Eckerö Linen matkustajamäärät kasvaneet jälleen: aasialaiset löytäneet Tallinnan matkailun

Suomalaisen Eckerö Linen matkustajamäärä kasvoi viime vuonna kahdesta telakoinnista huolimatta. Sekä aasialaisten että virolaisten matkustajien määrä Helsinki–Tallinna välillä on lisääntynyt, ja Eckerö Linen koetaan vastaavan asiakkaidensa tarpeisiin yhä paremmin.

Vuonna 2016 Eckerö Linen matkustajamäärä kipusi jopa 1 455 559 matkustajaan. Se tarkoittaa hienoista kasvua edellisvuoteen verrattuna, kahdesta telakoinnista huolimatta. Hyviä lukuja selittää muun muassa parantunut asiakaskokemus.

Eckerö Line pärjäsi 2016 kesäkuussa toteutetussa Asiakkuusindeksi-tutkimuksessa* selvästi muita laivayhtiöitä paremmin. Eckerö Line sijoittui asiakaskokemuksessa sijalle 9, kun mitattiin palvelun hyötyä, helppoutta ja miellyttävyyttä. Yhtiö oli yksi tutkimuksen kovimmista nousijoista.

Tallinnan matkailun löytäneet aasialaisturistit ovat osaltaan kasvattaneet matkustajamääriä.

”Aasialaisturisteilla on tapana käydä matkoillaan mahdollisimman monissa maissa. Päiväristeily Tallinnaan on juuri sopivan helppo ja edullinen tapa tutustua uuteen kaupunkiin. Tallinna on niin omanlaisensa, ettei se kilpaile Helsingin kanssa vaan antaa päinvastoin vetoapua Helsingin matkailuun”, Eckerö Linen toimitusjohtaja Taru Keronen kertoo.

Myös Virosta tulee yhä enemmän matkustajia Suomeen varsinkin hiihtolomakaudella.

Nuoret muusikot ja uusi Länsiterminaali siivittävät uuteen vuoteen

Kasvua odotetaan myös vuodelle 2017. Eckerö Line muuttaa kesäkuussa Helsingin uuteen, viittä vaille valmiiseen Länsiterminaaliin, joka tarjoaa matkailijalle entistä sujuvamman ja nopeamman siirtymisen laivaan. Upealla merinäköalalla varustettu Länsiterminaali ottaa huomioon myös ympäristönäkökulmat. Esimerkiksi valaistus tuotetaan kokonaan aurinkoenergialla ja uusilla laitureilla on valmius maasähköön.

Eckerö Linen m/s Finlandia -aluksella alkaa myös historiallinen Suomi 100 -yhteistyö Sibelius-Akatemian muusikoiden ja opiskelijoiden kanssa. Suomen suurin keikkajärjestäjä tarjoaa lavansa nuorille artisteille joka toinen viikko koko juhlavuoden ajan. Satavuotislahjalla halutaan edistää suomalaisten muusikoiden työllisyyttä ja viihdyttää laivakansaa aivan uudella, ennakkoluulottomalla tavalla.

”Katsomme luottavaisesti tulevaan vuoteen, odotuksemme ovat korkealla. Tallinnan ja Viron matkailu koetaan yhä mielekkäämpänä, ja Sibelius-Akatemia-yhteistyön kautta tavoitamme uusia kohderyhmiä”, Keronen sanoo.

*Asiakkuusmarkkinointiliiton ja Avaus Marketing Innovationsin Asiakkuusindeksi-tutkimuksen tiedonkeruun toteutti Norstat kesäkuussa 2016. Kyselyyn vastasi yli 2 500 kuluttajaa, ja yrityskohtaisia vastauksia kerättiin noin 6 800. Asiakkuutta tutkittiin 55 yrityksessä ja 11 toimialalla, joilla suorilla asiakkuuksilla on suuri merkitys.

Taru Keronen, toimitusjohtaja
puh. 05066209
taru.keronen@eckeroline.fi

Eckerö Line Ab Oy (perustettu 1994) on suomalainen Helsingin ja Tallinnan välillä säännöllistä laivaliikennettä harjoittava yhtiö, joka kuuluu vuonna 1961 perustettuun Eckerö-konserniin. Yhtiö tarjoaa matkailupalveluita Tallinnan päiväristeilyistä laadukkaisiin hotellimatkoihin sekä rahtipalveluita. Yhtiön laiva m/s Finlandia on Suomen lipun alla Tallinnaan liikennöivä matkustajalaiva. Eckerö Line on reitin ainoa laivayhtiö, jolla on oikeus käyttää suomalaisen palvelun Avainlippu-tunnusta. Vuonna 2015 Eckerö Linen matkustajamäärä oli noin 1 450 000 matkustajaa. Lisätietoja www.eckeroline.fi