Budbee keräsi yli 52 miljoonan euron rahoituksen

Budbee on verkkokaupan kotiinkuljetuksiin erikoistunut ruotsalainen startup, joka pyrkii logistiikkaa ja teknologiaa yhdistävällä ratkaisullaan parantamaan verkkokauppatilausten viimeistä vaihetta ja lisäämään ihmisten tyytyväisyyttä verkkokauppa-asiointiin, kestävää kehitystä unohtamatta.

Yritys onnistui keräämään viimeisimmällä rahoituskierroksella yli 52 miljoonan euron (SEK 525M) rahoituksen uusilta sekä vanhoilta sijoittajiltaan. Kierroksen veti AMF, joka on yksi Ruotsin johtavista eläkeyhtiöistä ja Nasdaq Tukholman suurimmista omistajista. AMF itse investoi Budbeehen lähes 24 miljoonaa euroa, mikä tekee eläkeyhtiöstä yhden Budbeen kolmesta suurimmasta omistajasta.

Nykyisiin omistajiin lukeutuvat Stena Sessan, Kinnevik ja H&M CO:LAB osallistuivat myös uudelle rahoituskierrokselle. Tämä nostaa Budbeen kokonaisrahoituksen yhteensä lähes 92 miljoonaan euroon.

Budbee aikoo keskittää varat kansainväliseen laajentumiseen. Lisäksi yritys investoi teknologiaan ja prosesseihin, joilla voidaan entisestään parantaa asiakaskokemusta sekä edistää kestävää kehitystä.

Tällä hetkellä Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Hollannissa toimiva Budbee on ratkaissut verkkokaupan viimeisen etapin teknologiaan pohjautuvalla ratkaisullaan, joka tarjoaa asiakkaalle helpon ja ekologisemman vaihtoehdon verkkokauppaostosten toimituksille. Innovaationsa avulla Budbee on noussut lyhyessä ajassa Pohjoismaiden markkinajohtajaksi ja kasvanut räjähdysmäisesti yrityksen perustamisesta saakka. Budbee perustettiin vuonna 2015 ja sen pääkonttori sijaitsee Tukholmassa.

Budbee tekee kuukausittain miljoonia toimituksia, joiden määrä on kasvanut jo yli 200 prosentilla viime vuoteen verrattuna. Yrityksen palveluihin luottavat niin pienemmät yksityiset toimijat kuin suuret kansainväliset brändit, kuten ASOS, Zalando ja H&M. Budbeetä oletus-toimitusvaihtoehtona tarjonneet yritykset ovat todistaneet yhteistyön kannattaneen – tilausten keskimääräinen arvo, palaavien asiakkaiden määrä ja asiakkaiden ostotiheys ovat kaikki kasvaneet Budbeen käytön myötä.

”Kun perustin Budbeen vuonna 2015, näimme yhdessä tiimini kanssa teknologiassa valtavaa potentiaalia mullistaa verkkokauppatoimitukset”, kertoo Fredrik Hamilton, Budbeen perustaja ja toimitusjohtaja.

”Olemme rakentaneet palvelun, jota rakastaa miljoonat asiakkaamme Ruotsissa, Suomessa, Tanskassa ja Hollannissa. AMF on yksi Ruotsin johtavista eläkeyhtiöistä ja olemme iloisia, kun voimme toivottaa heidät tervetulleeksi mukaan pitkäaikaiseksi omistajaksi ja tukemaan pyrkimystämme laajentua ja parantaa miljoonien eurooppalaisten verkkokauppakokemusta”, jatkaa Hamilton.

”Budbee on erittäin mielenkiintoinen ruotsalainen yritys, jolla on kilpailukykyisiä, älykkäitä ratkaisuja alalla, jolla on nopea rakenteellinen kasvu. Heidän kestävän kehityksen päämääränsä, joiden pyrkimyksenä on tehdä kaikista kuljetuksista fossiilittomia, kasvattaa entisestään yrityksen vetovoimaa ja kirkastaa sen tulevaisuuden näkymiä. Odotamme pitkäaikaista ja aktiivista omistajuutta heidän jatkuvan kasvunsa tiellä”, sanoo Anders Oscarsson, Head of Equity, AMF.

”Budbee on osoittanut valtavaa kasvua parin viime vuoden aikana, ja heidän tiiminsä on tehnyt merkittäviä investointeja vastatakseen ympäristöystävällisten toimitusten kasvavaan kysyntään. Olemme iloisia siitä, että yritys vahvistaa entisestään pääomapohjaansa nykyisten osakkaiden sekä uuden sijoittajan, AMF:n tuella, ja että se on luonut entistä vahvemman pohjan jatkuvalle ja kestävälle kasvulle tulevaisuudessa”, kommentoi Stena Sessanin sijoitusjohtaja Fredrik Konopik.

”Verkkokaupan viimeiset metrit ovat avainasemassa asiakastyytyväisyyden kannalta – Fredrik ja hänen tiiminsä ovat rakentaneet Budbeestä markkioidensa ykkösvaihtoehdon niille, jotka haluavat kitkattoman toimituskokemuksen. Olemme innoissamme tämän rahoituskierroksen luomasta uudesta kumppanuudesta AMF:n kanssa, sillä näin jatkamme menestyksekästä laajentumista uusilla ja nykyisillä markkinoilla, sekä odotamme innolla myös tuotekategorian laajentumista”, sanoo Kinnevikin toimitusjohtaja Georgi Ganev.

”Olemme innoissamme saadessamme jatkaa Budbeehen investointia ja ollessamme osa heidän menestystarinaansa. Me todella uskomme koko heidän tiimiinsä ja odotammekin, että pääsemme yhdessä tarjoamaan palveluita, jotka mahdollistavat vieläkin paremman asiakaskokemuksen asiakkaillemme”, kommentoi Nanna Andersen, CO:LAB H&M Groupin johtaja.

Carnegie Investment Bank ja Nordea Bank Abp, Ruotsin tytäryhtiö, ovat toimineet Budbeen rahoitusneuvojina tämän rahoituskierroksen yhteydessä.

Aleksi Poropudas, Head of Operations, Finland

aleksi.poropudas@budbee.com+358 400 922 301

Rita Kerola, Head of Commercial, Finland

rita.kerola@budbee.com+358 40 8656 892

Budbee on teknologiayritys, joka vastaa verkkokauppakuljetusten haasteisiin ratkaisulla, joka yhdistää Budbeen oman logistiikan ja teknologisen innovaation kokonaisuudeksi nimeltä Logtech. Olemme uudistaneet vuodesta 2016 saakka verkkokaupan kotiintoimitusten alaa antamalla päätäntävallan toimitusajasta ja -tavasta asiakkaalle. Tarjoamme innovatiivisia ja joustavia toimituspalveluita yli 25 miljoonalle kuluttajalle Tanskassa, Suomessa, Ruotsissa ja Alankomaissa. Olemme dynaaminen ja vauhdilla kasvava yritys, jonka ensisijaisena tavoitteena on luoda asiakkaalle paras mahdollinen kokemus verkkokaupan kotiinkuljetuksesta. Budbee toimii Suomessa pääkaupunkiseudun lisäksi Tampereella, Turussa ja Oulussa, ja sitä käyttävät esimerkiksi Elisa, Yliopiston Apteekki, Gigantti, Sportamore,Musti ja Mirri, Asos, XXL, Lindex, Stadium sekä Ruohonjuuri. www.budbee.fi

AMF on eläkeyhtiö kaikille, jotka etsivät yksinkertaisia ja luotettavia eläkeratkaisuja, jotka tuottavat korkeita tuottoja edullisesti. AMF hallinnoi neljän miljoonan asiakkaan noin 650 miljardin kruunun varoja. AMF:n omistus jakautuu tasaisesti Ruotsin ammattiyhdistysliiton (LO) ja Ruotsin yritysliiton kesken, ja se toimii keskinäisten periaatteiden mukaisesti, mikä tarkoittaa, että kaikki voitot palautetaan asiakkaalle.