Eckerö Line slog passagerarrekord även år 2019

År 2018 ökade det finska rederiets passagerarantal med 24 %. År 2019 bidrog rederiets nya fartyg Finbo Cargo och internationella resenärer till ytterligare ett nytt rekord.

Eckerö Line, som trafikerar två fartyg mellan mellan Helsingfors och Tallinn, klarade år 2019 av att öka sitt passagerarantal med ytterligare cirka 45 000 passagerare. Rederiet uppnådde det här utmärkta resultatet trots att m/s Finlandia var inne för service på varvet i början av året och att Sjömans-Unionens sympatistrejk inföll i slutet av året.

År 2019 reste ca 1 890 000 passagerare med Eckerö Line. Trots en sjunkande marknaden och stark konkurrens på rutten mellan Helsingfors och Tallinn har färjebolaget kunnat fortsätta sin tillväxt, som år 2018 var rentav explosionsartad.

Till passagerarrekordet bidrog speciellt nya lastfartyget m/s Finbo Cargos popularitet under fartygets första halvår i trafik. Fartyget trafikerar från Nordsjö i Helsingfors till estniska Muuga, och transporterar utöver passagerare redan upp till 40 % av Eckerö Lines godstransporter. År 2019 ökade även godstransporternas volym med 10 %.

"Finbo Cargo började trafikera i slutet av juni och starten har varit bra både i fråga om passagerar- och godstrafik. Nu har våra kunder som reser med bil hittat ett snabbt och förmånligt alternativ. Med Finbo Cargo går även 40 procent av vår fraktkapacitet nu från Nordsjö”, säger Eckerö Lines verkställande direktör Taru Keronen.

Dragkraftiga Estland väcker internationellt intresse

Andelen internationella passagerare vid Eckerö Line ökade igen, nu med rentav nio procent jämfört med året innan. Den största tillväxten kom från Baltikum, men även England, Tyskland och, liksom tidigare år även Kina, är växande marknader.

"Ökningen av antalet internationella passagerare kräver att vi utvecklar våra tjänster hela vägen från bokningsstadiet till att passageraren stiger i land från fartyget. Det har varit positivt att märka att den nordiska, rena maten som serveras på m/s Finlandia intresserar passagerarna allt mer. Matens ursprung och äkthet betyder mycket för dagens passagerare”, säger Keronen.

Finska passagerare lockas till Estland speciellt på grund av landets nya, fina kulturella platser, såsom det i år öppnade Fotokonstcentret Fotografiska, uppfinnings- och äventyrscentret Proto i Noblessner, samt Estlands sjöfartsmuseum i fästningstornet Tjocka Margareta.

Estland central för turistfrämjande har aktivt riktat marknadsföring till finländarna och resultatet ser positivt ut. Estland är också partnerland till Resemässan år 2020 resemässa, som arrangeras från den 17 till 19 januari och kommer att erbjuda omfattande information om kultur-, konst- och logialternativ i Estland.

Ytterligare information:

Taru Keronen
Verkställande direktör, Eckerö Line

tfn 050 662 09
taru.keronen@eckeroline.fi

Ida Toikka-Everi
Marknads-och kommunikationsdirektör, Eckerö Line
tfn 0400 422 391
ida.toikka-everi@eckeroline.fi

Rederibolaget Eckerö Line Ab Oy ingår i koncernen Rederi AB Eckerö. Bolaget erbjuder rese- och frakttjänster inom reguljär, kryssnings- och godstrafik mellan Tallinn och Helsingfors. Eckerö Lines fartyg m/s Finlandia och Finbo Cargo är de enda fartygen som trafikerar sträckan Helsingfors–Tallinn under finsk flagg. Eckerö Line är också det enda rederiet som beviljats rätt att använda Nyckelflaggan som symbol för finsk service. Företaget erbjuder tio avgångar dagligen och dagens första förbindelse från Tallinn till Helsingfors. Eckerö Line har totalt över 40 hotellpartner i Estland och Finland och driver en betydande del av godsförbindelsen mellan Helsingfors och Tallinn. År 2019 hade Eckerö Line cirka 1 890 000 passagerare. Läs mer på adressen www.eckeroline.fi