Digilaitteiden elinkaari huolestuttaa: ”Mitä tapahtuu käytöstä poistettujen laitteiden tiedolle?”

Digitaalisia laitteita uusitaan Suomessa vauhdilla. Vanhat laitteet lähtevät useimmiten seuraavalle käyttökierrokselle. Tekniikkaansa uusivat yksityiset ja julkisen tahon toimijat ovatkin yhteisen ongelman edessä.

Digilaitteen elinkaari on lyhyt. Käytöstä poistetaan jatkuvasti valtavia määriä tietokoneita, tabletteja ja älypuhelimia.

Kun koulu, sairaala, poliisi tai muu julkinen toimija uusii tekniikkaansa, on vanhojen laitteiden sisältämän tiedon kanssa oltava erityisen huolellisia. Vaikka läppäreitä ja puhelimia olisi yritetty omatoimisesti tyhjentää, sisältävät ne yleensä vielä senkin jälkeen materiaalia, joka ei saisi joutua vääriin käsiin.

”Monia mietityttää ihan syystä, mitä tapahtuu vanhojen laitteiden sisältämälle tiedolle. Tietoturvallinen tyhjennys osana laitteen elinkaarta mahdollistaa laitteen toisen käyttökierroksen”, 3 Step IT:n julkishallinnon päällikkö Erkki Kondelin kertoo.

Kondelin tietää mistä puhuu, sillä 3 Step IT on Pohjoismaiden suurin kunnostettujen tietokoneiden ja mobiililaitteiden jälleenmyyjä. Vantaan Porttisuon logistiikkakeskuksessa tyhjennetään vuosittain jopa 160 000 laitetta.

Tarkka raportointi osa tietoturvaa

97 prosenttia 3 Step IT:n tyhjentämistä laitteista päätyy toiselle käyttökierrokselle. Silloin pelkkä tiedon tuhoaminen ei riitä, vaan tyhjennys pitää myös pystyä osoittamaan. Kaikki logistiikkakeskukseen tulevat laitteet rekisteröidään, ja asiakas näkee toteutetut tietoturvakäsittelyt reaaliaikaisesti vuokrausrekisteristä.

Tietoturvapalvelun lisäksi 3 Step IT tarjoaa it-laitteiden vuokrausta, hallinnointia ja uusimista yksityiselle ja julkiselle sektorille. Kaikista laitteista pidetään tarkkaa lukua. 3 Step IT auttaa laitteiden sijainnin seurannassa ja kertoo, jos laite ei käytön jälkeen palaudu laiterekisteriin. Kun laite on jatkuvasti jäljitettävissä, ei tietoakaan päädy ulkopuolisten käsiin.

”Laitteiden sijainnista huolehtiminen on asiakkaillemme jatkuvasti tärkeämpää”, 3 Step IT:n Kondelin sanoo.

Viime vuonna historiansa parhaimman tuloksen tehnyt 3 Step IT on tällä hetkellä vahvassa kasvussa. Syyskuun lopulla julkistettiin jo kolmas yritysosto tänä vuonna, kun yritys hankki norjalaisen ITmove-yhtiön. Kesäkuussa 3 Step IT osti kotimaisen it-palvelutalo Nevtorin, ja syyskuun alussa se hankki ruotsalaisen it-rahoitusyhtiön TEC Financen.

Lisätietoja: 3 Step IT:n julkishallinnon päällikkö Erkki Kondelin, puh. 044 547 4422, erkki.kondelin@3stepit.com

Step IT on tietotekniikan hallinnointiin ja vuokraukseen erikoistunut palveluyritys. Palvelu koostuu kohteiden vuokrauksesta, käytönaikaisesta hallinnoinnista sekä tehokkaasta ja ympäristöystävällisestä uudistamisesta. Asiakkaan tukena on 3 Step IT:n palvelutiimi ja monipuolisesti tietoa tuottava käyttöomaisuusrekisteri. 3 Step IT on perustettu Suomessa vuonna 1997 ja yritys on alusta alkaen kasvanut voimakkaasti ja kannattavasti. Tällä hetkellä 3 Step IT:llä on tytäryhtiöt yhdessätoista maassa. www.3stepit.com