Drake jälleen maailman kuunnelluin – Spotify esittelee vuoden 2016 maailmanlaajuisesti kuunnelluimmat artistit, kappaleet ja albumit

Spotify tekee vuosittain joulukuussa katsauksen kuluneen vuoden musiikkiin. On jälleen aika tarkastella, mitkä kappaleet, artistit ja albumit muodostivat musiikkivuoden 2016, sillä tänään julkaistaan soitetuimmat kappaleet sekä menneen vuoden menestyjät niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti.

Kansainvälisesti kuunnelluin artisti on Drake, mutta suomalaiset kuuntelivat puolestaan eniten JVG:tä, joka ylsi ykköseksi myös suomalaisten miesartistien listalla. Suomalaiset kuuntelevatkin pääosin kotimaista musiikkia: Suomen kymmenestä kuunnelluimmista artisteista vain yksi ei ole kotimaista tuotantoa. Myös suomalaisten eniten kuuntelemista kappaleista yli puolet on kotimaisia. Kuunnelluin suomalainen naisartisti on SANNI ja kuunnelluin albumi puolestaan Justin Bieberin albumi Purpose.

Musiikkivuosi 2016 Spotifyssa

Maailmanlaajuisesti kuunnelluimmat artistit:

Drake on toista vuotta putkeen maailman kuunnelluin artisti vuoden 2016 aikana kertyneellä yli 4,7 miljardilla kuuntelukerralla. Artisti onkin yli tuplannut ennätyksensä 1,8 miljardista kuuntelukerrasta vuodelta 2015. Tässä lista maailmanlaajuisesti kuunnelluimmista artisteista:

1. Drake
  2. Justin Bieber
  3. Rihanna
  4. Twenty One Pilots
  5. Kanye West

Suomen kuunnelluimmat artistit:

1. JVG
  2. Cheek
  3. SANNI
  4. Nikke Ankara
  5. Elastinen
  6. Teflon Brothers
  7. Antti Tuisku
  8. Mikael Gabriel
  9. Twenty One Pilots
  10. Evelina

Maailmanlaajuisesti kuunnelluimmat naisartistit

Rihanna on toista vuotta putkeen vuoden kuunnelluin naisartisti yli 2,5 miljardin kuuntelukerrallaan. Toiselle sijalle ylsi Ariana Grande, jota seurasivat Sia, Adele ja Fifth Harmony:

1. Rihanna
  2. Ariana Grande
  3. Sia
  4. Adele
  5. Fifth Harmony

Suomen kuunnelluimmat naisartistit:

1. SANNI
  2. Evelina
  3. Sia
  4. Vesala
  5. Rihanna

Maailmanlaajuisesti kuunnelluimmat miesartistit

Draken jälkeen soitetuimmaksi miesartistiksi nousi Justin Bieber loppuvuodesta 2015 julkaistun albuminsa Purpose siivittämänä. Listan kärkeen pääsivät myös Twenty One Pilots, Kanye West ja Coldplay:

1. Drake
  2. Justin Bieber
  3. Twenty One Pilots
  4. Kanye West
  5. Coldplay

Suomen soitetuimmat miesartistit:

1. JVG
  2. Cheek
  3. Nikke Ankara
  4. Elastinen
  5. Teflon Brothers

Maailmanlaajuisesti soitetuimmat kappaleet

Draken One Dance teki historiaa syrjäyttäen Lean On -hitin Spotifyn kaikkien aikojen suosituimpana kappaleena. One Dance on kerännyt Spotifyssa tähän päivään mennessä yli 970 miljoonaa kuuntelukertaa.

1. One Dance (feat. WizKid and Kyla) - Drake
  2. I Took A Pill in Ibiza - Seeb Remix - Mike Posner
  3. Don’t Let Me Down (feat. Daya) - The Chainsmokers
  4. Work - Rihanna
  5. Cheap Thrills - Sia

Suomen kuunnelluimmat kappaleet:

1. Faded – Alan Walker
  2. Hehkuu – JVG
  3. Cheap Thrills – Sia
  4. Että mitähän vittua – SANNI
  5. Honey – Evelina
  6. Pannaan Suomi Kuntoon – Petri Nygård
  7. Hubba Bubba – Teflon Brothers
  8. The Ocean – Mike Perry
  9. Paluu tulevaisuuteen – JVG
  10. Don't Let Me Down – The Chainsmokers

Maailmanlaajuisesti kuunnelluin albumi

Julkaisunsa jälkeen Views on kerännyt yli 2,2 miljardia soittokertaa Spotifyssa vuoden 2016 aikana tehden siitä vuoden kuunnelluimman albumin. Vuoden viisi kuunnelluinta albumia ovat olleet:

1. Views - Drake
  2. Purpose - Justin Bieber
  3. ANTI - Rihanna
  4. Blurryface - Twenty One Pilots
  5. Beauty Behind The Madness - The Weeknd

Suomen kuunnelluimmat albumit

1. Purpose – Justin Bieber
  2. Blurryface – Twenty One Pilots
  3. Alpha Omega – Cheek
  4. Peace Is The Mission: Extended – Major Lazer
  5. This Is Acting (Deluxe Version) – Sia
  6. Views – Drake
  7. A Head Full Of Dreams – Coldplay
  8. En kommentoi – Antti Tuisku
  9. Kiitos ei ole kirosana – Haloo Helsinki!
  10. Lukas Graham – Lukas Graham

Eniten kuuntelukertoja yhdessä päivässä

The Weeknd pitää hallussaan ennätystä yhden päivän aikana eniten kuuntelukertoja saavuttaneesta kappaleestaan. Ennätys tehtiin 26.11.2016.

Vilkas vuosi pohjoismaiselle musiikille

2016 on ollut loistava vuosi pohjoismaisille artisteille, sillä pohjoismaista musiikkia ei ole koskaan aiemmin soitettu näin paljon alueemme ulkopuolella. Spotifyn ja suoratoiston avulla artistit voivat saavuttaa faninsa hetkessä ympäri maailman, ja kansainvälisillä top-listoilla on ollut pohjoismaisten artistien kappaleita kuten tanskalaisen Lukas Grahamin kappale 7 years ja Alan Walkerin hitti Faded.

Listoilla nähdään myös monia muita pohjoismaisia ​​artisteja kuten Mø, Kygo ja Zara Larsson, mikä osoittaa selvästi, kuinka uskomattoman menestyksekäs vuosi 2016 on ollut pohjoismaiselle musiikille", kertoo Eva Lægdsgaard Madsen, Director of Artist and Label Services - Nordics.

Spotify
Spotify on palkittu digitaalisen musiikin palvelu, jonka kautta voi kuunnella yli 30 miljoonaa kappaletta. Spotifyn unelmana on tuoda kaikki maailman musiikki kaikkien saataville – nopeasti, ajasta ja paikasta riippumatta. Spotifyn avulla musiikin löytäminen, järjestäminen ja jakaminen ystävien kesken on entistä helpompaa. Spotify myös varmistaa, että artistit saavat ansaitsemansa tulon. Spotify on tällä hetkellä saatavilla 58 maassa ja palvelulla on yli 100 miljoonaa aktiivista käyttäjää ja yli 40 miljoonaa maksavaa tilaajaa. Spotify sai alkunsa Ruotsissa vuonna 2008. Sen jälkeen Spotify on jakanut yli 2 miljardia dollaria tekijänoikeuksien haltijoille. Spotify on tällä hetkellä toiseksi suurin digitaalisen musiikin tulonlähde levy-yhtiöille Euroopassa ja maailmanlaajuisesti suurin ja menestynein musiikin suoratoistopalvelu.
www.spotify.com

Lisätietoja Spotifysta: Lisätiedot, kuvat ja yhteydenotot: press-fi@spotify.com