Electrolux Design Lab 2015 -muotoilukilpailun voittaja on Bloom

Vuoden 2015 Electrolux Design Labin voittajaksi on selviytynyt brittiläinen Jordan Leen Bloom. Asiantuntijaraati valitsi voittajan Helsingin Kattilahallissa järjestetyssä palkintogaalassa, jossa oli yleisönä 200 kansainvälisen median edustajaa, bloggaajaa ja Electroluxin yhteistyökumppania. Tämänvuotiseen muotoilukilpailuun osallistui 1 500 nuorta muotoilijaa ympäri maailmaa.

”Bloom perustuu oikeisiin tarpeisiin ja se hyödyntää kekseliäästi jo olemassa olevaa teknologiaa. Tällä viehättävällä konseptilla on potentiaalia moniin käyttötarkoituksiin. Se opettaa lapsia ja inspiroi heitä niin digitaalisella, fyysisellä kuin tunnetasollakin”, sanoo Electroluxin muotoilujohtaja ja raadin päätuomari Lars Erikson.

Toiselle sijalle kilpailussa pääsi liettualaisen Dominykas Budinas suunnittelema Air Shield, joka on lastenvaunu, joka luo oman puhtaan mikroilmastonsa. Raadin mukaan konsepti perustuu oikeaan ja tärkeään tarpeeseen. Air Shield perustuu jo olemassaolevaan teknologiaan, ja sille on selkeästi markkinarako. Tuotteella voisi mahdollisesti pelastaa henkiä ja auttaa pikkulapsia pysymään terveempinä.

Kolmannen palkinnon sai Q.H, Jeongbeen Sen konsepti, joka on ilmanpuhdistaja ja hulavanne samassa paketissa. Raadin mukaan Q.H. päivittää ikonisen tuotteen tälle vuosisadalle. Sen muotoilu on ajatonta ja itse lopputuote on inspiroiva ja kiehtova.

Yleisön suosikiksi nousi brasilialaisen Larissa Trindaden Weaver, joka sai 4 300 ääntä Design Labin nettisivuilla.

Voittajan valinneeseen tuomaristoon kuuluivat Electroluxin muotoilujohtaja Lars Erikson, Helsinki Design Weekin ohjelmajohtaja Hanna Harris sekä Fredrik Magnusson, joka on Roder Innovationin toimitusjohtaja sekä Erikssonin ja Iittalan entinen muotoilujohtaja.

Kilpailun pääpalkinto on kuuden kuukauden palkallinen harjoittelupaikka Electroluxin Global Design Centerissä. Voittaja saa lisäksi 10 000 euroa, toiseksi sijoittunut 6 000 euroa ja kolmannelle sijalle yltänyt 4 000 euroa. Kilpailussa jaetaan myös People’s Choice -palkinto, joka annetaan eniten yleisöääniä saaneelle konseptille. Palkinnon arvo on 2 000 euroa.

Tänä vuonna Design Labin teema oli “Healthy Happy Kids”. Kilpailussa pyrittiin löytämään uusia innovatiivisia tuotteita, lisävarusteita, kulutushyödykkeitä tai palveluja kolmella eri osa-alueella: ruuanlaitossa, tekstiilihuollossa ja ilmanpuhdistuksessa.

Kilpailun kulku

Tänä vuonna kilpailuun osallistui yli 1 500 ehdotusta 56 maasta. Kilpailu käytiin kolmivaiheisena. Ensin kilpailuehdotusten joukosta valittiin sata parasta, joista seuraavalle kierrokselle pääsi 35. Tänäkin vuonna suomalaisia nähtiin sadan parhaan joukossa kaksi, joista toinen jatkoi vielä 35 semifinalistin joukkoon. Näistä finaaliin karsiutui kuusi kilpailijaa, joiden konseptit pääsivät Electroluxin asiantuntijoiden ruodittavaksi.

Myös yleisö otettiin kilpailuun mukaan, ja heidän äänensä vaikutti lopputulokseen. Opiskelijat keskittyivät moniosaisen kilpailun kuluessa laajasti muotoiluprosessin eri osa-alueisiin, joihin kuuluivat idean ja suunnitelman palauttaminen, konseptisuunnittelu, ulkoasun kehittäminen, käytettävyyssuunnittelu ja lopullinen esittely.

Vuoden 2015 Design Labin finalistit olivat:

• Voris – Meksikolaisen Martha Fabiola García Bustoksen suunnittelema robotti, joka opettaa lapsille miten tärkeää on pitää huolta vaatteistaan.
  • Q.H[Quadruple H] – Jeongbeen Sen konsepti, joka on ilmanpuhdistaja ja hulavanne samassa paketissa. Jeongbeen Se on kotoisin Etelä-Koreasta.
  • Future Classroom – Saksalais-Unkarilaisen Tobias Tsamisisin interaktiivinen ja omavarainen keittiö opetuskäyttöön.
  • Air Shield – Liettualainen Dominykas Budinas suunnittelema lastenvaunu luo oman puhtaan mikroilmastonsa.
  • Bloom – Jordan Lee Martinin konsepti Bloom yhdistää digitaalisen ja käytännön opetuksen kannustamalla hyviin keittiökäytäntöihin hauskanpidon kautta. Jordan on Isosta-Britanniasta.
  • Plato – Venäläisen Mary Pilyudinan robottilelu auttaa lastenhoidossa.

Katso videot voittaneista konsepteista osoitteessa www.electroluxdesignlab.com ja www.youtube.com/electrolux.

Arto Arhipoff, tuotteet ja markkinointi
Oy Electrolux Ab
p. 0400 438 903 tai +358 30 600 51 52
arto.arhipoff@electrolux.fi

Iida Valin, viestintä ja PR
Miltton Oy
iida.valin@miltton.fi

Lisätietoa Design Labista saat Electroluxin sosiaalisen median kanavista:
Electroluxin Facebook-sivu: facebook.com/electrolux
Twitter: twitter.com/electrolux
Flickr: flickr.com/photos/electrolux-design-lab

Seuraa käytyä keskustelua aihetunnisteilla #DesignLab2015 ja #final6.

Electrolux

Electrolux on maailman johtava kotitalouksiin ja ammattikäyttöön tarkoitettujen laitteiden valmistaja. Electroluxin ydintoimintaa on tuottaa huolellisesti muotoiltuja, kuluttajatutkimukseen perustuvia innovaatioita, jotka vastaavat sekä kuluttajien että ammattilaisten tarpeisiin. Electrolux valmistaa jääkaappeja, astianpesukoneita, pesukoneita, pölynimureja, liesiä ja ilmastointilaitteita. Yhtiön tunnetuimmat tuotemerkit ovat Electrolux, AEG, Zanussi, Frigidaire ja Electrolux Grand Cuisine. Yhtiö myy vuosittain yli 50 miljoonaa tuotetta 150 maahan. Vuonna 2014 Electroluxin myynti oli 12,3 miljardia euroa ja työntekijöitä yhtiöllä oli maailmanlaajuisesti 60 000. Lisätietoja Electroluxista löytyy osoitteista www.electrolux.com/press ja www.electrolux.com/news.