DLA PIPER POHJOISMAIDEN SUURIMMAKSI ASIANAJOTOIMISTOKSI: TANSKALAINEN LETT OSAKSI DLA PIPERIA

Tanskalainen LETT tulee osaksi DLA Piperia, jonka seurauksena yrityksestä tulee Pohjoismaiden suurin asianajotoimisto henkilöstön sekä yrityskauppojen määrässä mitattuna. DLA Piper lanseeraa Suomessa alansa ensimmäisen tekoälysovelluksen.

LETT:n liittymisen myötä DLA Piperista tulee ensimmäinen asianajotoimisto, jolla on toimistot niin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa kuin Tanskassa. Suomalainen asianajotoimisto Peltonen LMR Oy liittyi viime vuoden helmikuussa osaksi DLA Piperia.

”Ensimmäinen vuosi osana DLA Piperia on konkretisoinut suomalaisyritysten kansainvälisiä tarpeita. Olemme avustaneet suomalaisia yrityksiä kaikilla mantereilla, niin useampiin maihin liittyvissä järjestelyissä kuin yksittäisiin maihin kohdistuvissa toimeksiannoissa. Tanskan mukaantulon myötä toimitamme mutkattomasti yhdestä osoitteesta korkealaatuiset, kaikki Pohjoismaat kattavat asianajopalvelut”, sanoo Johan Schmidt, DLA Piperin toimitusjohtaja Suomessa.

LETT:n mukaantulon myötä DLA Piperista tulee eniten yrityskauppoja tekevä asianajotoimisto Pohjoismaissa. Tämä asema DLA Piperilla on jo ennestään eurooppalaisella ja globaalilla tasolla. LETT tulee virallisesti osaksi DLA Piperia toukokuun loppuun mennessä.

”LETT:n liittyminen osaksi DLA Piperia luo pohjoismaisen kokonaisuuden, johon sekä kuulumme historiallisesti, että jonka arvopohjan jaamme”, Schmidt lisää.

DLA Piperilla alansa ensimmäinen tekoälysovellus Suomessa

DLA Piper tuo ensimmäisenä asianajotoimistona Suomessa asiakkaidensa käyttöön sopimusten analysointiin tarkoitetun tekoälyn. Kyseessä on kanadalaiselta Kira Systemsilta lisensoitu koneoppiva teknologia, jota DLA Piper hyödyntää globaalisti. Sopimusten analysointiin liittyvää tekoälyä hyödynnetään suurien sopimusaineistojen läpikäynnissä. Suuret yrityskaupat voivat käsittää tuhansia asiakirjoja, ja aiemmin niiden tarkastus on suoritettu manuaalisesti.

Kiran avulla tarkastuksessa hyödynnetään oppivaa koneälyä, mikä vähentää yrityksissä ja asianajotoimistoissa nykyään manuaalisesti tehtävää juristityötä ja nostaa tarkastuksen nopeutta, laatua ja luotettavuutta. Teknologiaa voidaan hyödyntää myös esimerkiksi yrityskauppoja edeltävässä selvittelytyössä, yrityskauppojen jälkeisessä integraatiovaiheessa tai lainsäädännön muutosten johdosta tehtävissä compliance-selvityksissä.

”Teknologian hyödyntämisessä juridisissa palveluissa ollaan maailmalla ainakin 2-3 vuotta Suomea edellä. Haluamme tuoda nämä teknologiat nyt suomalaisten yritysten käyttöön. Käymme avointa keskustelua yritysten kanssa siitä, miten teknologia voisi palvella heidän tarpeitaan”, sanoo Markus Oksanen, DLA Piperin osakas.

Johan Schmidt, toimitusjohtaja, Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy
puh. 040 502 4004, johan.schmidt@dlapiper.com

Markus Oksanen, osakas, Head of IPT, Asianajotoimisto DLA Piper Finland Oy
puh. 040 588 0431, markus.oksanen@dlapiper.com