Ennennäkemätön toimintamalli helpottamaan IT-alan osaamispulaa: pehmeät taidot osana Crowd Collectiven konsulttien osaamispalettia

IT-ala pyristelee vakavien rekrytointivaikeuksien kanssa: headhunterit piinaavat kokeneita osaajia tauotta, kun samanaikaisesti junioriosaajilla on vaikeuksia työllistyä. Konsultointiyritys Crowd Collective lähestyy ongelmaa uuden uniikin toimintamallin kautta, jossa seniorikonsultti ottaa vastuuta myös junioreiden perehdyttämisestä ja ohjauksesta. Näin yrityksille tarjotaan tukea ja rohkaisua junioritekijöiden palkkaamiseen ja kehitetään koko alan käytäntöjä kestävämpään ja yhteisöllisempään suuntaan.

IT-alaa piinaava osaajapula on ollut tapetilla kauan. Oikeammin pitäisi kuitenkin puhua rekrytoinnin kohtaanto-ongelmasta. Senioritason kokeneista tekijöistä käydään kovaa kamppailua, kun samaan aikaan motivoituneita juniorikoodareita olisi tarjolla jonoksi asti. Junioriosaajien palkkaamisen esteenä on usein yritysten puute perehdyttämiseen sekä pitkäjänteisen tukemisen resursseista.

Tämän epäsuhdan ratkaisemiseksi IT-konsultointiyritys Crowd Collective on luonut toimivaksi todistetun toimintamallin. Crowd Collective välittää yrityksille sekä teknologiakompetenssilla että pehmeillä taidoilla varustettuja konsultteja, jotka ottavat vastuuta projektin teknisestä kehityksestä sekä taloon tulevien junioritekijöiden perehdyttämisestä ja mentoroinnista.

Lisäksi yrityksillä on mahdollisuus työllistää junioriosaajia Crowd Collectiven sisaryhtiö Academic Workin kautta. Asiakas saa projektiin seniorikonsultin lisäksi Academic Workin juniorikonsultin, joka voidaan rekrytoida myöhemmin vakituiseen pestiin. Vastaavanlaista asiakasyritykselle mutkatonta ja matalariskistä toimintatapaa ei olla toteutettu koskaan aikaisemmin, ja tiimit räätälöidään aina vastaamaan kunkin yrityksen yksilöllisiä tarpeita.

”Madallamme yritysten kynnystä ottaa junioripotentiaalia taloon. Jaamme vastuun junnujen perehdyttämisestä ja sitouttamisesta – ja mahdollistamme haluttujen osaajien kasvattamisen sitoutuneiksi tekijöiksi. Kaikki Crowd Collectiven konsultit käyvät läpi kolmiosaisen koulutuksen, jossa he saavat käytännön työkaluja coachaamiseen. Käytännönläheinen tukeminen lisää junioreiden motivaatiota, pitää kehityskäyrän jyrkkänä ja sitouttaa pysymään talossa”, kertoo Crowd Collectiven People & Growth Matti Lehtinen.

Pehmeiden taitojen tärkeys IT-alalla kasvaa

Crowd Collective eroaa muista konsulttiyrityksistä siinä, että se painottaa myös niin sanottujen pehmeiden taitojen, kuten kommunikaatiokyvyn, tunneälyn ja tiimityötaitojen merkitystä. Työkavereiksi haetaan jo kokemusta kerryttäneitä tekijöitä, jotka ovat teknisen osaamisen lisäksi kiinnostuneita jakamaan tietoa ja auttamaan muita. Crowd Collectivella konsultit laajentavat osaamispalettiaan pehmeillä taidoilla, jotka avaavat uusia tulevaisuuden urapolkuja esimerkiksi esihenkilö- ja johtotasotehtäviin.

Yrityksellä työskentelee tällä hetkellä 28 konsulttia. Esimerkiksi Postilla on käytetty Crowd Collectiven toimintamallia junioriosaajien rekrytoimiseen ja kouluttamiseen todella positiivisin tuloksin. Kiinnostus toimintamallia kohtaan onkin noussut yrityskentällä nopeasti, ja  välillä kysyntää on ollut jopa enemmän kuin mihin on pystytty vastaamaan. Crowd Collectiven kaksi ensimmäistä vuotta ovat olleet vakuuttavat. Kasvu halutaan jatkossakin tehdä hallitusti panostaen ensisijaisesti yhteisöön ja työntekijöiden vähäiseen vaihtuvuuteen.

“Alusta alkaen olemme panostaneet yhteisön ja kestävän työkulttuurin rakentamiseen. Vaihtuvuutemme kahden vuoden aikana on ollut yksi henkilö, mikä on äärimmäisen vähän. Kunnianhimoinen tavoitteemme tulevaisuudelle on kehittää koko alan toimintakäytäntöjä paremmiksi esimerkiksi palkkauksen ja työntekijän henkilökohtaisen kehittymisen osalta. Meillä asiakkaat tietävät, että konsulttimme eivät tee sataprosenttisesti laskutettavaa työtä, vaan osa työajasta on varattu oman hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämiseen sekä Crowd Collectiven yhteisiä projekteja varten.”, Lehtinen kuvaa.

Yhteystiedot:

Inka Teräväinen
Brand & Communications Owner
inka.teravainen@digitalentconsulting.fi
+358 40 827 9363

Uuden ajan IT-konsulttitalo Crowd Collective on erikoistunut välittämään senioritason asiantuntijuutta sekä johtamista nykypäivän digipainotteisessa ja muutosherkässä maailmassa. Laaja konsulttijoukkomme pitää sisällään niin pitkän kokemuksen omaavia ohjelmistokehittäjiä, suunnittelijoita, projektipäällikoitä, datatieteilijöitä kuin muitakin osaajia. Lähestymistapamme on ihmisläheinen ja osaamisemme aina ajan tasalla. Yhdessä asiakkaidemme kanssa luomme juuri heille sopivat ratkaisut.