eBay International Market saapuu Suomeen

Shoppailututkimus: jopa kolme neljästä suomalaisesta tekisi ostoksia mieluummin internetissä kuin perinteisissä myymälöissä

11.11.2010 - HELSINKI – Maailman suurin verkkohuutokauppa eBay tuo Suomeen uuden eBay International Market -palvelun (eIM), jonka avulla suomalaiset voivat etsiä, vertailla ja ostaa tuotteita ympäri maailmaa ensimmäistä kertaa omalla äidinkielellään. Kysyntää palvelulle tulee riittämään, sillä eBayn kansainvälisen shoppailukyselyn mukaan jopa kolme neljästä suomalaisesta[1] tekisi ostoslöytöjä mieluummin kansainvälisestä nettikaupasta kuin perinteisistä myymälöistä, mikäli he löytäisivät sieltä etsimänsä tuotteen sopivaan hintaan. Suomalaisia1 houkuttelevat nettiostoksissa kilpailukykyiset hinnat sekä harvinaisempien merkkien valikoima.

Uuden eBay International Market -palvelun kaikki toiminnot ovat täysin suomenkielisiä. eBayn eIM -palvelun suomalainen versio on jatkoa kuudelle Euroopassa aiemmin tänä vuonna lanseeratulle maakohtaiselle versiolle.  eBayn kansainvälinen valikoima kattaa jopa miljoonia tuotteita muodista sisustukseen ja elektroniikasta keräilyesineisiin.

“eIM lisää suomalaisten kuluttajien valinnanvaraa huomattavasti tarjoamalla kansainvälisiä ja harvinaisia ostosmahdollisuuksia suomenkielisinä ja usein kotimaan hintoja edullisemmin. Tšekissä, Tanskassa, Kreikassa, Norjassa, Venäjällä ja Ruotsissa maaliskuussa julkaistu palvelu on otettu vastaan menestyksekkäästi: ostettujen tavaroiden määrä on kasvanut 40 %, uusien rekisteröityjen käyttäjien määrä 50 % ja sivulla vierailleiden kävijöiden määrä jopa 150 %. Sivuston katselukertoja on kertynyt yli miljoona enemmän kuin edellisenä vuonna vastaavaan aikaan[2]”, eBayn Euroopan kehitysjohtaja Alina Prawdzik kertoo.

Suomalaisten nettishoppailijoiden huolenaiheena maksujärjestelmän turvallisuus

eBayn tutkimuksen mukaan suomalaisten suurimpia esteitä kansainväliselle nettishoppailulle ovat tähän mennessä olleet a huoli maksujärjestelmän turvallisuudesta (40 %) tai huoli siitä, ettei hartaasti odotettu ostos saavu koskaan perille (27 %). Tämän lisäksi vajaa viidennes (19 %) vastaajista koki omien tietojensa nettiostossivustoista puutteellisiksi.

eBayn uusi International Market -palvelu pyrkii vähentämään näitä huolenaiheita. Toiminnoiltaan täysin suomenkielisen sivuston lisäksi eBayn käytössä on turvallinen ja maksuton verkkomaksujärjestelmä PayPal, joka tarjoaa kuluttajille täyden takuun ja rahat takaisin, mikäli ostettu tuote ei koskaan saavu perille tai se on oleellisesti erilainen kuin kuvauksessa on annettu ymmärtää. PayPal on helppokäyttöinen maksutapa, ja kaikki ostajan tiedot ovat täysin luottamuksellisia.

Eurooppalaiset himoitsevat italialaisia kenkiä ja amerikkalaista elektroniikkaa

eBay selvitti syys- ja lokakuussa 2010 eurooppalaisten1 shoppailutottumuksia ja -trendejä yhteensä yhdessätoista eri maassa. Tutkimus osoittaa, että muodin tutut suurvaltiot ovat säilyttäneet trendikkään imagon edelleen eurooppalaisten kuluttajien silmissä. Yli puolet (50,6 %) eurooppalaisista ostaisi kenkiä mieluiten Italiasta ja joka kolmas (35, 2 %) merkkivaatteita Ranskasta. Elektroniikkaa eurooppalaiset puolestaan hankkisivat mieluiten Yhdysvalloista (39,4 %).

Amerikkalaisia tuotteita pidetään Euroopassa myös kaikkein korkeatasoisimpina. Joka neljännelle (25, 8 %) vastaajalle yhdysvaltalaiset tuotteet edustivat parasta laatua. 22 % eurooppalaisista kuluttajista puolestaan uskoi saksalaisten tuotteiden tasokkuuteen.

Tutustu eBayn maailmanlaajuiseen tuotevalikoimaan osoitteessa http://www.ebay.fi/.

eBayn kansainvälisen shoppailututkimuksen tuloksia:

• 22 % suomalaisista vertaa onnistuneen ostoslöydön aikaansaamaa tunnetta vedon voittamiseen ja 4 % jopa rakastumiseen.
  • 85,8 % eurooppalaisista voisi ostaa haluamansa tuotteen ulkomailta, jos se olisi vähintään 20 % kotimaan hintaa halvempi.
  • Eurooppalaiset kuluttajat ostaisivat kenkänsä mieluiten Italiasta (keskimäärin 50,6 % vastaajista valitsi Italian).
  • Hattuja ja asusteita ostettaisiin Italian lisäksi erityisen mieluusti Ranskasta (35,2 % valitsi Italian ja 34,6 % Ranskan).
  • Ranska ja Italia olivat vastaajien suosikkeja myös merkkivaatteiden ostospaikkoina. Keskimäärin 43,2 % vastaajista suosi Ranskaa ja 39,4 % Italiaa.
  • Vastaajista 39,4 % etsisi elektronisia laitteita ja muuta tekniikkaa Yhdysvalloista.
  • Yhdysvalloista sekä Saksasta ostetut laitteet edustivat eurooppalaisille kuluttajille parasta laatua; 25,8 % vastaajista nimesi Yhdysvallat ja 22 % Saksan.
  • Yli 60,5 % mahdollisista ulkomaan shoppailijoista jättää nettiostokset tekemättä, koska huoli maksuturvallisuudesta tai toimituksesta on liian suuri (33,2 % eurooppalaisista oli huolissaan maksuturvallisuudesta ja 27,3 % toimituksen luotettavuudesta).

eIM tarjoaa:

• Suomenkielisen rekisteröitymisen, sisäänkirjautumisen ja My eBay -sivun
  • Monikielisen hakutoiminnon
  • Täysin lokalisoidun kotisivun jokaiselle maalle
  • Tuotteita, joiden kohdalla toimitusmahdollisuus Suomeen on valmiiksi varmistettu
  • Paikallisen asiakaspalvelun
  • Valuuttamuuntimen, joka näyttää tuotteen koko hinnan sekä toimituskulut paikallisena valuuttana

[1] eBayn verkkokyselyn toteutti StrategyOne. Kyselyyn osallistui 600 vastaajaa Iso-Britanniasta, Tšekistä, Tanskasta, Suomesta, Saksasta, Unkarista, Kreikasta, Norjasta, Portugalista, Venäjältä ja Ruotsista. Vastaajat olivat 18–65-vuotiaita.

[2]Verrattu kävijöiden määrää maalis- ja lokakuun välillä vuonna 2009 ja 2010 (eli ennen ja jälkeen eIM-palvelun lanseerauksen).

eBay
eBay on maailman suurin verkkohuutokauppa, jolla on yli 90 miljoonaa aktiivista käyttäjää ympäri maailmaa. Käytännössä kuka tahansa voi ostaa ja myydä eBayssa mitä tahansa. Vuonna 1995 perustettu palvelu tuo yhteen intohimoiset shoppailijat, myyjät sekä pienyritykset. Käyttäjät vaikuttavat merkittävällä tavalla verkkokaupankäyntiin: vuonna 2009 eBayssa myytyjen tuotteiden kokonaisarvo oli 60 miljardia dollaria, eli 2000 dollaria joka sekunti. Viimeisimmät uutiset eBaysta ja yhtiön tuloksia löydät eBayn News Roomista.

eIM
eIM on innovatiivinen uusi palvelu, jonka avulla voi ostaa ulkomailta tuotteita, joita ei ehkä kotimaasta saa ja/tai hintaan, joka ei muualla olisi mahdollinen. eIM-palvelussa voi selata ja ostaa tuotteita eBayn maailmanlaajuisesta valikoimasta. Tuotteet myydään kiinteään hintaan, ja maksu tapahtuu PayPal-maksujärjestelmän kautta. PayPalin kautta maksaminen on täysin turvallista: mikäli tuote ei koskaan saavu perille tai se on olennaisesti erilainen kuin kuvauksessa annettiin ymmärtää, ostaja saa rahansa takaisin. Kaikki eIM-palvelun osiot, aina hakutoiminnoista ja vertailusta ostosten tekoon ja asiakaspalveluun toimivat käyttäjän omalla äidinkielellä.