DreamWorksin 3D-elokuva Shrek ja ikuinen onni herää eloon HP-teknologian avulla

Helsinki, 07.06.2010 – HP:n teknologiaosaaminen ja DreamWorks Animation SKG:n luovuus yhdistyvät jälleen kesällä nähtävässä Shrek ja ikuinen onni -elokuvassa. Shrek-elokuvasarjan viimeinen osa saapuu Suomen elokuvateattereihin heinäkuussa.

3D-animoitujen, tuttujen Shrek-hahmojen lisäksi elokuvassa nähdään muun muassa joukko vihreitä jättejä sekä satoja tanssivia noitia. HP:n huippuunsa hiottua teknologiaa on käytetty elokuvasarjan kehittämisessä alusta asti. Elokuvan laadukas 3D-animaatiojälki on saatu aikaan hyödyntämällä muun muassa HP Z800 -työasemia, HP ProLiant -bladepalvelimia, HP Halo Telepresence -ratkaisuja, HP StorageWorks Enterprise Virtual Arrayta, HP StorageWorks X9000 -verkkotallennusjärjestelmiä sekä HP DreamColor –näyttöjä.

“Teemme vuodessa kaksi tai kolme 3D-elokuvaa. Tavoitteenamme on varmistaa, että jokainen uusi elokuva on entistä huikaisevampi elämys katsojalle”, sanoo Ed Leonard, DreamWorks Animationin teknologiajohtaja. ”HP:n tuotteiden ja palveluiden avulla saavutamme nämä tavoitteet ja näin teknologiasta tulee mahdollistava – ei elokuvantekoa rajoittava – tekijä.”

”DreamWorks tunnetaan edelläkävijyydestään ja siitä, että he tuovat jatkuvasti uudenlaisia elämyksiä katsojille”, HP:n tuotemarkkinointipäällikkö Jari Hämäläinen kommentoi.  ”HP puolestaan panostaa voimakkaasti tuotekehitykseen voidakseen tarjota DreamWorksin kaltaisille asiakkailleen uusia työkaluja, jotka vievät elokuvanteon uudelle tasolle.”

Uuden Shrek-elokuvan teossa avainrooliin nousivat HP Z800 -työasemat, joiden avulla niin elokuvan hahmot kuin muutkin pienet yksityiskohdat aina valaistuksesta lähtien saatiin viimeisteltyä. DreamWorksin mukaan HP Z800 työasema osoittautui merkittävästi edeltäjäänsä nopeammaksi – nopeuden kasvu oli jopa 50 prosenttia.

Shrek ja ikuinen onni -elokuvan animaatioden prosessointiin käytetty yhdessä toimivien tietokoneiden ryhmä on lajissaan suurin ja tehokkain renderöintifarmi koko DreamWorksin tietokoneanimaatioiden historiassa.

Elokuvan tuotantoon tarvittiin massiiviset 76 terabittiä dataa ja yli 46 miljoonaa tuntia renderöintiä, kun taas vuonna 2001 ensimmäisen Shrek-elokuvan tekoon tarvittiin 6 terabittiä dataa ja 5 miljoonaa tuntia renderöintiä.

Valaistusteknologian lisäksi myös hahmosuunnittelu on kehittynyt valtavin harppauksin. Tästä esimerkkinä voidaan mainita muun muassa elokuvan hahmojen karvoituksen toteutuksessa käytetty animointi. Uudessa elokuvassa hyödynnetty edistyksellinen teknologia on tarjonnut DreamWorksin suunnittelijoille mahdollisuuden visualisoida hahmojen karvoituksen kunkin hahmon luonteelle sopivaksi. Nyt esimerkiksi Fionalla on tuulessa liehuvat, tulenpunaiset kutrit, jotka korostavat hahmon rohkeaa persoonaa.

Uusimmat animaatiotyökalut sekä niitä tukevat HP:n tuotteet tekivät Shrek ja ikuinen onni -elokuvan tekemisestä huipputeknologian leikkikentän. HP tukee DreamWorksin animaationtekijöiden työskentelyä aina lähtöideasta elokuvan valmistumiseen saakka. Animaatioiden suunnittelijoiden käyttämät HP Z800 -työasemat, serverinhallinnassa käytettävä ProLiant BL460c G6 –palvelinsarja sekä tarkan väritoiston takaavat DreamColor-näytöt ja -tulostimet muodostavat yhdessä kokonaisuuden, joka takaa katsojille ennennäkemättömän elokuva-elämyksen.

Hauskoja faktoja Shrek ja ikuinen onni -elokuvasta:

• Jätti-Fionan ”kampaus” vaati digitaali-taiteilijoilta noin yhdeksän kuukauden työpanoksen.
  • Shrek on noin 2,1 metriä pitkä, hänellä on 22 hammasta ja hänen kätensä pituus kämmenen tyvestä keskisormen päähän on noin 34,3 senttimetriä. Todellisuudessa Shrek käyttäisi Shaquille O’Nealin kanssa huikaisevaa kengänkokoa 58,5.
  • Tittelintuure käyttää elokuvassa neljää peruukkia: liike-elämään, puheen pitämiseen, vihaiseen mielialaan ja voitonjuhlaan on jokaiseen omansa.
  • Tittelintuuren jalkaterä on 15,8 senttiä pitkä, eli suunnilleen saman kokoinen kuin 2–3-vuotiaan lapsen.
  • Jättien ja noitien käymä kamppailu tehtiin kaappausteknologiaa hyödyntäen. Kamppailujakson suunnitelleilla näyttelijöillä oli yhteensä yli 22 vuoden kokemus kamppailulajeista. Mukana eikoistiimissä oli niin aikido-ohjaaja kuin USA:n yliopistojen wushu-mestari.
  • Elokuvaa varten kirjoitettiin ja tallennettiin yhteensä 65 kohtausta. Lopulta itse elokuvaan kohtauksista päätyi 32.
  • Jäteistä luotiin yhteensä 74 016 variaatiota, joista elokuvaan päätyi 51.
  • Kohtauksessa, jossa Shrek tuodaan tapaamaan Tittelintuurea, tanssilattialla ja parvekkeilla näkyy yhteensä 430 noitaa.
  • Elokuvaa tehdessä huomattiin, että pillipiiparin laulun tahtiin tanssivien jättien käyttämät kiltit paljastivat turhan paljon, joten heille kaikille muokattiin alusvaatteet. Myös noitien asustusta muokattiin matkan varrella samojen ongelmien välttämiseksi.
  • Jättien pillipiipari-tanssi perustuu videointiin 12 jäsenen ammattilaistanssiryhmän esityksestä. Koreografina toimi Mickey Rooneyn poika, Michael Rooney.
  • Fionan vanhassa linnanhuoneessa leijailee yhteensä 449 166 erillistä hiukkasta.

Shrek ja ikuinen onni

Voitettuaan hurjan lohikäärmeen, pelastettuaan kauniin prinsessan ja myös appivanhempiensa valtakunnan, jätin pitäisi keksiä jotain tekemistä. No, Shrekin kohtalona on kesyyntyä säyseäksi koti-isäksi. Kyläläisten matkoihinsa säikyttelyn sijaan Shrek tyytyy rustaamaan nimikirjoituksia heinähankoihin. Mihin katosi urhea jätti? Liukaskielinen Tittelintuure ylipuhuu vanhoja loistonsa päiviä kaihoavan Shrekin allekirjoittamaan houkuttelevan sopimuksen. Pian Shrek löytääkin itsensä vääristyneestä Kaukaisen maan käänteisversiosta, jossa jättejä jahdataan, Tittelintuure on kuningas eivätkä Shrek ja Fiona ole koskaan tavanneet. Shrekin tehtävänä on nyt saada tehty tekemättömäksi pelastaakseen ystävänsä, saadakseen vanhan elämänsä takaisin ja saavuttaakseen taas Fionan rakkauden.

DreamWorks Animation

DreamWorks Animation luo korkeatasoista viihdettä, kuten tietokoneanimoituja kokoillan elokuvia, televisio-ohjelmia ja -sarjoja, viihdekeskuksia sekä online-virtuaalimaailmoja. Yhtiö työllistää kokeneen johtoryhmän sekä joukon huipputaitavia luovia kykyjä, joilla on käytössään viimeisin elokuvanteon teknologia ja tekniikka. FORTUNE®-lehti on maininnut DreamWorksin jo kahtena vuonna peräkkäin sata parasta työpaikkaa kattavalla listallaan. Vuonna 2010 DreamWorks sijoittui listalla kuudenneksi. Yhtiö on julkaissut tähän mennessä 19 animoitua kokoillan elokuvaa (sekä niiden franchise-laajennukset). Listalta löytyy tunnettuja elokuvia, kuten Shrek, Madagascar, Kung Fu Panda ja Näin koulutat lohikäärmeesi. Tällä hetkellä yhtiö tekee kaikki elokuvansa 3D-muodossa. DreamWorks Animationilta on tulossa vielä vuoden 2010 puolella kaksi kokoillan elokuvaa, jotka ovat Shrek ja ikuinen onni sekä Megamind.

HP

HP toimittaa teknologiaratkaisuja kuluttajille, yrityksille ja yhteisöille ympäri maailman. Yhtiön tarjonta kattaa it-infrastruktuurin ja henkilökohtaisen tietojenkäsittelyn järjestelmät, erilaiset päätelaitteet, maailmanlaajuiset palvelut sekä kuvankäsittelyn ja tulostuksen ratkaisut. Lisätietoja HP:sta (NYSE, Nasdaq: HPQ) löytyy osoitteista www.hp.fi ja www.hp.com.

Yhteystiedot:

Liisa Strandvall,