En av Nordens största våningsodlingar startar upp i Juva – Famifarm, känt för Järvikylä-brandet investerar tungt i framtidens livsmedelsproduktion

Famifarm, marknadsledare inom färska örter och sallader satsar på framtidens hållbara våningsodling. Automatiserad vertikalodling inomhus beräknas utgöra en av lösningarna till världens livsmedelsutmaningar. Den nya anläggningen i Juva är Famifarms största enskilda investering under företagets 35-åriga historia. Investeringen gör lanseringen av en ny småbladig salladsproduktfamilj i den mera förädlade produktkategorin möjlig.

Famifarm, grundat år 1987, producerar årligen över 25 miljoner ört- och salladsprodukter under sitt Järvikylä-brand. Var tredje kryddkruka i Finland kommer från Famifarm. Företaget har 5,5 ha växthus i Jorois. Nu utvidgar Famifarm sin produktion till vertikal- eller våningsodling där salladen växer i flera våningar under led-belysning i ett slutet utrymme. Fabriken i Juva är bland de största i Norden, dess odlingsyta är 2700 , och den sysselsätter 10 personer.

– Famifarm har under hela sin historia blickat modigt framåt. Vi tror starkt på våningsodling som en del av lösningarna för att trygga framtiden för den inhemska livsmedelsproduktionen. Den nya tekniken medför helt nya möjligheter även för produktutveckling, säger Famifarms verkställande direktör Caroline Grotenfelt-Fyhr.

Våningsodlingen skiljer sig från traditionell växthusodling genom att odlingen sker i ett slutet utrymme där odlingsförhållandena kan styras optimalt, där näring, vatten, energi och areal kan utnyttjas möjligast effektivt. Styrningen av dessa sker automatiskt och möjliggör optimala förhållanden oberoende av årstid.

Famifarm eftersträvar tillväxt med förädlade salladsprodukter

Investeringen möjliggör det för Famifarm att under Järvikylä-brandet lansera en produktfamilj med vilken företaget eftersträvar tillväxt i ett segment för mera förädlade produkter. De första våningsodlade salladerna når affärernas hyllor i september. De nya produkterna utökar marknaden för bruksfärdiga sallader med ett äkta inhemskt alternativ och svarar samtidigt på den ökande efterfrågan på dylika produkter.

– Finländarna uppskattar allt mera inhemska, hälsosamma och etiskt producerade produkter som är lätta och snabba att använda i vardagen. De små bladen behöver inte delas utan påsens innehåll är färdig att ätas som sådan. Eftersom bladen förvarats hela hålls de färska betydligt längre berättar Famifarms produktchef Minttu Pietikäinen.

Tilläggsinformation:

Caroline Grotenfelt-Fyhr

Verkställande direktör, Famifarm

caroline.grotenfelt-fyhr@famifarm.fi

Famifarm Oy
Famifarm Oy grundades år 1987, då det första växthuset byggdes på ladugårdsvinden på herrgården som tillhört samma släkt sedan 1674. Idag verkar växthusen i smält harmoni med den övriga jordbruksverksamheten. 130-140 personer arbetar på heltid på Järvikylä gård i Jorois med Järvikylä produkter. Salladerna och örterna som säljs under Järvikylä-varumärket berättar om gårdens historia - de har odlats på släktgården med omsorg och kärlek. Järvikylä erbjuder finländarna rena, inhemska och färska sallader och örter året om.