EDZCOM ja Signify luovat yhdessä Tampereelle älykaupunkia rakentamalla yksityisen tietoverkon

• Yksityisverkko on innovatiivinen, suuren kokoluokan infrastruktuurihanke. Sen myötä Tampere saa tehokkaan digitaalisen 5G-yhteyden, joka helpottaa tamperelaisten ja matkailijoiden arkea.
  • Projekti on Suomessa ensimmäinen laatuaan. Verkon rakentamisessa hyödynnetään olemassa olevaa valoinfrastruktuuria. Uudenlaisissa, huippuedistyksellisissä datasiirtopalveluissa käytetään data-analytiikkaa: ihmisen päättelyä jäljittelevä tekoäly pyrkii ennakoimaan käyttäjien tarpeita.

Cellnex-yritykseen kuuluva EDZCOM, joka on Euroopan markkinajohtaja Edge Connectivity -ratkaisuissa, sekä Signify, maailman johtava valaistuksen asiantuntija, ovat solmineet yhteistyösopimuksen Tampereen kaupungin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on rakentaa innovatiivinen ja pitkäikäinen yksityinen tietoverkko helpottamaan tamperelaisten elämää ja arkea.

Pienet ja keskisuuret kaupungit painivat hitaan kehityksen kanssa. Digitalisaatio hajottaa perinteisiä liiketoimintamalleja rikkomalla maantieteellisiä ja tilojen välisiä rajoja sekä luomalla uusia tapoja elää digitaalisella aikakaudella. Se tarjoaa kaupungeille mahdollisuuksia parantaa nopeasti kilpailukykyään muun muassa yhteiskunnan, talouden, ympäristön ja vähähiilisyyden alueilla.

Suuri yleisö voi tutustua EDZCOMin, Signifyn ja Tampereen kaupungin ainutlaatuiseen tietoverkkoyhteistyöhön uudella Nokia Arenalla 14.–15. kesäkuuta, jolloin järjestetään Tampere Smart City Week Expo & Konferenssi.

“Yhteysratkaisut ovat yksi digitalisaation avaintekijöistä, ja Tampere kaipaa keinoja verkkoyhteyksien parantamiseksi helpottamaan kaupunkilaisten arkea. EDZCOM on yksityisten tietoverkkojen Suomen markkinajohtaja, ja tässä projektissa pystymme tarjoamaan Tampereen kaupungille arvokasta apua. Projektissa hyödynsimme Tampereen vahvuutta eli valmista katuinfraa, jonka avulla voimme Signifyn kanssa rakentaa kaupungille tehokkaan langattoman verkon. Lisäksi pystymme tarjoamaan nopeamman 5G-verkon käyttöönoton tiivistämällä rakentamaamme verkkoa, joten projekti hyödyttää kaikkia osapuolia monella tasolla”, kertoo Edzcomin toimitusjohtaja Mikko Uusitalo.

”Tampereen kaupunki tunnetaan Pohjoismaissa ja muuallakin hyvin kansainvälisesti suuntautuneena älykaupunkien johtavana innovoijana. Tämä projekti on ensimmäinen laatuaan Suomessa, joten Tampere on tässäkin mielessä pioneeri. Voi hyvin perustein sanoa, että hanke on ainutlaatuinen”, Uusitalo sanoo.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

”Missä on valoa, siellä on ihmisiä, ja missä on ihmisiä, siellä tarvitaan verkkoyhteyksiä. Uusi BrightSites-ratkaisumme auttaa asiakkaitamme muuntamaan perinteisen valaistusjärjestelmänsä digitaaliseksi alustaksi. Sen varaan voidaan kehittää uusia liiketoimintamalleja ja kaupallisia mahdollisuuksia. Uskomme vahvasti, että tämä tulee muuttamaan tietoliikenneverkkojen käyttöä tulevaisuudessa”, sanoo Signifyn BrightSites -liiketoiminnan johtaja Khalid Aziz.

”Yhteistyön myötä olemme olleet mukana luomassa yhä edistyneempää, dataa ja tekoälyä hyödyntävää kaupunkia. Kaupungin arkea pyörittää ennakoiva, ihmisälyä jäljittelevä data-analytiikka. Loimme yhdessä Tampereen kaupungin kanssa vision siitä, miten kaupungin tulisi kehittyä ja kuinka valaistusinfrastruktuuri voisi mahdollistaa tämän. Tampere on kulkenut kehityksen kärjessä ja näyttänyt hyvää esimerkkiä. Kaupunki on toivottanut uuden teknologian lämpimästi tervetulleeksi ja hyödyntänyt sen käyttöönotossa olemassa olevia voimavarojaan”, Aziz toteaa.

“Tampereen kaupunki haluaa olla uusien teknologioiden edelläkävijä. Osana älykaupunkiohjelmaamme meitä pyydettiin noin 1,5 vuotta sitten tutustumaan Signifyn kehittämään ratkaisuun, joka liittyy 5G-verkon yhdistämiseen ja uudenlaiseen jakamiseen. Innostuimme heti ratkaisun potentiaalista, varsinkin koska meillä aukesi uusi areena joulukuussa 2021”, kertoo Tampereen kaupungin elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja Teppo Rantanen.

”Yksi Tampereen Älykaupunki kaupunkilaisille -ohjelman keskeisimmistä osista pyrkii luomaan datavetoista kaupunkia asukkaille. Ideana on saada data todella palvelemaan tamperelaisia paremmin ja mahdollistamaan heille nopean tiedonsiirron esimerkiksi videoiden ja muun tiedon jakamiseen”, jatkaa Rantanen.

”Tulevaisuudessa keskitymme muun muassa turvallisuuteen ja itseajaviin autoihin ja tutkimme, kuinka voimme hyödyntää niissä 5G-yhteyden nopeutta. Mitä tulee digitalisaatioon ja älykaupunkeihin, me uskomme, että Tampereen kaupunki on nyt tunnustettu ajatusjohtaja tällä osa-alueella. 14.–15. kesäkuuta järjestettävä Tampere Smart City Week on erinomainen tilaisuus näyttää isommalle yleisölle, mitä voimme saada aikaan, kun meillä on oikeanlaiset yhteistyökumppanit ja yhteinen visio heidän kanssaan”, kertoo Markku Niemi, älykaupunkikehityksen johtaja Business Tampereesta.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Lisätietoja medialle:

EDZCOM

Media ja viestintä
Email: marketing@edzcom.com

Signify

Media ja viestintä
maarten.jan.sluimers@signify.com

Tampereen kaupunki

Teppo Rantanen, elinvoiman ja kilpailukyvyn palvelualueen johtaja, Tampereen kaupunki
teppo.rantanen@tampere.fi

EDZCOM lyhyesti

Cellnex-yritykseen kuuluva, suomalaislähtöinen EDZCOM on Euroopan markkinajohtaja Edge Connectivity -ratkaisuissa. EDZCOM on erikoistunut yksityisten langattomien verkkoratkaisujen suunnitteluun, rakentamiseen ja ylläpitoon yritysasiakkaille keskittyen liiketoiminnan kannalta kriittisiin toimintoihin. EDZCOM toimii Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa, Ranskassa, Iso-Britanniassa, Espanjassa, Puolassa sekä Alankomaissa, ja se jatkaa nopeaa kasvua. Suomen lisäksi EDZCOM on laajentunut nopeasti Ranskaan, Isoon-Britanniaan, Espanjaan, Hollantiin ja Pohjois-Eurooppaan. EDZCOMin ratkaisut suunnitellaan ja rakennetaan kullekin asiakkaalle, mikä takaa suorituskykyiset liiketoimintakriittiset yhteydet, joita asiakasyhtiö voi itse hallita sataprosenttisesti. Lue lisää ja seuraa EDZCOMia LinkedInissa.

Signify lyhyesti

Signify (Euronext: LIGHT) on maailman johtava ammattilaisille ja kuluttajille tarkoitetun sekä IoT-ratkaisuihin perustuvan valaistuksen asiantuntija. Energiatehokkaat valaistustuotteemme, järjestelmämme ja palvelumme auttavat asiakkaitamme nauttimaan ylivoimaisesta valon laadusta sekä tekevät ihmisten elämästä turvallisempaa ja mukavampaa. Yrityksistä tulee tuottavampia ja kaupungeista eloisampia. Philips-tuotteemme, älykäs valaistusjärjestelmämme Interact sekä datan mahdollistamat palvelut tuottavat arvoa liiketoiminnalle ja vaikuttavat ihmisten arkeen kodeissa, rakennuksissa ja julkisissa tiloissa. Vuonna 2018 myyntimme oli 6,4 miljardia euroa ja työllistimme noin 27 000 henkilöä yli 70 maassa. Saavutimme hiilineutraliuden vuonna 2020, meidät on nimetty alan johtajaksi Dow Jones Sustainability -indeksissä viisi vuotta peräkkäin ja olimme alan parhaita vuosina 20172018 and 2019. Uutisia Signifysta löydät globaalilta Newsroom-sivultammeTwitteristäLinkedInistä ja Instagramista. Tietoa sijoittajille löytyy Sijoittajat-sivuilta.