EDZCOM ja DNA yhteistyöhön rakentaakseen yksityisiä tietoverkkoja suomalaisille yrityksille

• Yhteistyön tavoitteena on tarjota yrityksille yksityisiä 4G- ja 5G-verkkoja, jotka ovat luotettavia ja suoristuskyvyltään ennustettavia ja joissa on lyhyt viiveaika ja hyvä mobiliteetti.
  • EDZCOM ja DNA hyödyntävät asiantuntijuuttaan ja infrastruktuuriaan luodakseen teollisuuslaatuisia yksityisverkkoja lisensoiduille taajuuksille.

Euroopan johtava yksityisten verkkoratkaisujen tuottaja EDZCOM ja Suomen johtavimpiin kuuluva tietoliikenneyhtiö DNA ovat aloittaneet yhteistyön rakentaakseen yksityisverkkoja yrityksille sekä Suomessa että muualla maailmassa. Kumppanuuden tavoitteena on pitkäaikaiseen käyttöön rakennettu innovatiivinen ja joustava 4G/5G-verkko, jonka avulla yritykset voivat käyttää ja jakaa toiminnalleen kriittisiä liiketoiminnallisia ja operatiivisia sovelluksia. EDZCOM kuuluu Cellnex-yritykseen ja DNA:n omistaa norjalainen Telenor.

Uusien palveluiden käyttöönotolla voidaan optimoida yritysten keskeisten toimintojen eri osa-alueita. Tämä tukee tehostettua digitalisaatiota ja automatisoituja toimintoja eri toimintaympäristöissä esimerkiksi satamissa, tehtaissa, lentokentillä, energia- ja jalostusteollisuudessa, sairaaloissa, logistiikassa ja kaivoksissa.

Yksityisverkon:

• Korkea luotettavuus ehkäisee kalliita ja jopa vaarallisia häiriötilanteita. Kriittiset sovellukset vaativat häiriöttömiä ja vakaita yhteyksiä.
  • Ennustettava suorituskyky takaa tiedonsiirrolle jatkuvan suuren kaistanleveyden ja erittäin lyhyen viiveajan: yhteiset sovellusvaatimukset verkkoa käyttäville työntekijöille, antureille, ajoneuvoille, laitteistolle ja koneille.
  • Hyvä mobiliteetti mahdollistaa edistyneiden sovellusten käytön mobiililaitteilla turvallisilla ja nopeilla tukiaseman vaihdoilla.
  • Lyhyt viiveaika parantaa kykyä tukea erittäin vaativia komentosovelluksia.

EDZCOMin ja DNA:n teollisuuslaatuiset yksityisverkot käyttävät hyödykseen paikallisia laajakaistayhteyksiä auttaessaan keskisuuria ja suuria yrityksiä lisäämään seuraavan sukupolven automaatiotaan, parantamaan tehokkuuttaan ja tuottavuuttaan ja edelleen varmistamaan turvallisuuttaan ja tietoturvaansa.

”Yksityisverkot ovat maailmanlaajuisesti kasvava liiketoiminta-alue myös uudemmilla alueilla, kuten terveydenhuollossa, älykaupungeissa, julkishallinnossa ja kunnissa. Yhdessä EDZCOM ja DNA pystyvät rakentamaan huipputehoisia, yksityisiä langattomia verkkoja. Meillä on yli viiden vuoden kokemus yksityisverkkojen rakentamisesta. Tunnemme asiakkaidemme tarpeet ja osaamme suunnitella, rakentaa ja operoida niihin liittyviä verkkoyhteyksiä. DNA on johtava tietoliikennealan yritys, ja heillä on jo olemassa olevia asiakkaita monilla eri sektoreilla. Kun heidän asiakkaansa tarvitsee yksityisverkkoa, voimme yhteistyömme myötä tarjota sellaista yhden pysähdyksen taktiikalla. Näin mahdollistamme suomalaisille yrityksille uutta kapasiteettia koko toimintaansa”, EDZCOMin myyntijohtaja Antti Pehkonen sanoo.

”Yhteistyömme on arvokasta, koska DNA:lla on tarvittava lisensoitu taajuus, mutta se keskittää oman tarjontansa makroverkkopohjaisiin yksityisverkkoihin, kun taas EDZCOM on erikoistunut yksityisiin verkkoihin. Tällä uudella 4G- ja 5G-potentiaalilla pystymme tekemään asiakkaillemme Suomessa entistä yksityiskohtaisempia, räätälöityjä ratkaisuja heidän nykyisiin ja tuleviin tarpeisiin. Hyvin toimivat yhteydet ovat yksi digitalisaation avaintekijöistä. Me EDZCOMilla haluamme kasvaa yhdessä DNA:n kanssa ja näemme tämän kumppanuuden pitkän tähtäimen hankkeena. Pyrimme myös jo laajentamaan yhteistyötämme kaikkialle Skandinaviassa ja muissa Euroopan maissa, joissa emoyhtiöillämme Cellnexillä ja Telenorilla on toimintaa”, Pehkonen jatkaa.

”EDZCOMin kanssa työskennellessämme päätavoitteemme on yhdistää tietotaitomme ja teknologinen osaaminen tullaksemme Suomen markkinoiden vahvimmaksi toimijaksi. Mobiiliverkoissa pitää olla lisenssit eri taajuuksille, mikä on DNA:n voimavara. EDZCOMilla taas on referenssejä toimivasta yhteistyöstään yksityisten verkkotoimittajien kanssa ja alan johtava asiantuntemus end to end -ratkaisujen toimittamiseen. He laajentavat siten teknistä osaamistamme yksityisverkkoihin. Teollisuus-, kaivos- ja logistiikkayritykset tarvitsevat erittäin luotettavat yhteydet paikallisiin toimintoihinsa. Yhteistyötä aloittaessamme sovimme mallista, jossa EDZCOM laajentaa Private Network- ja Edge Computing -tarjontaamme yksityisverkoilla, joiden avulla voimme toimittaa räätälöityjä verkkoyhteyksiä asiakkaidemme erityistarpeiden mukaan”, DNA:n yksityisten verkkojen palveluista vastaava Ville Kantola kertoo.

"EDZCOMilla on hyvät teknologiset ratkaisut, joten yhteistyötä tekemällä kykymme päästä markkinoille on nopeampaa. He ymmärtävät myös yritysten liiketoimintaa, joten he auttavat meitä luomaan myyntiä ja tarjoamaan teknistä tukea. Tämän ansiosta mahdollisuus uuden liiketoiminnan aloittamiseen suomalaisten yritysten kanssa on suurempi yhdessä kuin yksin toimien”, Kantola päättää.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Mediatiedustelut:

EDZCOM

Media ja viestintä
Sähköposti:
marketing@edzcom.com

DNA

Ville Kantola, Business manager, puh. +358 (0)44 044 8080, ville.kantola@dna.fi

EDZCOM

Cellnex-yritykseen kuuluva, suomalaislähtöinen EDZCOM on Euroopan markkinajohtaja Edge Connectivity -ratkaisuissa. EDZCOM on erikoistunut yksityisten langattomien verkkoratkaisujen suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon yritysasiakkaille keskittyen liiketoiminnan kannalta kriittisiin toimintoihin. Suomen lisäksi EDZCOM on laajentunut nopeasti Ranskaan, Isoon-Britanniaan, Espanjaan, Hollantiin ja Pohjois-Eurooppaan. EDZCOMin ratkaisut suunnitellaan ja rakennetaan kullekin asiakkaalle, mikä takaa suorituskykyiset liiketoimintakriittiset yhteydet, joita asiakasyhtiö voi itse hallita sataprosenttisesti. Lue lisää www.edzcom.com ja seuraa EDZCOMia LinkedInissa.

DNA

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.