Elintarvike- ja päivittäistavarabrändit suomalaisista edelleen vastuullisimpia – Elovena listauksen ykkösenä ensimmäistä kertaa

Sustainable Brand Index 2022- selvityksen mukaan Suomen vastuullisin brändi on Elovena. Vastuullisuuslistauksessa pärjäsivät elintarvike- ja päivittäistavarabrändien lisäksi vapaa-aikaan ja matkustamisen liittyvät brändit. Valio piti listauksen ensimmäistä paikkaa kahdeksan vuotta ja sijoittui tänä vuonna toiseksi. Myös S-ryhmä, Fiskars ja VR löytyvät vuoden 2022 listauksen kärkisijoilta.

Kuluttajien mielikuvia yritysten vastuullisuudesta tarkastelevassa Sustainable Brand Index -selvityksessä on tänä vuonna menestyneet elintarvike- ja päivittäistavarabrändien lisäksi vapaa-aikaan ja matkustamiseen liittyvät brändit. Indeksi perustuu kyselytutkimukseen, jossa 9 100 suomalaistakuluttajaa on arvioinut Suomen 214 suurinta tuotemerkkiä. Tuotemerkkejä arvioidaan 17 maailmanlaajuisen kestävän kehityksen tavoitteen perusteella.

Raision kauratuotebrändi Elovena nousi ensimmäistä kertaa vastuullisimman brändin ykköseksi. Elovena on pärjännyt selvityksessä hyvin jo aiempina vuosina. Suomessa kuluttajat arvostavat valinnoissaan yhä enemmän kotimaista tuotantoa ja paikallisia raaka-aineita. Elovenan viestintä, uudet tuotelanseeraukset ja laajentuva kaurapohjainen tuotevalikoima kohtaavat kuluttajien arvojen kanssa.

"Olemme rakentaneet kokonaisen tehtaan valmistaaksemme uusia vastuullisia tuotteita, jotka kannustavat ihmisiä omalle terveydelle ja ympäristölle hyvää tekevään kasvipohjaiseen syömiseen. Näin vastuullisuutta on saatu entistäkin tiiviimmin tekemisemme ytimeen eikä se jää vain oheistoiminnaksi. Menestys mielikuvia mittaavassa Sustainable Brand Index -listauksessa kertoo, että ihmisillä on valtavat odotukset Elovena-brändin vastuullisuutta kohtaan. Tämä inspiroi ja kirittää meitä tekemään suunniteltuja vastuullisuustekojamme kahta lujemmin”, kertoo Raision vastuullisuusjohtaja Sari Koivulehto-Mäkitalo.

Vastuullisuustekoja odotetaan läpi toimialojen

Kahdeksan vuotta ykkössijaa pitänyt Valio sijoittui vuoden 2022 listauksessa toiseksi. S-ryhmän aiempi menestys piti edelleen ja se sijoittui kolmanneksi. Fiskars onnistui nousemaan näyttävästi 11. sijalta neljänneksi, kun taas VR sijoittui viidenneksi.

”Elintarvike- ja päivittäistavarabrändien lisäksi listauksessa pärjäsivät vapaa-aikaan ja matkustamiseen liittyvät brändit. Pitkittynyt pandemiatilanne on muuttanut kulutuskäyttäytymistä kokonaisvaltaisesti ja ympäristöön liittyvä vastuullisuus korostuu kuluttajien valinnoissa läpi toimialojen. Ruoan valmistamiseen, sisustamiseen ja rakentamiseen liittyvät harrastukset sekä kotimaan matkailu vilkastuivat Suomessa pandemian aikana. Tämä voi osittain selittää myös näiden brändien nousua tämän vuoden vastuullisuuslistauksessa”, pohtii  Erik Hedén.

Aiempien Sustainable Brand Index -selvitysten perusteella suomalaisten myönteinen suhtautuminen yritysten vastuullisuusviestintään on laskusuunnassa. Viestinnän sijaan suomalaiset haluavat nähdä yrityksiltä konkreettisia vastuullisuustekoja. Ilmastonmuutokseen ja ympäristöön liittyvät kysymykset kiinnostavat suomalaisia, mutta myös sosiaalinen vastuullisuus on suomalaisille yhä tärkeämpää. Sustainable Brand Index -selvityksen aikana oli havaittavissa, että suomalaiset olivat huolissaan mahdollisen sodan vaikutuksista jo ennen Ukrainan tilanteen puhkeamista. Yritysten reagoiminen kriisiin voi näkyä selvityksen tuloksissa seuraavina vuosina.

Top 10 - Sustainable Brand Index 2022 (sijoitus 2021)

1. Elovena (2)

Tanja Gluschkoff

tanja.gluschkoff@miltton.com

Sustainable Brand Index

Sustainable Brand Index -selvitys on Euroopan suurin riippumaton vastuullisuuteen keskittyvä bränditutkimus, joka on toteutettu Suomessa vuosittain jo vuodesta 2013. Vuoden 2022 tutkimuksen 9100 suomalaista kuluttajaa haastateltiin ajalla joulukuu 2021 – helmikuu 2023. Kaiken kaikkiaan 214 kuluttajabrändiä arvioitiin sen perusteella, miten niiden nähdään toimivan 17 globaalin kestävän kehityksen tavoitteen puitteissa.