Electrolux Design Lab 2013 -kilpailun semifinalistit valittu – suomalainen jatkaa kisassa

Suomalainen Janne Palovuori on päässyt 20 parhaan joukkoon kansainvälisessä Electrolux Design Lab -suunnittelukilpailussa. Palovuoren keksintö, raaka-aineiden ravintoarvoja mittaava, kannettava Nutrima jatkaa kisaa voitosta kovatasoisessa kansainvälisessä suunnittelukilpailussa. Nutrima valittiin semifinaaliin parintuhannen kilpailutyön joukosta.

Tänä vuonna EDL-suunnittelukilpailun semifinalistit on valinnut laaja joukko Electroluxin muotoilun, tuotekehityksen ja markkinoinnin ammattilaisia.  Myös yleisöllä on ollut mahdollisuus vaikuttaa valintoihin, sillä kaksi semifinalisteista pääsi jatkoon yleisön äänten perusteella. Kilpailussa jatkavat 20 semifinalistia ovat valikoituneet 1700 osallistujan joukosta useiden karsintavaiheiden kautta. Kilpailijoilla on ollut mahdollisuus kehittää kilpailutöitään eteenpäin jokaisessa karsintavaiheessa. Muotoilujohtaja ja tuomariston johtaja Thomas Johansson on vakuuttunut kilpailun tasosta:

“Vuoden 2013 kilpailutyöt ovat yllättäviä, ajatuksia herättäviä ja korkealaatuisia. On ollut jännittävää seurata kilpailijoiden kehittymistä palautteemme pohjalta. Olemme nähneet hyvien ideoiden muotoutuvan loistaviksi konsepteiksi, ja odotamme jo innolla, miten nämä lahjakkuudet jatkavat konseptiensa kehitystä.”

20 parhaan joukkoon on valittu myös suomalainen Janne Palovuori Metropolian ammattikorkeakoulusta:

”Fiilikset ovat nyt katossa. Kilpailu on tänä vuonna todella vaativa, ja osaamista on testattu yllättävän laajasti. Eri vaiheiden aikana konsepti on tarkentunut myös itselle, ja kehittynyt mielenkiintoiseen suuntaan. Henkilökohtaisesti kilpailun tähän vaiheeseen pääsy on jo todella iso asia, ja odotan mielenkiinnolla, mitä kilpailussa seuraavaksi tapahtuu”, iloitsee Palovuori.

Nutrima

Nutrima on laite, joka laskee ruoan ja raaka-aineiden ravintoarvot, mahdolliset myrkyt ja tuoreusasteen. Laite on taitettavissa, joten laite on helppo ottaa mukaan. Laitteen tukena on applikaatio, jonka avulla käyttäjä voi esimerkiksi kartoittaa ja jakaa eteenpäin vinkkejä laadukkaita raaka-aineita myyvistä liikkeistä. Nutrima auttaa terveellisen ruoan löytämisessä ja valmistamisessa, samalla mahdollistaen kokemusten jakamisen eteenpäin. Laite on myös sosiaalinen kokemus, koska laitteen avulla käyttäjät pystyvät vaikuttamaan oman ympäristönsä ruokatarjontaan. http://electroluxdesignlab.com/en/submission/nutrima/

Finaali Tukholmassa lokakuussa

Semifinalisteista valitaan kahdeksan suunnittelijaa kilpailemaan voitosta Tukholmassa järjestettävään finaaliin. 16. lokakuuta finalistit esittelevät kilpailutyönsä ammattilaisista koostuvalle tuomaristolle. Kilpailun voittaja palkitaan 5000 eurolla sekä kuuden kuukauden palkallisella harjoittelulla Electroluxin kansainvälisessä muotoilukeskuksessa. Kilpailussa toiseksi tullutta muistetaan 3000 euron rahapalkinnolla ja kolmannelle sijalle yltänyttä 2000 eurolla. Kun finalistit on valittu, eniten yleisön ääniä kilpailussa saanut nimetään People’s Choice Awards -palkinnon ja 1000 euron rahapalkinnon voittajaksi.

Enemmän Electrolux Design Lab -kilpailusta Electroluxin sosiaalisen median kanavissa:

Design Lab -sivusto:electrolux.com/electroluxdesignlab
YouTube: youtube.com/user/electrolux