljetuksen. Yhteistyö tukee Tokmannin tavoitetta saavuttaa hiilineutraalius vuonna 2025.

Uusiutuvalla energialla toimitettaviin verkkokauppatoimituksiin erikoistunut Budbee laajentaa jälleen toimintaansa Suomessa aloittamalla yhteistyön kauppaketju Tokmannin kanssa. Tokmannin asiakkaat voivat verkkokaupassa asioidessaan valita jatkossa tilauksensa toimitettavaksi Budbeen kuljetuksilla joko suoraan kotiovelle tai valitsemaansa pakettiautomaattiin. Tokmannilla on noin 200 myymälää ympäri Suomea, minkä lisäksi se palvelee laajaa asiakaskuntaa myös verkkokauppansa kautta.

On hienoa, että näin merkittävä suomalainen toimija hyppää kelkkaamme ja mahdollistaa kestävämmän tavan tehdä ostoksia verkossa”, iloitsee Budbee Suomen kaupallinen johtaja Rita Kerola.

Budbee on fossiilivapaa toimituspalvelu, jonka kehittämän ainutlaatuisen algoritmin ansiosta toimitusreitit on mahdollista suunnitella ja optimoida niin, että niiden ympäristövaikutukset saadaan minimiin. Budbee käyttää biopolttoainetta ja sähköä kaikissa toimituksissaan, mikä tekee sen operoiman logistiikan "viimeisen mailin" täysin fossiilivapaaksi.

Tokmannin tavoitteena on olla oman toimintansa osalta hiilineutraali vuonna 2025. Tavoitteet on tarkoitus saavuttaa pienentämällä energiankulutusta ja parantamalla energiatehokkuutta, lisäämällä uusiutuvan lämmön käyttöä ja hankkimalla uusiutuvan energian sertifikaatteja. Yhteistyö Budbeen kanssa on askel kohti kestävämpää liiketoimintaa.

Ilmastopäästöjen vähentäminen on yksi tärkeimpiä tavoitteitamme. Keskitymme toiminnassamme jatkuvasti siihen, mihin voimme itse parhaiten vaikuttaa, eli oman toimintamme ja kuljetuksien suoriin ilmastovaikutuksiin. Tässä verkkokaupan kotiinkuljetukset ovat tärkeässä osassa”, kertoo Tokmannin vastuullisuuden projektipäällikkö Terhi Uusitalo.

Budbeella on yli 35 miljoonaa käyttäjää Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Belgiassa ja Alankomaissa. Suomessa Budbee toimii pääkaupunkiseudulla, Keravalla, Järvenpäässä, Tuusulassa, Jyväskylässä, Kuopiossa, Lahdessa, Oulussa, Tampereella sekä Turussa. Brändit, kuten Ruohonjuuri, Sportamore, H&M, Asos, Stadium sekä Musti ja Mirri tarjoavat kuluttajille mahdollisuuden valita Budbeen verkkokauppakuljetusten toimituskumppaniksi.

Rita Kerola
Head of Commercial, Budbee Finland
rita.kerola@budbee.com

Ann Sonne
VP of Communication, Budbee
ann.sonne@budbee.com

Veli-Pekka Ääri
Tokmannin markkinointi- ja viestintäjohtaja
veli-pekka.aari@tokmanni.fi

Tietoa Budbeesta
Budbee on vuonna 2016 Ruotsissa perustettu teknologiayritys, jonka tavoitteena on tehdä verkkokauppaostosten tekemisestä helpompaa. Budbee käyttää itseoppivaa järjestelmää ja itse räätälöityjä algoritmeja, ja sen kattavat pakkettiautomaattiverkostot ja kotitoimitukset tavoittavat yli 35 miljoonaa ihmistä Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa, Belgiassa ja Alankomaissa. Heti perustamisestaan lähtien Budbeelle on ollut kaikkein tärkeimpänä asiakkaiden tarpeet, ja tähän mennessä yli 7 miljoonan asiakkaan tilaukset on toimitettu heille saman tai seuraavan päivän aikana käyttäen polkupyöriä, sähköajoneuvoja sekä biopolttoaineita. Sadat suuret verkkokauppatoimijat, kuten ASOS, Zalando, Inditex ja H&M, käyttävät Budbeen palveluja. Budbeella on takanaan sijoittajina muun muassa Kinnevik, Stena Sessan sekä AMF, ja siitä onkin hyvää vauhtia kehittymässä Euroopan johtava verkkokaupan alusta. Aina asiakas sydämessä. www.budbee.fi

Tietoa Tokmannista
Tokmanni on Suomen suurin halpakauppaketju. Noin 4 100 tokmannilaista helpottaa ihmisten arkea ja juhlaa tarjoamalla monipuolisen ja ajankohtaisen valikoiman kotimaisia ja kansainvälisiä merkkituotteita sekä muita laadukkaita tuotteita aina edulliseen hintaan. Noin 200:n eri puolilla Suomea sijaitsevan myymälänsä ja verkkokauppansa ansiosta Tokmanni on aina lähellä palvelemassa ihmisiä. Vuonna 2021 Tokmannin liikevaihto oli 1 142 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 106 miljoonaa euroa. Tokmannin osakkeet on listattu Nasdaq Helsingin pörssilistalle.